Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Roligt och billigt
          Stella-Polaris
          Inlägg 15-05-2007, 20:01
          Länk hit: #1

Gäster

Att gå runt på handelsträdgårdar och dregla gör man ju då och då rolleyes.gif

Men när jag kommer till prislappen blir jag förba**ad. Man kan odla julgranar och sälja för en hundralapp men en sketen japansk lönn som är 4-5 år kostar multum. Nu vet jag vad som krävs att odla denna lönn så jag vet att jag har rätt. Med en ny trädgård man snabbt vill fylla ut är det en stor utgift att handla i butik.

Därför letar jag nu roliga och billiga alternativ. Inleder själv med ett par.

Knyt hassel: Ta en hassel och kapa den 1 m upp på stammen. De nya skott som då kommer på stammen tar du och knyter ihop allt eftersom. Blir en kompakt buske där du själv kan styra formen med dina knutar.

Knyt Tall: Vanlig tall, som ovan, bara knyt allt eftersom det går.. Pinus mugo går oxå bra

Formklippt havtorn ala bonsai: Bara att gräva upp och börja klippa. även ganska stora (2-3m) går bra. Klipp ganska hårt i samband med planteringen så du för bra balans mellan rot och krona.

För de som inte kan gräva upp kan man ju odla själv även om det tar tid..

Någon som har mer roligt och billigt??

Redigerat av Stella-Polaris: 15-05-2007, 20:04

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 20:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon