|
pusillus
11-05-2007, 09:11
Jag beställde en del växter från Horto green som levererades i onsdags, bl.a en Magnolia sielboldii. Den såg inte så rolig ut på stammen och jag är mycket besviken, skickade dem ett mail med foto men har inte fått svar ännu. Vad tycker ni, hur skulle ni gjort?
[attachment=2357:M._sielboldii.JPG]
[attachment=2358:M._sielboldii_2.JPG]
[attachment=2359:M._Sielboldii_3.JPG]
Kommer stammen att kunna läka?
vaniljstången
11-05-2007, 09:16
Hej pusillus!
Du ska definitivt reklamera din magnolia, så ska inte en frisk nyinköpt planta se ut! Vet dock inte hurvida den okmmer kunna läka eller inte! Det kanske någon annan kan ge svar på!
//Petra
Tompa zon 1
11-05-2007, 09:33
Solklart fall. Jag såg tyvär att de fortfarande säljer en vintergrön Magnolia som härdig i höga zoner, vilken tur att du inte köpte den. De har sålt den i flera år men ett välmående och fint exemplar är lika ovanligt som fotografier på sjöodjuret. Vi får väl hoppas att de tar bort den från sitt sortiment, vi minns ju hur ohärdiga äppelsorter uppmärksammades för nåt år sedan.
Bäst hade ju varit att vägra ta emot den, men du såg väl inte skadan då? Nu får du dokumentera bäst du kan och returnera den genast. Varför skulle du ta risken att den inte repar sig? Det är en skadad vara vilken som helst, och det är väl inte ditt fel? I värsta fall får du ta hjälp av konsumentrådgivnig, ARN och Sverker på "Plus".
Jan af Lisö
11-05-2007, 12:08
Det var den fulaste magnolian jag sett på länge !!! Kräv att få lämna tillbaka den !!!
Men varför köper du inte din sieboldii i en vanlig plantskola som du kan välja och vräka, det är ju en av de allra vanligaste magnoliorna ??
Jag tycker att du skall lämna tillbaka den sjuka magnolian och köpa själv en ny i en serös plantskola
pusillus
11-05-2007, 12:53
Ja detta är ju bara för sorgligt, vet inte vad jag ska säga. Ändå skönt att få medhåll så det inte beror på att jag är "gnällig kund" Jag mailade dom 9/5 och har fortfarande inte fått svar. Att jag inte besöker plantskola beror mest på tidsbrist, är mamma till två små barn, och de lediga stunder jag lyckas skrapa ihop går åt till grävning. Jag tyckte att detta var ett smidigt sätt att shoppa på men..... Perennerna jag köpte var iallafall fina, man ska nog bara köpa det på postorder och inte träd o buskar.
Hoppas ändå att allt är ett misstag och att de hör av sig om hur detta kan ordnas bra. Växterna är på faktura så de är ju inte betalda ännu, men jag vill inte råka ut för betalningsanmärkning om jag vägrar betala heller.
Javisst ska du inte ta emot eller betala för en så dåligt sammanläkt och illa övervallad ympning som denna. Mer än 50% av trädets näringsupptagning störd vid stambasen från början, det innebär risker som man inte frivilligt tar på sig som trädplanterare.
Det händer tyvärr att även seriösa firmor, plantskolor och trädgådsfirmor släpper igenom sådant dåligt material, men de tar också snabbt tillbaka och ersätter så snart det uppmärksammas.
Som kund kan man vara artig från början, men att du ska ha ersättning i en eller annan form är det ingen fråga om. Du kan ju hänvisa till att du via ett stort, publikt forum på nätet fått mångas bedömning av skadan och att företagets hantering av det kommer att uppmäskammas.
Vi har alla förståelse för att en och annan dålig planta kan slinka igenom ett kontrollsystem, men sådana fel som skett bör också ersättas generöst och snabbt.
Tompa zon 1
11-05-2007, 13:32
Hej Akta dig Jan af Lisö, sist jag kallade en postorderfirma oseriös så fick jag det hett om öronen, de blir så arga och förklarar att kunderna är korkade och att ingen tidning vill skriva om att de är oseriösa, minns inte vilken firma det var :-)
/T
Jan af Lisö
11-05-2007, 14:34
Jag har aldrig kallat dem "oseriösa"; jag skrev bara att "en ny skall köpas i en seriös plantskola", skrev inte ens i "en annan, seriös plantskola".
Men är det inte problem att lämna tillbaka en växt köpt på postorder, t.ex vem står för returfrakten (om den skall returneras och inte destrueras ?)
Tror inte heller att någon tidning vill skriva om en stor firma som levererar en defekt växt, i synnerhet om denna firma annonserar i tidningen eller ses som en potentiell annonseringskund. Tror inte heller att ARN tar upp ärendet, de kräver ett visst minsta kostnad och denna sieboldii riskerar att inte nå upp till denna kostnad. Sen är det ju alltid risk att ord står mot ord.....
Jag kan ändå inte låta bli att undra hur man resonerar när man levererar en sådan växt till en kund ?? Jag kan väl knappt tro att ingen hos leverantören har märkt att växten är ju helt undermålig och vilken som helst seriös mottagare kommer att klaga ?? Jag menar, hantering runt en sådan växt måste ju vara dyrare än att bara ta och kassera den ? eller har de lågavlönad, okvalificerad arbetskraft som inte ser felet ?
Låt oss bara hoppas att leverantören välvilligt byter ut magnolian och ber om ursäkt. Jag föreslår att du ringer dit isf skicka e-mail, då visar att du är beredd att stå på dig. Annars är det nog enklast att besöka en seriös plantskola och köpa en ny ich se pengarna som förlorade.
Sen har jag en annan fundering, trodde att sieboldii var fröförökade, inte ympade ?? Skall kolla min egen i kväll.
Tompa zon 1
11-05-2007, 15:09
Ja du har rätt, jag tolkade det galet. Nu när du ändå är här vill jag visa en bild på min Daybreak x pinksurprise , verkligen sen jämfört med de andra Magnoliorna, och min andra Daybreak, som är ympad har inte ens vaknat. Daybreak
Jan af Lisö
11-05-2007, 15:21
Vacker knopp !!!
Mina magnolior har inte börjat blomma ännu. Stellata skulle kanske ha gjort det om inte fåglarna plundrat alla knoppar. Skall till landet i kväll och kolla knopparna, EvaMaria's sista knopp är inlindad i bärnät som fågelskydd, de övriga två är helt resp delvis sönderhackade. Även knopparna på Yellow Bird är rejält misshandlade.
Gilbert
11-05-2007, 15:39
Du behöver inte oroa dig för betalningsanmärkning om du bara informerar företaget på rätt sät. Jag skulle betala för de varor som var ok vid leverans. Sedan skickar du ett brev till dem om att resten inte betalas pga läget... Bif bilden på växten. Tror det finns mallar för den här typen av brev på konsumentverkets hemsida. Lycka Till!//Gilbert
Tompa zon 1
11-05-2007, 15:48
Ja och det skall bli så spännande att se hur den utvecklas. Soulangeana kom igång i påskas, nu är Randy på sista versen.
Nu blir jag riktigt orolig !!! Jag har beställt magnolia från Hortogreen och massa rosor , stamrosor mm. Jag mailade till dom att dom måste leverera i början av veckan pga att leveranser till oss här kommer endast på tisdagar och torsdagar. Ja vsst det skulle gå bra fick jag svar. Jag tog ledigt och väntade leverans på torsdag vad hände... efter massa ringande och mail till DHL fick jag svar att leveransen från dom kommer först på tisdag om jag inte betalar extra avgift till DHL. Hade inte tillräkligt stort bil att hämta dom idag, det var finessen att få dom hemsända till tomten . Jag undrar om ni har råkat ut med samma sak? Jag vågar inte beställa från dom längre! !!! Mina växter lär vara döda på tisdag!!! Anki i Sörmland
Tompa zon 1
11-05-2007, 20:20
Vilken sorts Magnolia? Den vintergröna?
CITAT (Jan af Lisö @ 11-05-2007, 15:34)  Sen har jag en annan fundering, trodde att sieboldii var fröförökade, inte ympade ?? Skall kolla min egen i kväll. Inte sjutton är det normalt att ympa Sieboldii, det där på bilderna är en skadad stam, skulle bli förvånad om den överlever sommaren. Tyvärr tror jag att det ökade magnoliaintresset fört med sig en del lycksökare, både i dagligvaruhandel och på nätauktioner. Min rekommendation är att den som vill ha en magnolia i sin trädgård väljer ut ett bra exemplar hos en seriös plantskola, då har man mycket goda chanser att få en magnolia som bara blir vackrare med åren!
Tompa zon 1
11-05-2007, 20:24
Ja och gynnat man sina lokala handlare så finns de kvar när man sen behöver dem. Många utländska plantfirmor levererar inte när värmen kommit, det finns stor risk att det blir varmt i lastbilar mm.
Jag har beställt praktmagnolia och diverse andra stora växter.Gjorde beställningen redan i januari fick vissa rabatter men va då, döda blommor vill väl ingen ha!!! Man lär sig dom lokala trädgårdar får besök ifortsättningen. Anki i Sörmland
Tompa zon 1
14-05-2007, 19:59
Så vad sa de?
pusillus
14-05-2007, 20:48
Jag har fortfarande inget svar fått. Har ännu inte fattat mod nog att ringa dem, men ska försöka samla mig innan det går för lång tid. Desto mer jag tittar på den ju mer irriterad blir jag, håller med Jan, den är OTROLIGT ful!!!
Idag fick jag samtal från DHL att leveransen kommer imorron. Hoppas verkligen det , det har gått 1 vecka nu. Enligt Hortogreeen har dom varit här förra veckan men det stämmer inte , jag trodde att beställer man från Hortoreen få man leveransen till adresen.Jag håller tummarna imorgon , kommer mina växter Inget ord om hortogreen men transporten uselt . Anki i Sörmland
Jag har bara bra erfarenheter egentligen av Hortogreen, men urusla av DHL. (Har även för tillfället en "diskussion" med dem, men återkommer i det ärendet. Vill inte stjäla tråden alltför mycket.) Anser definitivt H-green vara ett seriöst företag med utmärkt personal, som tar sitt ansvar. Men; de kanske skulle fundera lite över sina transporter? Till de som glömt min förra "strid"
Mufflan
15-05-2007, 07:29
Hur gick det ringde du? Har utan problem fått nya växter när de jag som leverats inte hållit måttet - dock har jag aldrig handlat från den firman du köpt växter ifrån. Och maila firman och bifoga en bild av trädet om du inte redan gjort det.
Lycka till
Mufflan
Ingela_67
15-05-2007, 12:04
CITAT (Ewa L @ 15-05-2007, 08:07)  Jag har bara bra erfarenheter egentligen av Hortogreen, men urusla av DHL. (Har även för tillfället en "diskussion" med dem, men återkommer i det ärendet. Vill inte stjäla tråden alltför mycket.) Anser definitivt H-green vara ett seriöst företag med utmärkt personal, som tar sitt ansvar. Men; de kanske skulle fundera lite över sina transporter? Till de som glömt min förra "strid"Jag har också beställt från Hortogreen (både perenner,träd och buskar) med jättebra kvalité. Har även ringt och pratat med dem för tips och råd, och de har alltid varit trevliga och jag har alltid fått ett positivt bemötande. Så jag tror inte du behöver vara orolig för att ta kontakt med dem. Hoppas det löser sig för dig. // Ingela.
pusillus
15-05-2007, 19:53
I går kväll satt jag och knåpade ihop yttligare ett mail till Hortogreen, denna gång surt skrivet p.g.a att jag tidigare inte fått svar. Och se på sjutton, det hjälpte  Här är svaret jag fick: Hej! Vi har tyvärr inte sett något mail från dig tidigare, vi måste nog ha tagit bort detta mail av misstag innan vi läst det.Oturligt nog har du nog tolkat detta fel och därför diskuterat detta med andra. Det var synd att du inte bara lyfte på luren, så hade du fått ett klart besked direkt. Du har av misstag fått en planta som inte var OK. Vi skickar en ny till dig på måndag. Det var helt klart inte OK och ett rent misstag från vår sida. Jag tycker det är tråkigt att du skulle behöva diskutera detta en massa på något forum, när vi utan tvekan menar att denna inte är OK och att du ska få en ersättning snarast. Vi är inte kända för att vara besvärliga -- döm skälva men jag är glad bara jag får en riktig Magnolia !
Annie-72
15-05-2007, 20:01
Låter seriöst från företaget.. och visst hade det väl varit schysstast från din sida att diskutera med dem först innan här.. det hade varit skilnad om du fått ett otrevligt eller negativt svar ifrån dem.. Hur som nu får du en ny Magnolia, grattis//Annie
Mariann
15-05-2007, 20:11
Hortogreen är ett ytterligt seriöst företag. Handlat hos dom i många, många år nu och aldrig mött några som helst problem. Både svar via mail (snabbt) och också trevliga telefonsamtal. DHL har jag heller inte upplevt som nått problem.
Håller med!!! Har beställt från dem i flera år o allt har hållit hög kvalitet! Även DHL har skött sig. Så detta är nog ett olycksfall i arbetet s.a.s. Hälsningar Elisabet
Jag är besviken , trodde att det ar perfekt för mig att ha leveransen till tomten. Vad hände.... det tog sex dagar att mina växter stod i depå. I dag ser jag inte nå¨got i min MAGNOLIA, ROSORNA HAR NÅGRA BLAD MEN DETTTA VAR INTE VAD JAG HADE VÄNTAT MIG. I FORTSÄTTNING BLIR DET LOKAL HANDELSGÅRD!!!!! Anki i Sörmland
Tompa zon 1
27-05-2007, 07:57
Jobbar ni på Hortogreen eller?
Minns ni inte vad de skrev om sin nya och härdiga Magnolia? Att man inte fick tycka att de var oseriösa. Den säljer de fortfarande och ingen har lyckats att fånga ett överlevande ex på foto.
Gå till en riktig plantskola.
Tompa zon 1
27-05-2007, 13:13
pusillus
28-05-2007, 09:40
Jag vill tacka för uppmuntran jag fått ang, reklamationen. Nu har jag fått en ny och den är jättefin. Efter att jag skrivit till dem om forumsdiskutionen kom flera svar till denna tråd enbart till deras fördel, konstigt. Intressant läsning på AoT sida Tompa! Här är min nya skönhet. [attachment=3309:nya_magnolian.JPG]
Ammoura
28-05-2007, 10:21
Roligt att det slutade bra iallafall.
Pratade med sambon här ang. DHL som flera tydligen har dåliga erfarenheter av. En kompis till honom har jobbat för dom och där är det flest utkörningar på minst tid som räknas så dom som kör får stressa sig igenom sina pass. Han slutade ganska fort. Är ju fortfarande inte okay att ställa paketet i rabatten (hur tänker man då?) men ger iallafall lite förståelse för förarna som säkert skulle göra ett bättre jobb om dom hann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|