CITAT (Gossen Ruda @ 14-05-2007, 18:45)

Skulle man inte kunna tänka sig sk biologisk bekämpning? Almsjukesmittade almsplintborrar fördiga att sätta ut.
Annars så har jag testat med att samla in honungsskivling och låta dom spora av sig. Sen har jag borrat hål i rötterna på stora granar och hällt i en vattenlösning av sporerna. Tveksamt om det lyckats, dels så tar det lång tid för sporerna att växa till sig, dels så är honungskivlingen ändå på jakt efter byten i mina skogar.
Almsplintborrarna är svåra att samla in och du vet inte om de bär på sporerna. Dessutom är de lite knepiga att få i brunst vid rätt tidpunkt.
Den tekniken på gran har jag alldrig hört talas om. "välputsad fot" är däremot en känd metod om än något osäker och långsam. Putsa av barken och banka lite på ovansidan, av de synliga rötterna, med en sytv stålborste. Sporer kan då få fäste där. Är individen skröplig kan kanske honungsskivlings sprorer funka..... Testa och återkom med dina erfarenheter
Tänk dock på att om inte din skog så kan ägaren hyra in en från min syster organisation....

Tekniken: "den flygande svamphatten" lär vara aktuell i det fallet
Redigerat av Stella-Polaris: 14-05-2007, 17:57