Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Tåliga vindruvor?, Vindruvor som inte behöver växthus?
          Berserker
          Inlägg 13-05-2007, 11:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 10 360

Är det någon som har tips om vindruvssorter (sötdruva) som tål att oldas på balkong eller åtminstone utan växthus?

Citera
          mogge92
          Inlägg 13-05-2007, 11:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 9 513

Vet inte vilken zon du bor i men sorten zilga kan odlas på friland i upptill zon 6. Den har goda druvor också

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-05-2007, 13:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

berätta i vilken zon du är i , i zon 1-2 klara sig dom flesta druvor sen längre norrut mindre blir det att odla

Citera
          Berserker
          Inlägg 13-05-2007, 19:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 10 360

CITAT (mogge92 @ 13-05-2007, 12:22) *
          Vet inte vilken zon du bor i men sorten zilga kan odlas på friland i upptill zon 6. Den har goda druvor också

Tack för tipset! Jag bor i zon 2-3.

Citera
          Nina H
          Inlägg 14-05-2007, 21:29
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 1 008

Jag har Zilga, den är rätt god, men har ack så små druvor, fulla med kärnor. Har även en grön söt och god som jag inte vet namnet på, samt en annan större röd som jag inte heller kan namnet på (har fått den men den kommer från Plantagen).
          Dessa odlar jag på friland i soligt och vindskyddat läge och det går bra.
          Skall man däremot ha druvor på balkongen måste man framförallt ha en mycket välisolerad kruka på vintern. Vi började med en härdig sort på balkong som dog på vintern.
          Ställ krukan i ett större kärl och på vintern knölar du ned mycket isolering emellan. (frigolit, gammal matta o dyl). Skydda även jorden och på vårvintern skall du skydda själva vinrankan med säckväv.

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 15-05-2007, 11:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Rekommenderar Sukribe. Staketdruva med suveränt goda druvor.
          Tyvärr känsligare än Zilga, men jag satsade ialla fall på den vid nya huset, pga druvorna med härlig muscatelsmak.
          Den har precis börjat växa nu. Nu ska det bara bli en snygg spalje också.

Redigerat av Eva i Västerås: 15-05-2007, 11:18

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Majas balkong
          Inlägg 26-05-2008, 10:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 16 310

CITAT (Nina H @ 14-05-2007, 22:29) *
          Jag har Zilga, den är rätt god, men har ack så små druvor, fulla med kärnor. Har även en grön söt och god som jag inte vet namnet på, samt en annan större röd som jag inte heller kan namnet på (har fått den men den kommer från Plantagen).
          Dessa odlar jag på friland i soligt och vindskyddat läge och det går bra.
          Skall man däremot ha druvor på balkongen måste man framförallt ha en mycket välisolerad kruka på vintern. Vi började med en härdig sort på balkong som dog på vintern.
          Ställ krukan i ett större kärl och på vintern knölar du ned mycket isolering emellan. (frigolit, gammal matta o dyl). Skydda även jorden och på vårvintern skall du skydda själva vinrankan med säckväv.

Jag har en Zilga på min lilla balkong i österläge. Bor i zon 2. Jag antar att jag gör ALLA fel man kan göra, lite på grund av att jag är lat. Jag har en för liten kruka, ca 20-25L?, jag har inte isolerat varken kruka eller planta nånsin. Det enda jag försöker tänka på är att inte ge nåt vatten till den förrän risken för frost är helt obefintlig. Med vatten i systemet är plantan mycket känskligare för frost.

Kanske har jag bara tur. Ville bara säga att du inte ska vara rädd för att försöka dig på vindruva på balkongen. Min växer så det knakar och om jag inte klipper i den ganska rejält så är hela balkogen igenväxt frammåt juni-juli.

Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 12:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon