Kom precis att tänka på vilken ruggigt stor röda vinbärsskörd det kommer att bli. Varje år har svärmor delat ut mååånga liter och ändå haft frysen full, och nu när vi har tagit över deras hus så blir det vi (jag) som får ta hand om det . En stor del går nog åt till saft, gelé, sylt och pajer, fast så kom jag på att man kanske kan torka dem också. Vet dock inte vad jag ska använda de torkade bären till. Kanske till eget té eller i bröd? Hoppas att de inte blir för sura för att äta .
Hur som helst så provade jag förra året att torka hallon i ugnen på låg ugnsvärme över natten. Det blev faktiskt bra, bären var så där trevligt sega och lagom söta. Tror ni att det går att göra samma sak med vinbären och få ett bra resultat? Och kan man göra samma sak med t.ex. äppelringar, jordgubbar och andra saker?
Nu vet jag att torkning inte är den mest moderna metoden som finns när man ska spara frukt och bär, men det känns ändå trevligt att prova . Sen älskar jag att ha mitt skåp med glasdörrar fullproppat med fina burkar som både ser trevliga ut och doftar gott.
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|