Full version: Roligt och billigt
Stella-Polaris
Att gå runt på handelsträdgårdar och dregla gör man ju då och då rolleyes.gif

Men när jag kommer till prislappen blir jag förba**ad. Man kan odla julgranar och sälja för en hundralapp men en sketen japansk lönn som är 4-5 år kostar multum. Nu vet jag vad som krävs att odla denna lönn så jag vet att jag har rätt. Med en ny trädgård man snabbt vill fylla ut är det en stor utgift att handla i butik.

Därför letar jag nu roliga och billiga alternativ. Inleder själv med ett par.

Knyt hassel: Ta en hassel och kapa den 1 m upp på stammen. De nya skott som då kommer på stammen tar du och knyter ihop allt eftersom. Blir en kompakt buske där du själv kan styra formen med dina knutar.

Knyt Tall: Vanlig tall, som ovan, bara knyt allt eftersom det går.. Pinus mugo går oxå bra

Formklippt havtorn ala bonsai: Bara att gräva upp och börja klippa. även ganska stora (2-3m) går bra. Klipp ganska hårt i samband med planteringen så du för bra balans mellan rot och krona.

För de som inte kan gräva upp kan man ju odla själv även om det tar tid..

Någon som har mer roligt och billigt??
sqrulan
bravo.gif

Det var ett roligt tips,jag ska försöka mej på det.

Det borde väl gå med många olika träd,typ poppel
sälg,rönn kanske t.o.m björk.

Tall tycker jag skulle vara svårast.

Jag formar ett par granar förfullt,eller det tar några år.
Klipper bort en bit av dom nya skotten som kommer
varje år.
Ska försöka att få en av granarna pelarformad och
dom tre små som bollar

Om man planterar tre späda träd nära varandra så
kan man fläta ihop dom,det ska jag testa.
Stella-Polaris
jag har börjat formklippa en liten Ek som förhoppningsvis skall få formen av bollar i luften, om ett par år. Ett olvon som jag inte riktigt vet ännu men tuktad är den. En hassel som skall bli en lång krypande gren. Två små klibbalar som skall växa rakt ut över vattnet och bli framtida trampoliner.

Har även en rönn som jag skall ge mig på med tiden.
Har en hel del hägg oxå som mest är ett otyg. Kanske man kan göra något med det oxå.

Sälg borde gå alldeles utmärkt att pina till önskad form.

Själv har jag tittat på olika former och träd i skogen, som formats av betning, och sett vilka arter som borde gå bra att formklippa.

Sedan kan man ju alltid ge sig på den med järntråd för att få den form man vill.
Cilla
Billigt och roligt tycker jag det är att fröså äppla och päron i mängder, dvs bara stoppa ned kärnor i backen på olika ställen, och sedan ta hand om de små som kommer. Ge dem bra jord och vatten sommaren därpå och sedan ympa på sorter man vill ha. Och sätta dem som frukthäck i lepage, fristående spaljé eller annat.

Roligt och billigt tycker jag också det är att ta hand om frösådda lönnar. Sätter dem i kruka en sommar, och sätter sedan ut dem där ja tycker de ska vara. Några tänkte jag ympa på de där dyra lönnsorterna på. Har provat att ympa (dyr) ullugrönn på vanlig rönn och det överlevde och ser ut att kunna fortsätta växa bra.
Fenja
CITAT (Stella-Polaris @ 15-05-2007, 22:27) *
Har en hel del hägg oxå som mest är ett otyg. Kanske man kan göra något med det oxå.

Framförallt så gör man en gudomlig likör av bären!! biggrin.gifbiggrin.gif biggrin.gif
Mvh
Fenja
Stella-Polaris
CITAT (Fenja @ 15-05-2007, 23:04) *
Framförallt så gör man en gudomlig likör av bären!! biggrin.gifbiggrin.gif biggrin.gif
Mvh
Fenja

Sådana inlägg är förbjudna, och ogillas, om man inte bifogar recept!!!!!

Hägg har jag alldrig gjort på så du får gärna dela med dig.
Fenja
Fyll många rejäla glasburkar med häggbär - plocka mycket för du kommer att ångra dig annars! wink.gif. Häll brännvin över så att alla bären är täckta och ställ i skafferiet och skaka någon gång nu och då under 4-6 veckor. Sila av brännvinet och smaka av med vit sirap till angenäm styrka och smak, vinner på att lagras någon månad till, men det hinns sällan med biggrin.gifbiggrin.gif
Skål!!
Fenja
Stella-Polaris
Fick en ide när jag läste Cilla´s inlägg.

Jag köpte en sådandär hängmojäng, man ympat på en stam, som man säljer billigt.

Nu har grannen och jag satt en liten berså av pil som vi flätade i ett rutmönster. Det blir ju till att klippa där med tiden. Kanske man skulle ympa in allt klipp, från hängmojängen, på bersån. (jäkla jobb men vaddå) Undra om det skulle funka??

CITAT (Fenja @ 15-05-2007, 23:17) *
Fyll många rejäla glasburkar med häggbär - plocka mycket för du kommer att ångra dig annars! wink.gif. Häll brännvin över så att alla bären är täckta och ställ i skafferiet och skaka någon gång nu och då under 4-6 veckor. Sila av brännvinet och smaka av med vit sirap till angenäm styrka och smak, vinner på att lagras någon månad till, men det hinns sällan med biggrin.gifbiggrin.gif
Skål!!
Fenja

Taget, skall göras!!

Cilla, grannfruns rönnar ligger dåligt till nu. jag har ju en rönn jag tänkt göra något med.. Granfrun har många konstiga rönnar . Oj det är ju mörkt ute ninja.gif
Stella-Polaris
CITAT (Cilla @ 15-05-2007, 22:40) *
Billigt och roligt tycker jag det är att fröså äppla och päron i mängder, dvs bara stoppa ned kärnor i backen på olika ställen, och sedan ta hand om de små som kommer. Ge dem bra jord och vatten sommaren därpå och sedan ympa på sorter man vill ha. Och sätta dem som frukthäck i lepage, fristående spaljé eller annat.

Roligt och billigt tycker jag också det är att ta hand om frösådda lönnar. Sätter dem i kruka en sommar, och sätter sedan ut dem där ja tycker de ska vara. Några tänkte jag ympa på de där dyra lönnsorterna på. Har provat att ympa (dyr) ullugrönn på vanlig rönn och det överlevde och ser ut att kunna fortsätta växa bra.

Skulle det gå att göra en äppelhäck som gav frukt? Om man klipper den i intervaller, och byter sida för fruktsättning, borde den då inte kunna bli både tät och ge frukt?
Cilla
Om hängmojngen är en hängpil så visst går det att ympa in i den! Annars kan man använda pilskott till mycket annat också, att fläta komposter, rabattavgränsningar med t ex (finns bilder i avdelningen pallkragar).

Frukthäckar av äpple och päron ger mycket frukt också då de beskärs årligen. Finns bilder här om man söker på päronhäck.
Man beskär bara i årsskotten och en gång till på sommaren om man tycker att det spretar ut, och det blir nästan som en sporrbeskärning vilket ger frukt ett år tidigare. Det vackraste med äpple och päron är att sätta dem i en form, medan man kan ha alla paradisäppelvarianter mm friväxande och beskära i den form man vill.

Det vanliga är att man gör häckar av fruktträd som är satta på svagväxande grundstammar, så att man inte behöver klippa så mycket. Men om man spaljerar, gör lepageform eller annat så går det att hålla det vackert iallafall i zon 3 och uppåt.

I varmare klimat kanske man ska satsa på de svagväxande, och den billigaste varianten är då att man köper på sig ett par svagväxande grundstammar av t ex Julita eller hos en bonde (finns telnr till Erik Håkansson i denna avdelning), stoppar ne dem i jorden och skottar upp några dm jord, skär av spöna från varandra med deras rötter året därpå och sedan ympar in de sorter man vill ha. Den näst billigaste är att man köper alla grundstammarna, de brukar kosta kring 25 kr/styck och sedan ympar på.
Stella-Polaris
Här en bild på min uppfinning "knythassel" Detta är år 2!!!!

[attachment=2700:P1010020.JPG]
Anma
Jag har gjort två uppstammade granbollar.

För 3 år sedan skulle dessa små granar, dryga metern höga, bort. Kom då på att testa om det går att stamma upp dem och klippa till en boll upptill. Dör dom så dör dom, de skulle ju bort från början resonerade jag. Sagt och gjort. Första året blev det rejäl klippning i bollen. Att man inte kan klippa i det gamla på granen är lögn visade det sig. Åtmistone när det gäller relativt unga grenar. Förra året klippte jag bara i det nya. Samma blir det i år.

Ska testa med knythassel, har en hasselbuske vi tuktar årligen för om den blir för hög skymmer den sikten mot farleden. Förra året flätade jag i hop en massa grenar. Det såg inte så roligt ut, så jag flätade upp det iår.

Bakom vår stuga har någon förmodligen gjort en knut på en liten gran en gång i tiden. Idag är granen 4-5 meter hög. Den har en knut ungefär 2 meter upp på stammen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon