Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Torka vinbär, äpplen mm, Hur gör man det bäst???
          Sailor Pluto
          Inlägg 31-05-2007, 18:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Kom precis att tänka på vilken ruggigt stor röda vinbärsskörd det kommer att bli. Varje år har svärmor delat ut mååånga liter och ändå haft frysen full, och nu när vi har tagit över deras hus så blir det vi (jag) som får ta hand om det sweatingbullets.gif . En stor del går nog åt till saft, gelé, sylt och pajer, fast så kom jag på att man kanske kan torka dem också. Vet dock inte vad jag ska använda de torkade bären till. Kanske till eget té eller i bröd? Hoppas att de inte blir för sura för att äta g.gif .

Hur som helst så provade jag förra året att torka hallon i ugnen på låg ugnsvärme över natten. Det blev faktiskt bra, bären var så där trevligt sega och lagom söta. Tror ni att det går att göra samma sak med vinbären och få ett bra resultat? Och kan man göra samma sak med t.ex. äppelringar, jordgubbar och andra saker?

Nu vet jag att torkning inte är den mest moderna metoden som finns när man ska spara frukt och bär, men det känns ändå trevligt att prova smile.gif . Sen älskar jag att ha mitt skåp med glasdörrar fullproppat med fina burkar som både ser trevliga ut och doftar gott.

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 11:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon