|
Reklamera Magnolia?, Postorder |
|
|
|
11-05-2007, 09:11
|

Medlem
Antal inlägg: 287
Medlem nr: 5 931

|
Jag beställde en del växter från Horto green som levererades i onsdags, bl.a en Magnolia sielboldii. Den såg inte så rolig ut på stammen och jag är mycket besviken, skickade dem ett mail med foto men har inte fått svar ännu. Vad tycker ni, hur skulle ni gjort?
M._sielboldii.JPG ( 101.8k )
Antal nedladdningar: 74
M._sielboldii_2.JPG ( 82.15k )
Antal nedladdningar: 67
M._Sielboldii_3.JPG ( 73.42k )
Antal nedladdningar: 66Kommer stammen att kunna läka?
--------------------
Pusillus zon 3 Småland
|
|
|
|
|
11-05-2007, 09:16
|

Medlem
Antal inlägg: 79
Medlem nr: 6 039

|
Hej pusillus!
Du ska definitivt reklamera din magnolia, så ska inte en frisk nyinköpt planta se ut! Vet dock inte hurvida den okmmer kunna läka eller inte! Det kanske någon annan kan ge svar på!
//Petra
--------------------
Carpe diem!
|
|
|
|
|
11-05-2007, 09:33
|
Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 9 348

|
Solklart fall. Jag såg tyvär att de fortfarande säljer en vintergrön Magnolia som härdig i höga zoner, vilken tur att du inte köpte den. De har sålt den i flera år men ett välmående och fint exemplar är lika ovanligt som fotografier på sjöodjuret. Vi får väl hoppas att de tar bort den från sitt sortiment, vi minns ju hur ohärdiga äppelsorter uppmärksammades för nåt år sedan.
|
|
|
|
|
11-05-2007, 09:55
|

Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 10 120

|
Bäst hade ju varit att vägra ta emot den, men du såg väl inte skadan då? Nu får du dokumentera bäst du kan och returnera den genast. Varför skulle du ta risken att den inte repar sig? Det är en skadad vara vilken som helst, och det är väl inte ditt fel? I värsta fall får du ta hjälp av konsumentrådgivnig, ARN och Sverker på "Plus".
--------------------
NW-Kungälvskommun
|
|
|
|
|
11-05-2007, 12:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
Det var den fulaste magnolian jag sett på länge !!! Kräv att få lämna tillbaka den !!!
Men varför köper du inte din sieboldii i en vanlig plantskola som du kan välja och vräka, det är ju en av de allra vanligaste magnoliorna ??
Jag tycker att du skall lämna tillbaka den sjuka magnolian och köpa själv en ny i en serös plantskola
|
|
|
|
|
11-05-2007, 12:53
|

Medlem

|
Ja detta är ju bara för sorgligt, vet inte vad jag ska säga. Ändå skönt att få medhåll så det inte beror på att jag är "gnällig kund" Jag mailade dom 9/5 och har fortfarande inte fått svar. Att jag inte besöker plantskola beror mest på tidsbrist, är mamma till två små barn, och de lediga stunder jag lyckas skrapa ihop går åt till grävning. Jag tyckte att detta var ett smidigt sätt att shoppa på men..... Perennerna jag köpte var iallafall fina, man ska nog bara köpa det på postorder och inte träd o buskar.
Hoppas ändå att allt är ett misstag och att de hör av sig om hur detta kan ordnas bra. Växterna är på faktura så de är ju inte betalda ännu, men jag vill inte råka ut för betalningsanmärkning om jag vägrar betala heller.
--------------------
Pusillus zon 3 Småland
|
|
|
|
|
11-05-2007, 12:53
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Javisst ska du inte ta emot eller betala för en så dåligt sammanläkt och illa övervallad ympning som denna. Mer än 50% av trädets näringsupptagning störd vid stambasen från början, det innebär risker som man inte frivilligt tar på sig som trädplanterare.
Det händer tyvärr att även seriösa firmor, plantskolor och trädgådsfirmor släpper igenom sådant dåligt material, men de tar också snabbt tillbaka och ersätter så snart det uppmärksammas.
Som kund kan man vara artig från början, men att du ska ha ersättning i en eller annan form är det ingen fråga om. Du kan ju hänvisa till att du via ett stort, publikt forum på nätet fått mångas bedömning av skadan och att företagets hantering av det kommer att uppmäskammas.
Vi har alla förståelse för att en och annan dålig planta kan slinka igenom ett kontrollsystem, men sådana fel som skett bör också ersättas generöst och snabbt.
--------------------
|
|
|
|
|
11-05-2007, 13:32
|
Medlem

|
Hej Akta dig Jan af Lisö, sist jag kallade en postorderfirma oseriös så fick jag det hett om öronen, de blir så arga och förklarar att kunderna är korkade och att ingen tidning vill skriva om att de är oseriösa, minns inte vilken firma det var :-)
/T
|
|
|
|
|
11-05-2007, 14:34
|

Medlem

|
Jag har aldrig kallat dem "oseriösa"; jag skrev bara att "en ny skall köpas i en seriös plantskola", skrev inte ens i "en annan, seriös plantskola".
Men är det inte problem att lämna tillbaka en växt köpt på postorder, t.ex vem står för returfrakten (om den skall returneras och inte destrueras ?)
Tror inte heller att någon tidning vill skriva om en stor firma som levererar en defekt växt, i synnerhet om denna firma annonserar i tidningen eller ses som en potentiell annonseringskund. Tror inte heller att ARN tar upp ärendet, de kräver ett visst minsta kostnad och denna sieboldii riskerar att inte nå upp till denna kostnad. Sen är det ju alltid risk att ord står mot ord.....
Jag kan ändå inte låta bli att undra hur man resonerar när man levererar en sådan växt till en kund ?? Jag kan väl knappt tro att ingen hos leverantören har märkt att växten är ju helt undermålig och vilken som helst seriös mottagare kommer att klaga ?? Jag menar, hantering runt en sådan växt måste ju vara dyrare än att bara ta och kassera den ? eller har de lågavlönad, okvalificerad arbetskraft som inte ser felet ?
Låt oss bara hoppas att leverantören välvilligt byter ut magnolian och ber om ursäkt. Jag föreslår att du ringer dit isf skicka e-mail, då visar att du är beredd att stå på dig. Annars är det nog enklast att besöka en seriös plantskola och köpa en ny ich se pengarna som förlorade.
Sen har jag en annan fundering, trodde att sieboldii var fröförökade, inte ympade ?? Skall kolla min egen i kväll.
|
|
|
|
|
11-05-2007, 15:09
|
Medlem

|
Ja du har rätt, jag tolkade det galet. Nu när du ändå är här vill jag visa en bild på min Daybreak x pinksurprise , verkligen sen jämfört med de andra Magnoliorna, och min andra Daybreak, som är ympad har inte ens vaknat. Daybreak
|
|
|
|
|
11-05-2007, 15:21
|

Medlem

|
Vacker knopp !!!
Mina magnolior har inte börjat blomma ännu. Stellata skulle kanske ha gjort det om inte fåglarna plundrat alla knoppar. Skall till landet i kväll och kolla knopparna, EvaMaria's sista knopp är inlindad i bärnät som fågelskydd, de övriga två är helt resp delvis sönderhackade. Även knopparna på Yellow Bird är rejält misshandlade.
|
|
|
|
|
11-05-2007, 15:39
|

Medlem
Antal inlägg: 52
Medlem nr: 10 322

|
Du behöver inte oroa dig för betalningsanmärkning om du bara informerar företaget på rätt sät. Jag skulle betala för de varor som var ok vid leverans. Sedan skickar du ett brev till dem om att resten inte betalas pga läget... Bif bilden på växten. Tror det finns mallar för den här typen av brev på konsumentverkets hemsida. Lycka Till!//Gilbert
|
|
|
|
|
11-05-2007, 15:48
|
Medlem

|
Ja och det skall bli så spännande att se hur den utvecklas. Soulangeana kom igång i påskas, nu är Randy på sista versen.
Redigerat av Tompa zon 1: 11-05-2007, 15:49
|
|
|
|
|
11-05-2007, 20:15
|
Medlem
Antal inlägg: 123
Medlem nr: 8 072

|
Nu blir jag riktigt orolig !!! Jag har beställt magnolia från Hortogreen och massa rosor , stamrosor mm. Jag mailade till dom att dom måste leverera i början av veckan pga att leveranser till oss här kommer endast på tisdagar och torsdagar. Ja vsst det skulle gå bra fick jag svar. Jag tog ledigt och väntade leverans på torsdag vad hände... efter massa ringande och mail till DHL fick jag svar att leveransen från dom kommer först på tisdag om jag inte betalar extra avgift till DHL. Hade inte tillräkligt stort bil att hämta dom idag, det var finessen att få dom hemsända till tomten . Jag undrar om ni har råkat ut med samma sak? Jag vågar inte beställa från dom längre! !!! Mina växter lär vara döda på tisdag!!! Anki i Sörmland
|
|
|
|
|
11-05-2007, 20:20
|
Medlem

|
Vilken sorts Magnolia? Den vintergröna?
|
|
|
|
|
11-05-2007, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 131
Medlem nr: 6 245

|
CITAT (Jan af Lisö @ 11-05-2007, 15:34)  Sen har jag en annan fundering, trodde att sieboldii var fröförökade, inte ympade ?? Skall kolla min egen i kväll. Inte sjutton är det normalt att ympa Sieboldii, det där på bilderna är en skadad stam, skulle bli förvånad om den överlever sommaren. Tyvärr tror jag att det ökade magnoliaintresset fört med sig en del lycksökare, både i dagligvaruhandel och på nätauktioner. Min rekommendation är att den som vill ha en magnolia i sin trädgård väljer ut ett bra exemplar hos en seriös plantskola, då har man mycket goda chanser att få en magnolia som bara blir vackrare med åren!
|
|
|
|
|
11-05-2007, 20:24
|
Medlem

|
Ja och gynnat man sina lokala handlare så finns de kvar när man sen behöver dem. Många utländska plantfirmor levererar inte när värmen kommit, det finns stor risk att det blir varmt i lastbilar mm.
Redigerat av Tompa zon 1: 11-05-2007, 20:27
|
|
|
|
|
11-05-2007, 20:34
|
Medlem
Antal inlägg: 123
Medlem nr: 8 072

|
Jag har beställt praktmagnolia och diverse andra stora växter.Gjorde beställningen redan i januari fick vissa rabatter men va då, döda blommor vill väl ingen ha!!! Man lär sig dom lokala trädgårdar får besök ifortsättningen. Anki i Sörmland
|
|
|
|
|
14-05-2007, 19:59
|
Medlem

|
Så vad sa de?
|
|
|
|
|
14-05-2007, 20:48
|

Medlem

|
Jag har fortfarande inget svar fått. Har ännu inte fattat mod nog att ringa dem, men ska försöka samla mig innan det går för lång tid. Desto mer jag tittar på den ju mer irriterad blir jag, håller med Jan, den är OTROLIGT ful!!!
--------------------
Pusillus zon 3 Småland
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|