Visst är tro och vetenskap helt skilda från varandra, där är vi överens, och visst skall man ha rätt att tro på olika saker. Men när denna tro helt blockerar vetenskapen blir jag förundrad. Ett exempel. Det finns ju en del personer som säger sig kunna operera bara med sina händer. Folk betalar dyrt för att komma dit och "operatörena" gräver med sina händer och plockar fram sjuka inälvor. Säger dom, fast analyser senare säger att det är inälvor från kyckling. Men tro inte att patienterna accepterar detta, dom "vet" att dom verkligen blivit opererade, fast dom egentligen blivit totalt blåsta. Eller om dom var det från början.
Sånt gör mig både förundrad och lite upprörd. Skall man låta charlatanerna få hållas eller skall man stoppa dom? Blir dom stoppade kommer patienterna att bli upprörda. Skall man gå in och kanske rent fysiskt hindra en person från att bli lurad?
Nu hamnade vi en bit från religionen men det finns vissa samfund, främst i USA, vars enda uppgift tycks vara att skinna församlingsmedlemmarna. Det går oftast inte att övertyga dessa, dom är redan hjärntvättade, men är det rätt att på annat sätt stoppa blåsningen? Här i Sverige går det lugnare till men jag säger bara Knutby, resten kan ni själva fundera över.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|