Blomstersmurfen
01-06-2007, 07:35
I min trädgård växte ett körsbärsträd av någon sort som dog förra året. Det var ganska högt, så det var inte många körsbär som avsmakades av oss, utan det var mest fåglarna som hade glädje av det. Körsbären var som jag minns det inte speciellt goda. Men som sagt, förra sommaren såg trädet stendött ut.
I juli förra året gav jag upp och sågade av trädet för att ersätta med något annat så småningom. I väntan på att beslutsångesten skulle gå över så kapade vi trädet en bit upp (kanske på dryga metern i höjd) för att ev ha det som klätterstöd åt tex clematis eller någonting annat, eftersom jag såg framför mig att jag ville ha annan blomningstid än de övriga fruktträden som växer i den delen av trädgården. Funderade på att elda på stammen också...
Nu är det fullt med skott på "stubben", som är med en Y-förgrening. Är det något att hoppas på, eller är det någon grundstam som sätter igång att växa? Trädet var säkert över 30 år innan vi kapade det, hur högt sitter ev ympställen efter 30 år?
Något att spara, eller är det bättre att ta bort stubben helt? Vill inte ha ett 10-meters oätligt körsbärsträd där.
"Körsbären var som jag minns det inte speciellt goda. "! Äldre körsbärsträd är oftast inte ympade, det kommer knappast att bli något nytt kronträd av det. Därför är det bättre att ta bort det och plantera något annat träd där. Däremot kan man ju plantera ett körsbärsträd någon annanstans i trädgården.
För att minska problemen med fåglar kan man välja träd ympat på svagväxande grundstam (så att man kan täcka med nät), välja körsbär av annan färg, eller välja surkörsbär, som brukar klara sig bättre.
Jan af Lisö
01-06-2007, 08:40
Det finns numera körsbärsträd som inte blir högre än 3 eller 3.5 meter, kallas "pysslingsträd" i handeln, korrekt är väl att säga att de är ympade på grundstammen GISELA5. De kan man täcka med bärnät om fåglarna blir för besvärliga. Själv använder jag båttäckställning (altså den ställning på vilken jag hänger presenning när jag vinterförvarar båten) och på den hänger bärnät runt körsbärsträdet.
Det finns flera olika körsbärssorter som är ympade på GISELA5. Priset brukar ligga kring 400:-. Själv har jag tidigtbärande Burlat.
Ett nytt körsbärsträd skall inte placeras på samma plats som det gamla (även om du mot förmodan lyckas bli av med stubben).
Jag tror som redan svarats här, det är sorten som kommer, dvs samma som du hade. Men det tar tid innan skotten får bär och det blir heller aldrig frisk eftertillväxt eller ett vackert träd. Använd du stammen till något annat. Om den är rak och utan större rötskador så kan en finsnickare ha glädje av den.
Recepten mot att fåglar också gillar körsbär brukar vara att näta in träden, att köpa sorter satta på Gisela5, eller att sätta körsbärshäckar. Har man plats att ha många körsbär är det också en idé. Jag har själv ca 5 körsbär, stora och små på olika ställen i trädgården och jag brukar sätta ut frösådder som kommer upp hos mig i randen av skogsbryn där jag ofta går förbi. Fåglarna mumsar, men de hinner inte ta alla om man ser till att sätta många träd! ;-)
Blomstersmurfen
06-06-2007, 10:43

för era svar!

Då tar jag bort den istället, eller tar bort skotten vartefter de kommer... Får se hur jag gör (om jag vill ha kvar stubben eller inte).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.