CITAT (Nina H @ 14-05-2007, 22:29)

Jag har Zilga, den är rätt god, men har ack så små druvor, fulla med kärnor. Har även en grön söt och god som jag inte vet namnet på, samt en annan större röd som jag inte heller kan namnet på (har fått den men den kommer från Plantagen).
Dessa odlar jag på friland i soligt och vindskyddat läge och det går bra.
Skall man däremot ha druvor på balkongen måste man framförallt ha en mycket välisolerad kruka på vintern. Vi började med en härdig sort på balkong som dog på vintern.
Ställ krukan i ett större kärl och på vintern knölar du ned mycket isolering emellan. (frigolit, gammal matta o dyl). Skydda även jorden och på vårvintern skall du skydda själva vinrankan med säckväv.
Jag har en Zilga på min lilla balkong i österläge. Bor i zon 2. Jag antar att jag gör ALLA fel man kan göra, lite på grund av att jag är lat. Jag har en för liten kruka, ca 20-25L?, jag har inte isolerat varken kruka eller planta nånsin. Det enda jag försöker tänka på är att inte ge nåt vatten till den förrän risken för frost är helt obefintlig. Med vatten i systemet är plantan mycket känskligare för frost.
Kanske har jag bara tur. Ville bara säga att du inte ska vara rädd för att försöka dig på vindruva på balkongen. Min växer så det knakar och om jag inte klipper i den ganska rejält så är hela balkogen igenväxt frammåt juni-juli.
Lycka till!