Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad gör vi idag?
          zaaritha
          Inlägg 26-05-2007, 21:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Lycka till! tummenupp.gif

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 26-05-2007, 21:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

STORT GRATTIS!!!
          120 kvadratmeter vadå? Grävda land, stuga, fruktträd ??? Berätta nu! bravo.gif

Redigerat av TantGredelin: 26-05-2007, 21:53

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          Miamamma
          Inlägg 26-05-2007, 22:12
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 722
          Medlem nr: 7 109

Min dag började vid sjutiden och efter frukost vart det städning av huset. Mitt på dagen kom dottern med famlij och vi grillade.
          När dom åkt hem bytte jag genast kläder och ut i trädgården. Jag har planterat ca hälften av minna perenner idag. Vi flyttade i höstas och då jordslog vi alla växter i nio stycken drivbänkar. Nu har vi gjort en gigantisk rabatt och nu ska allt ut dit. Jag grävde,funderade och körde växter till klockan var halv elva. En liten stund måste man ju kolla vad ni har för er här på odla. wub.gif
          Jag känner mej nöjd med min dag!

Citera
          Zoyas matte
          Inlägg 26-05-2007, 22:27
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 9 461

Var först på torget och köpte en sån här "White Diamond", som jag redan har en , men ville ha en till, och de är inte så lätta att få tag på, se länk här: http://www.odla.nu/artiklar/romantikerns_blommande.shtml
          Den kostade 25 kr.

Har en på balkongen men planterade den här idag i större kruka på min koloni. Det småregnade och jag klippte itu massor av sniglar, hittade nya ställen hela tiden. Det tog tid.

Köpte även en liten kantnepetaplanta på torget som jag planterade vid en kant. Villha många såna, men vet inte hur mycket dom förökar sig av sig själva.
          Rensade lite ogräs. Satt och njöt på terassen (under tak). Placerade ut några betingplattor (trampstenar) som jag gjöt innan i veckan med några mosaikbitar på. Dom var halvlyckade.
          Tog några kort på en mysko växt som jag sen lade in här på forumet men förfrågan om vad det kunde vara, och fick svar att det nog är kermesbär. Har aldrig hört namnet förut. Har dragit upp det som ogräs för de växer med abnorm hastighet och har dessutom abnorma rötter. Ska spara några i alla fall de lär bli 2 meter höga, trots att det inte är en buske.
          Sen gjorde jag nog inte mer i kolonin. Körde sen hem.

--------------------
          Hälsning från Annika *:•-:¦:-•:*
          med koloni i zon 1

Citera
          katah
          Inlägg 26-05-2007, 22:28
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Just i dag funderade jag vad jag egetligen har gjort idag för jag har varit ute hela varma dagen... men vad har jag gjort ????

Så frågan kom passande, nu måste jag tänka!

Vi har gjort det sista finliret med ett nytt land dit kommer blandat blommor och mat och sedan vindskydd .
          Stolparnas platser räknades ut och de bankades på marken.
          Sedan fyllde jag på ny jord med sonen... över 1000 liter .

Sedan sorterade jag alla nya växter som jag har slängt ut från växthuset några veckor sedan.
          Det var ett jobb. ca. 1000 plantor ( jag överdriver inte ca. 500 perenner och 500 sommarblommor) letade efter likasinnade på altanen.
          Jag delade dom först till perenner / annuel, sedan efter sort och färg-grupper så att jag har någon chans att plantera dom vettigt.

Tanken är att börja plantera ut perenner nu förhoppningsvis imorgon.
          Städade lite i växthuset och monterade ner en hylla för att få mer plats för sommarperioden.

Sedan planterade jag pop-majs, stevia och purjolökar tillsammans med sonen.

Sist på kvällen plockade jag rödprickiga blad från vinbärsbuskar, vattnade sådder och nyplanteringar och fixade en uppbindning till en krusbärsbuske som hade lagt sig på marken på alla håll.

gräsklippningen och maskrosor är langade till barnen, de gör jobbet mot betalning !

Citera
          Biggan_
          Inlägg 26-05-2007, 22:56
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag vattnade nyplanteringar och tog en fotorunda i trädgården innan jag stack iväg till jobbet.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          renate
          Inlägg 27-05-2007, 19:03
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Igår var jag lat men inte idag.Efter frukast gick jag ut i trädgården.Jag hade planerat att gör i ordning kanten på min rosgång.Först plockade jag bort alla stenar som lag vid kanten sedan stack jag med kantskäraren hur kanten skulle ser ut.Därefter grävde jag bort grässvalen,samtidigt rensade jag ogräs under rosbuskarna.Det tog nästan hela dagen med uppehåll för lunch och regnet som kom efter middagen.Det blev ferdigt och jag är nöjd med dagen.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Fera
          Inlägg 27-05-2007, 19:28
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 9 996

Vi har klippt gräsmattan, det som blev kvar från igår. Kört röjsåg. rensa rabatt. Gödsla samma rabatt. Vattna blommor. flytta lite på vedskulet + lagt om stängslet. Ätit mat ute. Minglat i trädgården Det är ungefär det vi har gjort idag

Citera
          Cathis
          Inlägg 27-05-2007, 20:06
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Det har regnat idag så det blev inte så mycket gjort som jag tänkt.
          Bytte iaf jord i växthuset så jag kan sätta ner gurka, tomat och paprika
          imorgon hoppas jag.
          Sen hade jag tur, regnet slutade och jag kunde rensa bort allt ogräs ur
          grönsakslandet och gödsla. Förhoppningsvis hinner jag sätta lite fröer
          imorgon eller på tisdag.

--------------------

Citera
          Trädgårdsamatöre...
          Inlägg 27-05-2007, 21:31
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 8 579

Lördag; i stugan. Inspekterade sådda av grönsaker för en vecka sen, rädisorna växer rekordsnabbt. Rensning och täckning av jordgubbsland samt rensning av en del rabatter. Klippning av gamla perennstänglar. Gallring av och nya stöttor till vinbärsbuskar. Nedklippning av oönskad växtlighet ( jag gillar sekatören biggrin.gif ). Lungört, pingstlilja, Scilla, Bergenia, krokus samt vivor blommar för fullt.
          Idag har jag klippt gräsmattan...
          Trädgårdsamatören

--------------------
          Glad nybörjare i zon 5

Citera
          Fredrik E
          Inlägg 27-05-2007, 21:39
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 9 414

CITAT (TantGredelin @ 26-05-2007, 22:52) *
          STORT GRATTIS!!!
          120 kvadratmeter vadå? Grävda land, stuga, fruktträd ??? Berätta nu! bravo.gif

Hehe, ja det är som sagt en odlingslott på 8 x 15 meter. Det jag hittade av värde när jag inventerade var en hallonhäck som behöver en del kärlek, två gigantiska vinbärsbuskar, en krusbärsbuske, ett tjugotal jordgubbsplantor, två jättelika rabarberstånd, äkta fläder och ett äppelträd som skall vara Transparent Blanche. En libbsticka, någon sorts mynta och citronmeliss växer där också, liksom en sedum och en annan vanlig perenn som jag inte kommer på namnet på just nu.
          25-30 kvadratmeter skuggas av en alm som skulle behöva stammas upp. Samma alm ger vandrande skugga under hela dagen för resten av lotten.
          Landen är delvis brukade förra säsongen så det ser lite märkligt ut. Ungefär som en ogräsmatta med rejäla jordhögar i... tongue.gif

Allt som växer verkar vara rätt gammalt så troligtvis kommer bärskörden i år att bli ganska måttlig men jag hoppas mycket på äpplena och det har redan blivit såväl rabarberkräm som paj. smile.gif

Första projektet är komposten som idag består av en liten hög med torra vedartade örtdelar. Därefter är det ogräsbekämpning som gäller... sweatingbullets.gif

Jag ska försöka fixa ett litet fotoalbum i natt eller i morgon så att jag kan visa mer och för att kunan dokumentera förvandlingen... smile.gif

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 27-05-2007, 22:25
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

idag inhandlades det 850 liter jord och 10x4 meter fiberduk. jordsn spreds ut i det nya landet och blandades med den befintliga jorden, efter det skördades det rabarber hos grannen (vi får skörda, han rör den inte). så då lagades det rabarber & blåbärs smulpaj, medans den var i ugnen gjordes det en hemgjord vaniljsås och middagen lagades åt min mor som morsdags present. vad har jag gjort mer,,, jag har sått kålrabbi, kailan(kinesisk kål), två sorters rädisa och planterat pionfrösådder i trädgårdslandet, även lagt brytbönor i blöt för sådd imorgon.

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 23-06-2007, 07:02
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Igår natt kom det slagregn. Först trodde jag att många växter helt knäckts men gårdagens trädgårdsjobb blev att rätta upp och stödja växter som låg ner. Buskarna var jag lite orolig för men nu står de i alla fall upp. Tremastarblommorna var nog de som tog mest stryk förutom sömntutorna.

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon