Hej!
Jag har Nu i skrivande stund äntligen fått tummen ur att ta tag i faktumet att jag inte vet tillräckligt om mina växter.
Jag har ett flertal som visar tecken på att inte må helt toppen, men ändå ok. Men för att öka oddsen att alla ska må toppen så tänkte jag lista några av mina växter nedan och så skulle jag vara jättetacksam för svar om hur de olika för vara placerade och gärna andra skötseltips som vattning ex.
Vet ju lite såklart efter vad jag läst o hört av andra, men om detta inlägg skulle kunna ge mig raka svar hade det varit finnemang!

Pelargon - står ljust men inte i direkt solljus. blommar aldrig men växer ganska fort
elefantfot - (tror jag den heter) Tunna långa blad som växer från små "knölar". - hänger ljust i solljus o har kvällsol på sig. Båda blir torra o bruna ute o topparna av bladen och ser lite risiga ut just därför..

Bräken - någon typ av bräken tror jag bestämt. Liten ormbunke ser det ut som. köpt på IKEA så kanke inte jättebra kvalite? Står i kvällssol, o har ljust under dagarna.
Saint Paulia - står inne i ett ljust rum, men inte i fönster. Växer för fullt men blommar mycket sällan..
Murgröna - står inne i ett rum på hylla i skugga hela dagarna. Växer men inte så snabbt som jag vill

Hoya - vet inte sort. Småbladig, vitblommig. - hänger ljust i sydfönster. blommat en gång sedan flytt sen ett år tillbaka. innan blommade den oftare.
Filodendron - av sort? Se bifogad fil

Flasklilja - står i västerläge. växer långsamt, och har jättetråkiga blad efter några attacker från mina katter

monsteria - var helt förstörd så jag fick den av min bror för han skulle slänga den. Den är inte en vacker syn, men kan inte med att slänga den förrän den är HELT död. Vill hoppas och tro att den kan räddas. Står i mörkt hörn i västerrum. Mörkt..
Aloe och kaktusar - placerade i sydfönstret med direkt solljus hela dagen. Verkar må ok. Skaffade dem nyligen så dom kanske bara inte har hunnit dö än

Yuccapalm - ser ledsen ut. Flyttats runt mycket i huset för att bli gladare, planterats om men inget hjälper. Fåt lite nya blad, men de andra bladen är såå fula, även det pga kattklor.
Oj vad långt detta blev.