Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kirskål och andra problem, Jag behöver hjälp med min rabatt!!
          Akeleja
          Inlägg 05-06-2007, 21:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 10 880

Jag ska nu ta försöka ta tag i en rabatt som fått stå som den vill sedan några år tillbaka. Vi har inte gjort någonting alls med den utan det växer nu ogräs, endast ogräs i princip i den rabatten. Framförallt Kirskål som jag fått lära mig är oerhört svår att bli av med. Jag har inga planer på att ha en exemplarisk rabatt utan minsta antydan till ogräs utan kan tillåta lite här och där, den ligger ändå på landet intill ett gammalt torp så får gärna vara lite "vildvuxen"Det jag vill är att kunna ha främst en massa lupiner och prästkragar i rabatten och inte styra så mycket över den, förutom att rensa bort kirskålen och annat.

Men hur ska jag gå tillväga till en början för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för en sådan "torprabatt" ? jorden tror jag är ganska bra, om inte annat kan jag tillföra kompostjord och blanda ut med. Men hur gör jag för att få bort så mycket av kirskålen som möjligt?

Från början hade jag tänk att gräva bort all jord och allt ogräs för att lägga dit en plastduk under och med ny jord på och sedan plantera och fröa. Men det kanske är onödigt jobb? kanske lika bra att bara sätta igång och rensa, det är kanske en lika stor ansträngning? Jag har självklart räknat med att hålla efter rabatten, jag är inte så naiv att jag tror det räcker med en rensning.

Jag har här bifogat en bild för att ni ska få se vad jag har att jobba med. Bakom rabatten finns en liten stenmur på ca en meter. Den har tyvärr tryckts sönder av Snöbollsbuskar som står bakom. De buskarna ska också bort, är det något jag ska tänka på där?
          Bifogad fil  DSC00248.JPG ( 552.51k ) Antal nedladdningar: 63

Rabattens mått kanske kan vara bra att veta om, den är 12 m lång, 3 m bred och omges av stenar. Stenmuren bakom är knappt en meter hög och hela rabatten sluttar lite. Den ligger i västläge och har sol större delen av dagen.

Jag är jättetacksam för all hjälp och alla tips jag kan få, uppskattar det.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 19:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon