|
Sailor Pluto
31-05-2007, 18:39
Kom precis att tänka på vilken ruggigt stor röda vinbärsskörd det kommer att bli. Varje år har svärmor delat ut mååånga liter och ändå haft frysen full, och nu när vi har tagit över deras hus så blir det vi (jag) som får ta hand om det . En stor del går nog åt till saft, gelé, sylt och pajer, fast så kom jag på att man kanske kan torka dem också. Vet dock inte vad jag ska använda de torkade bären till. Kanske till eget té eller i bröd? Hoppas att de inte blir för sura för att äta .
Hur som helst så provade jag förra året att torka hallon i ugnen på låg ugnsvärme över natten. Det blev faktiskt bra, bären var så där trevligt sega och lagom söta. Tror ni att det går att göra samma sak med vinbären och få ett bra resultat? Och kan man göra samma sak med t.ex. äppelringar, jordgubbar och andra saker?
Nu vet jag att torkning inte är den mest moderna metoden som finns när man ska spara frukt och bär, men det känns ändå trevligt att prova . Sen älskar jag att ha mitt skåp med glasdörrar fullproppat med fina burkar som både ser trevliga ut och doftar gott.
Torkningen koncentrerar smaken, så jag misstänker att vinbären kan bli ganska syrliga. Jordgubbar fungerar också mycket bra att torka. Läs gärna Sigri Sahlins bok "Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter". Det är effektivare med en fläkt och ett nät, man behöver normalt ingen extra värme, men man behöver bra luftväxling. Äpplen måste läggas i citronsyra, eller askorbinsyra, annars blir de mycket mörka.
ingrid fuxwall
01-06-2007, 19:48
Har i många år torkat bär med gott reslutat, med just den metoden som beskrivs ovan men vill protestera något mot att man måste lägga äpplerna i citronsyra - så förskräckligt mörka blir de inte.
ingrid
Sailor Pluto
17-06-2007, 13:13
Nu har jag äntligen hittat boken som du tipsade om KURT! Letade först på varenda jäkla bokaffär i närheten och på internet, sedan gick jag till bibblan och hittade den på en gång . Den var väldigt intressant, skulle vilja ha den hemma. Ingen som vet var man kan köpa den?
Tack för tipsen också !
CITAT (Sailor Pluto @ 17-06-2007, 13:13)  Nu har jag äntligen hittat boken som du tipsade om KURT! Letade först på varenda jäkla bokaffär i närheten och på internet, sedan gick jag till bibblan och hittade den på en gång . Den var väldigt intressant, skulle vilja ha den hemma. Ingen som vet var man kan köpa den?
Tack för tipsen också ! Kolla antikvariat, t ex: http://www.boknatet.com/http://www.bokborsen.se/http://www.antikvariat.net/Men se upp med att den finns i olika upplagor, jag vet inte hur mycket de olika upplagorna skiljer sig åt? Om du söker på LIBRIS så kan du i alla fall se hur många sidor resp. upplaga innehåller: http://websok.libris.kb.se/
Jag har experimenterat lite med jordgubbar (är ju lite enkelspårig  ) och kommit fram till att det är bättre att skiva i äggskäraren än att försöka med bitar eller klyftor (jag tänkte ha dem i müsli). Tjockare bitar tar helt enkelt för lång tid att torka, och blir för sega att tugga på. Enklast är att vänta tills de är helt torra med att flytta på dem, ingen idé att försöka vända och pilla under torkningens gång för de går bara sönder. Använder värmefläkt och nät, som kurt beskrev.
anna_rispan
18-06-2007, 12:39
CITAT (l8p8 @ 18-06-2007, 09:05)  Jag har experimenterat lite med jordgubbar (är ju lite enkelspårig  ) och kommit fram till att det är bättre att skiva i äggskäraren än att försöka med bitar eller klyftor (jag tänkte ha dem i müsli). Tjockare bitar tar helt enkelt för lång tid att torka, och blir för sega att tugga på. Enklast är att vänta tills de är helt torra med att flytta på dem, ingen idé att försöka vända och pilla under torkningens gång för de går bara sönder. Använder värmefläkt och nät, som kurt beskrev. men vad fiffigt! äggskäraren alltså. jag stod o skar i skivor för hand ju!!
Traditionellt har man ju använt torkning som en konserveringsmetod. Men det kan också användas som ett sätt att förändra/förbättra smaken på livsmedel. Många svampar, speciellt soppar, blir ju mycket godare om de torkas innan man tillagar dem. Även andra vattenrika livsmedel kan vinna på att torkas, t ex tomater som man skall ha i en sallad. Och om man inte skall förvara dem någon längre tid så behöver man då inte torka dem så torra att de kan förvaras länge. Det räcker att man torkar dem tills de smakar gott.
Tomater torkas bäst på smörpapper, annars kan det bli kletigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|