Jag håller också på att avvecklar en del av mitt enorma hallonland. Jag begriper inte hur förra ägaren av vårt hus kunde använda hallon från 30-40 sträckmeter. Min frys fylls mer och mer år efter år och ändå tar jag bara hand om en mindre del av skörden. Efter tre års hallonstress har jag konstaterat att hallon är allra godast om man får 3 stycken nyplockade på toppen av en härlig vaniljbakelse. Men svårt är det att riva upp och förstöra det som en gång var fina odlingar. Här är det jag som misskött (inte mäktat med) odlingen.
Jag har grävt och rensat en del (ca 3m). Hallon har ganska grunda rötter så det har inte varit helt omöjligt, trots en jord som består av kompakt lera. Därefter jordförbättrade jag med torv, gödslade lite och testar att så. Sallad, dill, kålrabbi (men det har inte gått så bra,en planta på g bara), rödbeta och majrova. Fast jag är sen för visst är det mycket arbete.
Resten (ca 4 m) av hallonrade tänkte jag vända och bara lyfta ur plantorna som jag får loss. Lägga potatis i fåran och fylla på med annan jord, rens, halvförmultnad trädgårdskompost och succesivt gräva från sidorna alteftersom jag kupar potatisen. Detta blir jättesent, finns risk att det stannar vid tanke.
Fiberduk har jag aldrig provat men ett lager väl uppblötta tidningar, minst i tjocklek av alla delar i DN (det var bättre förr när DN var tillräckligt stor och tjockare) fungerar för en tid. Jag har hållt undan ogräs i ca 2 år på detta sätt och efter två år är landet betydligt lättare att gräva och rensa. Under tiden får man odla sådant som inte kräver så mycket djup, lök t ex har jag fått jättefin. En fiberduk förmultnar ju inte så den kommer att ligga kvar i jorden även sedan (om) ogräset förmultnar under duken. Tidningarna förmultnar och daggmasken älskar att smaska på tidningspapper.
Berätta gärna hur du gör. Åse-Marie
|