Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Alternativ till kompost?, Snigelfritt...?
          silas
          Inlägg 22-05-2007, 22:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem nr: 1 536

CITAT (Nila @ 22-05-2007, 21:53) *
          Jag är oxå skeptisk till att låta sniglarna härja fritt i komposten. Det värsta med dem är ju att de förökar sig och förökar sig och förökar sig... Kommer man någonsin bli av med sniglarna, eller får man leva med det här i all evighet...?

Kanske beror det också på vad man har för utgångspunkt vad gäller sniglar... jag har inget större problem med dem (vi slåss om salladslandet varje år, de och jag, men det kan jag leva med) och har svårt att utrota dem helt (odlar på en kolonilott som gränsar mot skog). så jag är nöjd om jag bara inte _befrämjar_ tillväxten av sniglar. det är det som är frågan (eh, ja, för mig i alla fall, ledsen om jag snor tråden... blush.gif ): om de förökas mer i min kompost än vad de hade gjort om de valt att bosätta sig två meter bort där min odlingsplätt slutar...

Citera
          MB1965
          Inlägg 22-05-2007, 22:34
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Nä vänta lite nu.

Animalskt avfall och det får man inte gräva ned pga smittorisk.

Hushållskomposten är oftast förbjuden att gräva ned i tätbebyggt område.

Trädgårdsavfall går däremot jättebra att stoppa ned i marken

Citera
          katah
          Inlägg 23-05-2007, 07:14
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

jordisering med skurpsborren är toppen och som sagt borren är bra på när man ska plantera eller gräva ner plintar, DET har vi testat funnit den bra till!

Det är förvånansvärd lätt att använda!, Vi har den storleken som ger ett hål ungefär som hinken storlek och det är bra om man har mycket plats, men i dag skulle jag köpa hälst den lite smalare varianten, för då kan man borra hål även på rabatter mm.
          man kanske får borra några flera hål , men man kan ju sprida godis till flera ställen då!

Citera
          Nila
          Inlägg 23-05-2007, 20:29
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

CITAT (silas @ 22-05-2007, 23:11) *
          Kanske beror det också på vad man har för utgångspunkt vad gäller sniglar... jag har inget större problem med dem (vi slåss om salladslandet varje år, de och jag, men det kan jag leva med) och har svårt att utrota dem helt (odlar på en kolonilott som gränsar mot skog). så jag är nöjd om jag bara inte _befrämjar_ tillväxten av sniglar. det är det som är frågan (eh, ja, för mig i alla fall, ledsen om jag snor tråden... blush.gif ): om de förökas mer i min kompost än vad de hade gjort om de valt att bosätta sig två meter bort där min odlingsplätt slutar...

Jag gillar förstås inte att de äter upp min sallad, men det värsta av allt tycker jag är risken att trampa gå en slemmig snigel när man vill gå barfota i trädgården... sick.gif

Citera
          Nila
          Inlägg 23-05-2007, 21:18
          Länk hit: #25

Medlem

Hmm... är helt inne på att köpa en Skurupsborr nu. Tycker det verkar super. Men måste fråga lite först, ni som har provat... Först om storleken... Räcker det med minsta storleken? Vill man ha större hål kan man väl borra ett par ggr runt omkring? Och vad händer om man skulle råka borra rakt ner i en sten? Går inte borren sönder då?

Citera
          myskmadra
          Inlägg 24-05-2007, 08:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Efter att ha kollat på Söderläge igår (elstängsel mot sniglar) fick jag en idé som kanske inte är så enkel att genomföra.
          En kompost på ben. Alltså en låda som står på ben. En sida har en lucka så att man lätt kan tömma.Längs nedre kanten fästs elkablarna och sniglarna hindras från att klättra upp. Kanske en idé för odling framöver att ha pallkragarna på ben. Om vi nu är på väg mot ett mildare klimat med fler sniglar.

Redigerat av myskmadra: 24-05-2007, 08:34

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Bee
          Inlägg 24-05-2007, 10:14
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Nila @ 23-05-2007, 21:29) *
          Jag gillar förstås inte att de äter upp min sallad, men det värsta av allt tycker jag är risken att trampa gå en slemmig snigel när man vill gå barfota i trädgården... sick.gif

Det där kan jag hålla med dom! Numera går det inte att gå barfota i gräset annat än dagtid soliga dagar! Sniglarna har helt förstört det nöjet ranting.gif Vidriga är vad dom är!

Ang SKurupsborret. Jag köpte ett sånt tidigt i år, 17,5-cm-varianten. Det har varit toppen att ha när vi grävde upp en ny rabatt. Helt suverän för att plantera rosorna, man behvde inte gräva lika mycket. Borret är ett jättebra komplement till spade och grep smile.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          rosita
          Inlägg 24-05-2007, 11:23
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (Nila @ 23-05-2007, 22:18) *
          Hmm... är helt inne på att köpa en Skurupsborr nu. Tycker det verkar super. Men måste fråga lite först, ni som har provat... Först om storleken... Räcker det med minsta storleken? Vill man ha större hål kan man väl borra ett par ggr runt omkring? Och vad händer om man skulle råka borra rakt ner i en sten? Går inte borren sönder då?

Visst kan man köpa minsta storleken och borra ett par ggr om man vill ha hålet större, men vitsen med borren är ju att det är så enkelt jämfört med att gräva och då blir det inte lika enkelt. Det bästa är väl att fundera över vad man mest kommer att använda borren till och sen köpa en storlek som passar det. Jag minns inte just nu vilken storlek jag har, men hålen blir precis lagom till att tömma min lilla hink med avfall.
          Om man skulle stöta på en sten, så går inte borren sönder. Antingen får man flytta borren några cm eller lyfta upp stenen.
          Som någon sa: borren är verkligen ett utmärkt komplement till spade och grep! 000.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Nila
          Inlägg 29-05-2007, 21:26
          Länk hit: #29

Medlem

Ni som har provat skurupsborren... vilken storlek har ni??

Citera
          eugenia
          Inlägg 14-06-2007, 10:57
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Det verkar helt vansinnigt att avstå från att ha en kompost för att det finns skogsniglar i trädgården. Sniglarna finns över hela trädgården men dras de till en öppen kompost (vilket mina mördarsniglar inte gör, de föredrar grönsakslandet) så är det ju där du ska plocka dem och ta död på dem. Själv avlivar jag mina i frysen i 24 timmar sedan åker de till komposten och ingår i den.

Vill du ha en sluten kompost som komplement kan du använda en vattentunna med hål i botten. Det är ju billigare än en specialtillverkad. Det har jag provat i flera år och det fungerar jättebra. Jag håller med om att sniglarna är jobbiga, vi blir nog aldrig av med dem.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 16:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon