Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Flytta ut krukväxter?, När gör man det?
          flaxss
          Inlägg 17-05-2007, 23:44
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Fenja @ 18-05-2007, 00:40) *
          Synd bara att somliga inte fattar när det är dags att lägga ner argumenationen...
          Jag tror som du att de frågor som kommer om när man kan sätta ut vad handlar om att man vill kunna göra det för att få så fina och frodiga växter som möjligt! biggrin.gif
          Mvh
          Fenja

höhö rolleyes.gif

detta va väl rätt onödigt va ??

men det är klart jag misshandlar ju mina växter . du är bra på att reta upp folk med

och bara så du vet . det du sa jag gjord emot dig , gör du och har gjort mot mig

Redigerat av flaxss: 17-05-2007, 23:47

Citera
          Fenja
          Inlägg 17-05-2007, 23:50
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag tycker att dina ändlösa "dumdiskussioner" som du bedriver bara för att du inte kan fatta att det finns andra sätt att se saker på än det sätt du gör är onödiga. Tröttsamma, ointressanta och det är ledsamt att de dyker upp i alla möjliga trådar...
          Du behöver inte göra en personlig vendetta av jag tycker så, det handlar om HUR du diskuterar och inte om hur eller vad du är som person, det vet jag inget om för jag känner inte dig.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-05-2007, 23:55
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Fenja @ 18-05-2007, 00:50) *
          Jag tycker att dina ändlösa "dumdiskussioner" som du bedriver bara för att du inte kan fatta att det finns andra sätt att se saker på än det sätt du gör är onödiga. Tröttsamma, ointressanta och det är ledsamt att de dyker upp i alla möjliga trådar...
          Du behöver inte göra en personlig vendetta av jag tycker så, det handlar om HUR du diskuterar och inte om hur eller vad du är som person, det vet jag inget om för jag känner inte dig.
          Mvh
          Fenja

oja visst är dom dumma . ska nog lägga ner detta nu innan det blossar upp för mycket mest för min egen skull .

CITAT (Fenja @ 18-05-2007, 00:50) *
          att du inte kan fatta att det finns andra sätt att se saker på än det sätt du gör är onödiga.

fatta själv kanske ,,,

Citera
          Fenja
          Inlägg 18-05-2007, 00:00
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Tack!
          Sov gott!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-05-2007, 00:01
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Fenja @ 18-05-2007, 01:00) *
          Tack!
          Sov gott!
          Fenja

sov gott själv . hoppas du får en trevlig fredag

Redigerat av flaxss: 18-05-2007, 00:03

Citera
          clivia
          Inlägg 18-05-2007, 07:17
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

nej dom dör inte av att ha +15c , jag har inte skrivet att jämföra klimat alls jag bara menar att dom tål långt under +15c (Averrhoa carambola och den andre då )men även andra tål att ha runt +15c . och jo det blir lägre än +14c i Florida mycket mycket lägre på vintern på nätterna, i flera nätter dom får även frost i florida
          ( som norra ,det har ju även snöat i maimi som jag inte kan stava till och även i andra delar har det snöat där och många kalla nätter i inre florida ) . plus detta är inte att jämföra klimat jag bara menar att växter går att ha ute under sommaren dom flesta

nu skriver du väl emot dig ?? du sa nyss att Averrhoa carambola måste ha minst +18c för att överleva?
          du menar väl att den måste ha +18c som minst för att växa ?
          inte för att överleva ?
          för du skrev ju att den överlevde -3c . och jag vet att det är för kort tid men den dör knappast av att ha under +15c i en månad . prova och se om du har en planta ställ den +15c över vintern du den kommer leva till våren , det som tropiska plantor dukar under för att ljuset .

det är svårt att få bananplantor att blomma om man inte har dom i växthus och jag äger inget sådant hade jag gjort hade banan plantan stått där inne . jag ska istället ha en banan planta på friland även ute undervintern

Redigerat av flaxss: Idag, 00:39

Flaxss,

om växterna t å l 15 grader under lång tid betyder det inte att de m å r b r a av detta att de växer, blommar och förökar sig. Mäniskans uppgift är att försöka göra förhållandena så drägliga som möjligt om vi köper tropiska växter i Norden. Jag har inte sagt att det inte går att h a tropiska växter ute. Jag har bara sagt att många "fryser" i Sveriges klimat på sommaren. Visst Averrhoa carambola måste ha minst 18 grader i långa loppet (inte bara en dag) för att överleva. Nej den dör inte av att ha 15 grader i en månad men jag skulle vilja veta på vilken plats i Sverige dröjer vintern bara en månad??? confused.gif Och att överleva -3 grader i Florida och i Sverige är en liten skillnad.
          Och vad gäller bananplantan, ja det är svårt men det går. Jag önskar dig lycka till med bananer på friland. Det låter spännande!!! whistling.gif wink.gif smile.gif

Citera
          clivia
          Inlägg 18-05-2007, 07:36
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

Du verkar mycket kunnig Clivia, arbetar du med detta professionellt? Tack för mycket bra information! Synd bara att somliga inte fattar när det är dags att lägga ner argumenationen...
          Jag tror som du att de frågor som kommer om när man kan sätta ut vad handlar om att man vill kunna göra det för att få så fina och frodiga växter som möjligt!
          Mvh
          Fenja

Nej, Fenja, det är bara min hobby och detta är ett utmärkt sätt att förbättra min svenska. Tack för det. smiley_small_hug.gif thanks.gif thanks.gif

MVH/clivia

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-05-2007, 11:50
          Länk hit: #28

Gäster

CITAT (clivia @ 18-05-2007, 08:17) *
          nej dom dör inte av att ha +15c , jag har inte skrivet att jämföra klimat alls jag bara menar att dom tål långt under +15c (Averrhoa carambola och den andre då )men även andra tål att ha runt +15c . och jo det blir lägre än +14c i Florida mycket mycket lägre på vintern på nätterna, i flera nätter dom får även frost i florida
          ( som norra ,det har ju även snöat i maimi som jag inte kan stava till och även i andra delar har det snöat där och många kalla nätter i inre florida ) . plus detta är inte att jämföra klimat jag bara menar att växter går att ha ute under sommaren dom flesta

nu skriver du väl emot dig ?? du sa nyss att Averrhoa carambola måste ha minst +18c för att överleva?
          du menar väl att den måste ha +18c som minst för att växa ?
          inte för att överleva ?
          för du skrev ju att den överlevde -3c . och jag vet att det är för kort tid men den dör knappast av att ha under +15c i en månad . prova och se om du har en planta ställ den +15c över vintern du den kommer leva till våren , det som tropiska plantor dukar under för att ljuset .

det är svårt att få bananplantor att blomma om man inte har dom i växthus och jag äger inget sådant hade jag gjort hade banan plantan stått där inne . jag ska istället ha en banan planta på friland även ute undervintern

Redigerat av flaxss: Idag, 00:39
          Flaxss,

om växterna t å l 15 grader under lång tid betyder det inte att de m å r b r a av detta att de växer, blommar och förökar sig. Mäniskans uppgift är att försöka göra förhållandena så drägliga som möjligt om vi köper tropiska växter i Norden. Jag har inte sagt att det inte går att h a tropiska växter ute. Jag har bara sagt att många "fryser" i Sveriges klimat på sommaren. Visst Averrhoa carambola måste ha minst 18 grader i långa loppet (inte bara en dag) för att överleva. Nej den dör inte av att ha 15 grader i en månad men jag skulle vilja veta på vilken plats i Sverige dröjer vintern bara en månad??? confused.gif Och att överleva -3 grader i Florida och i Sverige är en liten skillnad.
          Och vad gäller bananplantan, ja det är svårt men det går. Jag önskar dig lycka till med bananer på friland. Det låter spännande!!! whistling.gif wink.gif smile.gif

tack ska se hur det går med banen

men jag jämför inte klimatet ,, men inne hos oss måste vi ha en del växter i +15c för att ljuset inte är det samma många tropiska växter mår inte bra hos oss på vintern . och som jag menar jag jämför inte några klimat jag menar inte ute under vintern . har du den inne så kan du själv reglera vinterklimatet . men vi har ju mycket över +18c även ute i Sverige även nätterna

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-05-2007, 12:04
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Här är en länk till SMHIs förklaring på järnnätter smile.gif

http://www.smhi.se/sgmain/sommar/jarnnatt.htm

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          kira
          Inlägg 18-05-2007, 18:40
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 199
          Medlem nr: 9 159

Kan en vanlig Hoya ,porslinsblomma ,stå ute hela sommaren ,detvisste jag inte o är fundersam om jag vågar sätta ut min.Här räknas Järnnätterna till början på juni efter tionde juni kan man räkna med frostfritt,Jag bor i Finland i närheten av Vasa alltså zon III el.IV. Häls.Kira

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-05-2007, 19:05
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (kira @ 18-05-2007, 19:40) *
          Kan en vanlig Hoya ,porslinsblomma ,stå ute hela sommaren ,detvisste jag inte o är fundersam om jag vågar sätta ut min.Här räknas Järnnätterna till början på juni efter tionde juni kan man räkna med frostfritt,Jag bor i Finland i närheten av Vasa alltså zon III el.IV. Häls.Kira

mina sätter jag ut efter frostnättern och när dagen i norr håller +15c +20c . sätter dom i öst sen står dom där hela sommaren och kommer in när norr håller +15c på hösten . bella och multiflora och serpens å linaries har blommat hos mig ute ,, och hoya carnosa va populär förr då det vara va +12c i fönstren

Redigerat av flaxss: 18-05-2007, 19:07

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-11-2025, 01:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon