ott

Hej!
Jag har Nu i skrivande stund äntligen fått tummen ur att ta tag i faktumet att jag inte vet tillräckligt om mina växter.
Jag har ett flertal som visar tecken på att inte må helt toppen, men ändå ok. Men för att öka oddsen att alla ska må toppen så tänkte jag lista några av mina växter nedan och så skulle jag vara jättetacksam för svar om hur de olika för vara placerade och gärna andra skötseltips som vattning ex.

Vet ju lite såklart efter vad jag läst o hört av andra, men om detta inlägg skulle kunna ge mig raka svar hade det varit finnemang! biggrin.gif

help.gif

Pelargon - står ljust men inte i direkt solljus. blommar aldrig men växer ganska fort

elefantfot - (tror jag den heter) Tunna långa blad som växer från små "knölar". - hänger ljust i solljus o har kvällsol på sig. Båda blir torra o bruna ute o topparna av bladen och ser lite risiga ut just därför.. sad.gif

Bräken - någon typ av bräken tror jag bestämt. Liten ormbunke ser det ut som. köpt på IKEA så kanke inte jättebra kvalite? Står i kvällssol, o har ljust under dagarna.

Saint Paulia - står inne i ett ljust rum, men inte i fönster. Växer för fullt men blommar mycket sällan..

Murgröna - står inne i ett rum på hylla i skugga hela dagarna. Växer men inte så snabbt som jag vill tongue.gif nära till köket så ganska fuktig luft.

Hoya - vet inte sort. Småbladig, vitblommig. - hänger ljust i sydfönster. blommat en gång sedan flytt sen ett år tillbaka. innan blommade den oftare.

Filodendron - av sort? Se bifogad fil smile.gif hänger i ett ljust rum men i mörkaste hörnet. Växer ganska fort (vet inte vad jag ska jämföra med?) Den växte snabbare innan flytten från mitt förra hus som jag flyttade från för ca ett år sen.

Flasklilja - står i västerläge. växer långsamt, och har jättetråkiga blad efter några attacker från mina katter duh.gif

monsteria - var helt förstörd så jag fick den av min bror för han skulle slänga den. Den är inte en vacker syn, men kan inte med att slänga den förrän den är HELT död. Vill hoppas och tro att den kan räddas. Står i mörkt hörn i västerrum. Mörkt..

Aloe och kaktusar - placerade i sydfönstret med direkt solljus hela dagen. Verkar må ok. Skaffade dem nyligen så dom kanske bara inte har hunnit dö än tongue.gif

Yuccapalm - ser ledsen ut. Flyttats runt mycket i huset för att bli gladare, planterats om men inget hjälper. Fåt lite nya blad, men de andra bladen är såå fula, även det pga kattklor.

Oj vad långt detta blev. d010.gif börjar såhär sålänge, och lämnar de andra växterna till att kolla upp själv biggrin.gif

Linis
Hej!

Jag har en yuccapalm som mådde prima, men sedan fick den stå ute i för mkt sol och bladen nertill dog.
Den har börjat repa sig, men är fortfarande lite gles där nere. Något jag funnit med min är att den vill ha mkt ljus!
Inte för varmt dock då den som sagt blir ledsen av det.
Min står nu så att kronan har mkt ljus, men krukan får vara lite skuggigare.

Hoppas att det hjälper lite i all fall.
ott

tack linis!
Det var lite hjälp på traven iaf biggrin.gif

Ska nog följa ditt råd där och flytta ner yuccan lägre mot golvet för jag kände igen det du beskrev om din!

Tack igen! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linis @ 08-05-2007, 16:12) *
Hej!

Jag har en yuccapalm som mådde prima, men sedan fick den stå ute i för mkt sol och bladen nertill dog.
Den har börjat repa sig, men är fortfarande lite gles där nere. Något jag funnit med min är att den vill ha mkt ljus!
Inte för varmt dock då den som sagt blir ledsen av det.
Min står nu så att kronan har mkt ljus, men krukan får vara lite skuggigare.

Hoppas att det hjälper lite i all fall.

värmen och ljuset kan dom ta jätte bra full sol och upp till +50c , tog du ut den i söder direkt så fick den en sol chock därav blev bladen brända av solen . annars gillar dom att vara ute
Airamya
Jag är ingen expert men jag ska svara utifrån mina egna erfarenheter. Men som jag sagt tidigare - varje liten planta är en egen individ och vill inte alltid ha det som det står i böckerna... smile.gif

Pelargon - står ljust men inte i direkt solljus. blommar aldrig men växer ganska fort

Jag skulle nog ställa den i mer sol, eller varför inte flytta ut den i en kruka nu under sommaren?

elefantfot - (tror jag den heter) Tunna långa blad som växer från små "knölar". - hänger ljust i solljus o har kvällsol på sig. Båda blir torra o bruna ute o topparna av bladen och ser lite risiga ut just därför.. sad.gif

Jag har ingen erfarenhet av denna växt, men det låter som att den vill ha mindre sol.

Bräken - någon typ av bräken tror jag bestämt. Liten ormbunke ser det ut som. köpt på IKEA så kanke inte jättebra kvalite? Står i kvällssol, o har ljust under dagarna.
Den skulle jag nog ställa i ett norrfönster el.dyl. Inte så soligt alltså, men ändå ljust. Och plantera om den.

Saint Paulia - står inne i ett ljust rum, men inte i fönster. Växer för fullt men blommar mycket sällan..
När mina paulior mådde bäst var när de stod på TVn som stod framför ett söderfönster. De hade det väldigt ljust men inget solljus på bladen - de blommade året runt i flera år, tills jag flyttade.

Murgröna - står inne i ett rum på hylla i skugga hela dagarna. Växer men inte så snabbt som jag vill tongue.gif nära till köket så ganska fuktig luft.
Hm, något ljusare placering kanske?

Hoya - vet inte sort. Småbladig, vitblommig. - hänger ljust i sydfönster. blommat en gång sedan flytt sen ett år tillbaka. innan blommade den oftare.
Hoya, jag är hopplös med hoyor. Vi har dock riktiga hoyaexperter här inne, de kan nog hjälpa dig.

monsteria - var helt förstörd så jag fick den av min bror för han skulle slänga den. Den är inte en vacker syn, men kan inte med att slänga den förrän den är HELT död. Vill hoppas och tro att den kan räddas. Står i mörkt hörn i västerrum. Mörkt..
Omplantering o ljusare placering kanske?

Mja, man får prova sig fram. Pyssla med dina växter mycket så kommer de att prata med dig smile.gif Då får man helt enkelt lyssna på vad de säger... smile.gif
Hannifer

Om det är en H. lacunosa eller en H. bella du har, skulle jag placera den i ett norr- eller österfönster...

Filodendron - av sort? Se bifogad fil smile.gif hänger i ett ljust rum men i mörkaste hörnet. Växer ganska fort (vet inte vad jag ska jämföra med?) Den växte snabbare innan flytten från mitt förra hus som jag flyttade från för ca ett år sen.
Det du har är en klätterkalla. Underbar växt, tycker jag. wub.gif Jag har ett exemplar som står en bit in i rummet. Klätterkallor trivs lite skuggigt och fuktigt.

ott

Airamya: Tack tack för ditt svar! Många ovärdeliga tips där som jag genast ska gå och efterfölja o testa! biggrin.gif Hehe även jag har Saint Paulian stående på tv mittemot sydfönstret, ska nog flytta den lite närmre fönstret så kanske den visar din lila dolda skönhet snart smile.gif

Kikade närmre på Monsterian ch upptäckte att den har fått två nya blad som e på g att växa upp. Är det dumt att plantera och och placera om den nu då? Kommer de nya uppväxtena att "störas" negativt tror du?

Jag ska börja kommunicera mer med mina växter. ge dom mer tid. Har inte mycket tid hemma under dagarna, men en stund för var och en ska jag allt hinna med. Det är det värt. Tack igen!

Hannifer: Du var mig en baddare på hoyor som prickade rätt efter en så dålig beskrivning jag gav smile.gif Det var en H. lacunosa, kikade upp på Google! biggrin.gif

Mm jag älskar klätterkalla (tack för namnlektionen förresten)! Så vackra blad och tacksam och lättskött happy.gif

blomma.gif Än en gång; Tack för era hjälpsamma svar thanks.gif

Airamya
CITAT (ott @ 08-05-2007, 23:32) *

Kikade närmre på Monsterian ch upptäckte att den har fått två nya blad som e på g att växa upp. Är det dumt att plantera och och placera om den nu då? Kommer de nya uppväxtena att "störas" negativt tror du?

Det låter ju som att den mår ganska bra i så fall, bara behöver lite tid. Så omplantering kan du kanske vänta med till nästa år. Har den halvdöda eller döda blad så kan du ta bort dem så får den mer kraft till de nya som är på väg.
Kanske är det så att den trivs där den står också. Avvakta med att flytta på den. Visar den tecken på att må sämre så flytta på den då, men fortsätter den att skjuta fart så låt den stå där den är. Kanske har du en superpampig monsteria om några år smile.gif
ott

haha vem vet?! Jag får hoppas på det. Har beskurit den kraftigt nu iaf, och ska plantera om till en mindre kruka och liiite mindre mörk placering. Blir nästan deppig av att titta på den där i mörkret unsure.gif

Airamya
Det låter bra smile.gif Lycka till smile.gif
*Agnes*
Näring är väl också något att tänka på skulle jag vilja tillägga, kan berätta att min yuccapalm blev utplacerad på en inglasad balkong (utan värme) en jul för tre år sedan för att göra plats för granen, där blev den stående, och från att ha varit en liten oansenlig en så är det nu en av de vackraste träd jag har. Så givetvis får den bo kvar därute, balkongen ligger i syd/väst och temperaturen kan gå upp till 35 grader på sommareftermiddagarna och på vintern kan det bli en 5 minus, beroende på vad det är för vintrar såklart, jag bor i södra Skåne. Men som sagt var; det var näring jag skulle uppmärksamma dej på rolleyes.gif ...
ott

Tack för det agnes!
Näring är nåt jag är alldeles alldeles för slarvig med... sad.gif Vet inte varför, kanske för att jag e lite lat och att det spontant känns som överflödigt, men det är det ju inte såklart iom att växter som växer naturligt i mark får näring gratis från marken.

Ska inskaffa näring så snart som möjligt! Någon du rekomenderar speciellt?

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon