mogge92
26-05-2007, 18:01
Hej hej! Ledsen att behöva besvära er medlemmar med mitt prat om kiwis, men jag vill gärna veta så mycket som möjligt om dem

Jo nu undrar jag till och börja med hur lång tid det tar innan dom börjar blomma? Såg att plantagen hade blommande kiwiplantor (han och hon, ej självfertila) till salu. Är dom då några år gamla? dom såg inte så gamla ut, iallafallinte mer än 1 år . Min teori: Kan det vara så att han och hon plantor blommar tidigare än självfertila sorter? Den teorin blev nästan bekräftad när jag frågade odla om deras mini kiwi och hur lång tid det tog innan dom blommade, han sade: "det kommer förmodligen några blommor i år, men någon skörd att tala om blir det efter 2 ir 3 året". Ja såvitt jag har frågat och läst om självfertila sorter så tar det minst 3 år innan frukt. Sedan tycker jag att växtsättet är rätt så olika mellan sorterna, min självfertila sort "jenny" har ett kraftigare växtsätt gentemot tex "oscar" och "paula". Säg gärna allt ni vet om kiwis och rätta mej gärna om ni tycker att jag har felaktiga antaganden
mogge92
26-05-2007, 23:07
ka ingen något om mini kiwis ?
emmas matte
27-05-2007, 08:47
Har oxå kivi, undrar oxå?
mogge92
27-05-2007, 18:21
ja hjälp oss nu med frågorna om kiwi
Ophelia
27-05-2007, 19:27
Jag kan inte så mycket om minikiwi men en minikiwi som blommar är troligtvis inte ett år utan säkert äldre. När de blommat och pollinerats och allt gått som det ska, är det inte alls otroligt att det kommer frukt. Det där med någon skörd att tala om innebär troligtvis att "ja du kan kanske få några stycken men kanske inte mer".
En kiwi av kolomitka och argutaart brukar börja blomma efter en 2-3 år (kan variera precis som med allt annat). Men sätter du en planta i ett dåligt läge (jord, vind, väderstreck m.m.) så har du inte skapat optimala betingelser och då kan växten svara med att vänta med blomningen.
Huruvida plantorna skulle blomma tidigare beroende om de är självfertila eller inte, det kan jag inte svara på. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att de sorter som lämpar sig för de svenska klimatet är mer senblommande än andra sorter på kontinenten. Troligtvis mognar även frukten mycket snabbare. Har ingen aning om vad för sorter Plantagen har, det kan vara väl värt att ta reda på det om man ämnar plantera ut dem mot en vägg. Sedan kan ju utseendet/växtsättet på plantan variera med sort och växtbetingelser.
Jag skulle inte bli förvånad över om en planta inte skulle ge frukt efter blommat i en kruka samt inte blomma något år efter planteringen även om läget är det absolut mest gynnsamma. Det är en omställningen för växten och en del lägger ner energi på att utveckla sitt rotsystem (som är kraftigt hos minikiwis) samt förvedningen i grenarna under några år efter planteringen.
Det är en del skillnader mellan din kiwi (Actinidia deliciosa) och minikiwi. Jenny räknas, såvitt jag vet, inte bland minikiwi och det är troligtvis viss skillnad i behovet av näring mellan dem och även säkert i växtsättet precis som det även kan skilja mellan olika sorter inom samma art av minikiwi. Vissa är mer starkväxande än andra.
Med andra ord kan jag varken bekräfta eller dementera din teori om självfertila kiwis/minikiwis och dess blomning. Jag gör bedömningen av det jag läst/hört att det finns så många fler faktorer som spelar in gällande blomningen.
mogge92
27-05-2007, 21:18
vad räknas "jenny" till då, ophelia??

jag har bara sett den på en plantskola så det kanske är ovanligt? köpte den för att sorten såg kraftig ut.
mogge92
27-05-2007, 21:42
Herre gud! efter lite googling inser jag att jag har ÄKTA kiwi dvs min kiwi hör till släktet Actinidia deliciosa! otroligt med äkta kiwi

! någon mer som har "jenny"?
Ophelia
28-05-2007, 09:13
Anledningen till att Jenny inte är så framträdande i plantskolor är nog kanske för att den kräver, trots sin storlek, en mycket gynnsam miljö (bl a mognar den i oktober!). Den är helt enkelt inte så lämpad för utomhusodling i stora delar av Sverige. Jenny räknas som en av olika sorter "äkta" kiwis och har inte de störsa frukterna. Det kan dock inte spela någon roll för fritidsodlaren. Den ska tydligen vara en sort med goda frukter (alla sorter är inte det).
Personligen är jag mycket förtjust i Oscar och hans damer. Dels är Oscar en vacker klätterbuske (till viss del även Paula) med sina söta färgade bladspetsar och dels är frukten mycket god. Jag tycker absolut att de står sig väl med goda kiwis som man köper i affären utan det ludna skalet. De är även utmärkta att äta lite omogna då de är lite syrliga men, i mitt tycke, inte alls sura. Kan föreställa mig att de är väldigt goda att lägga in i sockerlag inför vintern. Sedan är de relativt härdiga och har en tidig mognadstid vilket är till stor fördel för oss i Sverige. Inte att förglömma är de söta blommorna som doftar trevligt.
mogge92
28-05-2007, 11:14
just nu har jag min "jenny" i växthuset, och där hade jag tänkt låta den stå

sedan så kommer "oscar" och 2 "paula" hem idag ifrån odla, och dem ska jag odla utomhus

men "äkta" kiwi känns just nu väldigt häftigt...
skåneJohan
31-05-2007, 10:01
Hej
Jag har en kiwi av sorten Jenny också, den har jag haft i tre år och den har heller inte blommat än. Den står i drivhus och den har växt kraftigt sen jag fick den, täcker snart halva drivhuset (8 kvm).
Hoppas på kiwi nästa år istället.
Ludvig Johansson
01-06-2007, 11:56
Tänk på att jenny är riktigt känslig, det är ju en äkta kiwi. I zon högre än 1 får man lägga ned rankorna och täcka dem med något, om det inte blir en mild vinter som den som just varit. Hursomhelst är det en underbar växt. Jag har läst nånstans att Actinidia deliciosa kan blomma efter 3-4 år från frö, det borde kunna gå snabbare än så om plantan kommer från en stickling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.