Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, Cilla, eller någon annan körsbärskunnig
          Blomstersmurfen
          Inlägg 01-06-2007, 07:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

I min trädgård växte ett körsbärsträd av någon sort som dog förra året. Det var ganska högt, så det var inte många körsbär som avsmakades av oss, utan det var mest fåglarna som hade glädje av det. Körsbären var som jag minns det inte speciellt goda. Men som sagt, förra sommaren såg trädet stendött ut.

I juli förra året gav jag upp och sågade av trädet för att ersätta med något annat så småningom. I väntan på att beslutsångesten skulle gå över så kapade vi trädet en bit upp (kanske på dryga metern i höjd) för att ev ha det som klätterstöd åt tex clematis eller någonting annat, eftersom jag såg framför mig att jag ville ha annan blomningstid än de övriga fruktträden som växer i den delen av trädgården. Funderade på att elda på stammen också...

Nu är det fullt med skott på "stubben", som är med en Y-förgrening. Är det något att hoppas på, eller är det någon grundstam som sätter igång att växa? Trädet var säkert över 30 år innan vi kapade det, hur högt sitter ev ympställen efter 30 år?

Något att spara, eller är det bättre att ta bort stubben helt? Vill inte ha ett 10-meters oätligt körsbärsträd där.

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon