Precis när jag fått kläm på det där med balkongodling har jag blivit med trädgård. Det är iofs supertrevligt, men jag känner mig alldeles rådvill. På baksidan har vi börjat ordna till det men en rabatt är fortfarande helkaos.
När jag frågade föregående ägare om vad de planterat sa de "lite liljor där, lite liljor där och några rosor". Men jag har upptäckt att det finns mycket mer där.
Problemet är att jag är helnovis på det här området och känner inte igen växterna. Att allt är grymt misskött gör inte uppgiften lättare. Så hur börjar jag bena upp detta? Allt är vildvuxet och växer huller om buller.
Det jag har lyckats "identifiera" är:
*3 rosbuskar (sort okända). Jag har tagit bort 2 eftersom den enda var så oerhört stor och taggig (vi har en 2-åring) och den andra var död.
*en klematis (okänd) som ser skräpig ut
*några pärlhyacinter - ska man bara låta dessa vissna ner?
*ett gäng vackra tulpaner - tyvärr överblommade nu, ska man göra något med dem?
*några ledsna liljekonvaljer som växter inne i en hav av en okänd växt - den okända växten är säkert en lilja
*2 stora sjok med gröna blad som ser ut som långt stort gräs (liljor?). Dessa verkar breda ut sig mer och mer och jag undrar hur man kan begränsa dem.
Så, hur börjar man med sådant här? Hur får jag det att se mer välskött och ordnat ut? Vågar knappt ens rensa ogräs eftersom jag inte vet vad som växter där.