Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är nu detta?
          Big Gardener
          Inlägg 21-05-2007, 07:57
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Det lönar sig knappt att försöka diskutera artbestämning av en så ung lind. Släktet Tilia är ett av det mest svårbestämda lignossläkten vi har och att utgå från unga stamskott är ganska dödfött eftersom bladens och knopparnas adulta och juvenila fas skiljer sig enormt mycket från varandra. Däremot kan olika lindarters juvenila bladfaser vara oerhört lika, vilket försvårar det ytterliggare.

Inte ens friväxande fullvuxna träd med fruktställningar är alltid helt lätta att bestämma, tro mig, jag har inventerat åtskilliga kvadratkilometer park. Utan att ha sett trädformen, fruktställningar och adulta blad skulle jag inte ens vågat mig på en gissning. Saken gör det inte lättare av att det råder en hel del namnförvirring bland de 25-tal sorter som e_sedell nämner. Jag rekommenderar ett faktablad från Gröna Fakta (7/2001) som skrivits av Rune Bengtsson, den främsta lindexperten vi har.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 21-05-2007, 08:19
          Länk hit: #22

Gäster

Har hittat en Tilia nyckel på nätet. Tyvärr räcker inte infon till, utan jag får vänta på blomming, vilket kan ta sin tid.

Nåväl, jag har 4 st tillsynes välmående exemplar i trädgården. Tiden lär ge mera svar..

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 03:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon