nej dom dör inte av att ha +15c , jag har inte skrivet att jämföra klimat alls jag bara menar att dom tål långt under +15c (Averrhoa carambola och den andre då )men även andra tål att ha runt +15c . och jo det blir lägre än +14c i Florida mycket mycket lägre på vintern på nätterna, i flera nätter dom får även frost i florida
( som norra ,det har ju även snöat i maimi som jag inte kan stava till och även i andra delar har det snöat där och många kalla nätter i inre florida ) . plus detta är inte att jämföra klimat jag bara menar att växter går att ha ute under sommaren dom flesta
nu skriver du väl emot dig ?? du sa nyss att Averrhoa carambola måste ha minst +18c för att överleva?
du menar väl att den måste ha +18c som minst för att växa ?
inte för att överleva ?
för du skrev ju att den överlevde -3c . och jag vet att det är för kort tid men den dör knappast av att ha under +15c i en månad . prova och se om du har en planta ställ den +15c över vintern du den kommer leva till våren , det som tropiska plantor dukar under för att ljuset .
det är svårt att få bananplantor att blomma om man inte har dom i växthus och jag äger inget sådant hade jag gjort hade banan plantan stått där inne . jag ska istället ha en banan planta på friland även ute undervintern
Redigerat av flaxss: Idag, 00:39
Flaxss,
om växterna t å l 15 grader under lång tid betyder det inte att de m å r b r a av detta att de växer, blommar och förökar sig. Mäniskans uppgift är att försöka göra förhållandena så drägliga som möjligt om vi köper tropiska växter i Norden. Jag har inte sagt att det inte går att h a tropiska växter ute. Jag har bara sagt att många "fryser" i Sveriges klimat på sommaren. Visst Averrhoa carambola måste ha minst 18 grader i långa loppet (inte bara en dag) för att överleva. Nej den dör inte av att ha 15 grader i en månad men jag skulle vilja veta på vilken plats i Sverige dröjer vintern bara en månad???

Och att överleva -3 grader i Florida och i Sverige är en liten skillnad.
Och vad gäller bananplantan, ja det är svårt men det går. Jag önskar dig lycka till med bananer på friland. Det låter spännande!!!