Hallonhäcken vi har på kolonin blev så misskött av förre ägaren att det nu växer (förutom hallon som kryper på marken),
brännässlor, jordgubbar, ett par vinbär, en sälg eller två, gullris, humle, tistlar, gräs mm mm mm.
Tänker inte rädda hallonen. Men däremot behöver det ju ränsas i alla fall från busk- och trädrötter.
Metoden som jag läste om i en bok gick ut på att slå av rotogräset, fylla på med jord minst 1 decimeter och sedan
täcka med svart fiberduk. De nya plantorna (har inte bestämt ännu om det blir blommor eller bär) skulle planteras genom duken
och hela härligheten skulle täckas med täckbark. Funkar det? Skall duken så småningom tas bort? Är inte det krångligt? Finns det andra smarta sätt? Marken är fullkomligt knögglig pga alla dessa ihopträngda rötter. Mvh månkan
Beror kanske på hur starka rötterna/plantorna är? Jag tänker på rabattanläggning. Snabbaste sättet (snabbare än att handrensa all skit) har varit att lägga ett lager tidningar och sen ny jord ovanpå det. Hittills har varken gräs eller forns perenner orkat igenom det. Men vedartade växter har jag ingen erfarenhet av.
Herbert Arvidsson
03-06-2007, 06:29
Du vill ha ordning på din kolonilott, men risken kanske är att du tar bort en del värdefulla växter och blir ändå inte av med ogräset. Vi vet att ogräs tar sig igenom duken och glatt lever vidare. Dina bärbuskar och jordgubbarna är kanske så gamla och värdefulla, att de är värda en hel del för att behålla. Har du smakat bären ? Gräv och rensa bort ogräset är vårt råd, vi vet att de gamla sorterna är överlevare och kan efter rätt skötsel visa sig vara väldigt bra. Med vänliga hälsningar Ingeborg som skriver och Herbert
Hej igen och tack för svar. Några gamla rariteter är det nog inte fråga om, då kolonisområdet här anlades 1985.
Det är snarare vanvård. Jag har satt nya gubbar i trägårdslandet. Det är tillräckligt stort
att rymma både bär och grönsaker. Mitt "problemområde" är en ca 10mx3m sträng mellan gräsmatta och staket.
Det har blivit totalt invaderat av allt möjligt. Även av gräsmattan. Hallonens bär är så förkrympta att de mest liknar vilda skogshallon i storlek. Jag tycker det är tråkigt att bara skala av, rensa och göra gräsmatta av alltihop. Kanske något woodland eller liknande skulle vara vackert. Det är västläge och skuggas bakom staketet av grannens höga cypresser.
Åse-Marie
03-06-2007, 07:29
Jag håller också på att avvecklar en del av mitt enorma hallonland. Jag begriper inte hur förra ägaren av vårt hus kunde använda hallon från 30-40 sträckmeter. Min frys fylls mer och mer år efter år och ändå tar jag bara hand om en mindre del av skörden. Efter tre års hallonstress har jag konstaterat att hallon är allra godast om man får 3 stycken nyplockade på toppen av en härlig vaniljbakelse. Men svårt är det att riva upp och förstöra det som en gång var fina odlingar. Här är det jag som misskött (inte mäktat med) odlingen.
Jag har grävt och rensat en del (ca 3m). Hallon har ganska grunda rötter så det har inte varit helt omöjligt, trots en jord som består av kompakt lera. Därefter jordförbättrade jag med torv, gödslade lite och testar att så. Sallad, dill, kålrabbi (men det har inte gått så bra,en planta på g bara), rödbeta och majrova. Fast jag är sen för visst är det mycket arbete.
Resten (ca 4 m) av hallonrade tänkte jag vända och bara lyfta ur plantorna som jag får loss. Lägga potatis i fåran och fylla på med annan jord, rens, halvförmultnad trädgårdskompost och succesivt gräva från sidorna alteftersom jag kupar potatisen. Detta blir jättesent, finns risk att det stannar vid tanke.
Fiberduk har jag aldrig provat men ett lager väl uppblötta tidningar, minst i tjocklek av alla delar i DN (det var bättre förr när DN var tillräckligt stor och tjockare) fungerar för en tid. Jag har hållt undan ogräs i ca 2 år på detta sätt och efter två år är landet betydligt lättare att gräva och rensa. Under tiden får man odla sådant som inte kräver så mycket djup, lök t ex har jag fått jättefin. En fiberduk förmultnar ju inte så den kommer att ligga kvar i jorden även sedan (om) ogräset förmultnar under duken. Tidningarna förmultnar och daggmasken älskar att smaska på tidningspapper.
Berätta gärna hur du gör.
Åse-Marie
En tredjedel av hallonen grävde jag upp förra året. Ca 5 meter av 15. Det var ett styvt jobb, då det växte envisa gullrisruggar och nässlor, maskrosor, pepparrot mm. intrasslat i buskarna. Det som var någorlunda lätt var att jag lade igen alltihop med gräsmatta eftersom det var bakom det lilla förrådet vi har på tomten. Gräsmatta blev det, då det innan var knappt omöjligt att passera bakom förrådet utan en machete i handen. Men resterande 10 meter måste jag hitta på något med. Mera gräsmatta är ju inte så kul. Det finns allmänna gräsmattor i området om man vill spela krocket.
Jag gräver först sen återkommer jag nog till er för goda råd om växter som trivs i lite vandrande sol och skugga. Mvh månkan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.