Hej hej! Ledsen att behöva besvära er medlemmar med mitt prat om kiwis, men jag vill gärna veta så mycket som möjligt om dem

Jo nu undrar jag till och börja med hur lång tid det tar innan dom börjar blomma? Såg att plantagen hade blommande kiwiplantor (han och hon, ej självfertila) till salu. Är dom då några år gamla? dom såg inte så gamla ut, iallafallinte mer än 1 år . Min teori: Kan det vara så att han och hon plantor blommar tidigare än självfertila sorter? Den teorin blev nästan bekräftad när jag frågade odla om deras mini kiwi och hur lång tid det tog innan dom blommade, han sade: "det kommer förmodligen några blommor i år, men någon skörd att tala om blir det efter 2 ir 3 året". Ja såvitt jag har frågat och läst om självfertila sorter så tar det minst 3 år innan frukt. Sedan tycker jag att växtsättet är rätt så olika mellan sorterna, min självfertila sort "jenny" har ett kraftigare växtsätt gentemot tex "oscar" och "paula". Säg gärna allt ni vet om kiwis och rätta mej gärna om ni tycker att jag har felaktiga antaganden