Akeleja
Jag ska nu ta försöka ta tag i en rabatt som fått stå som den vill sedan några år tillbaka. Vi har inte gjort någonting alls med den utan det växer nu ogräs, endast ogräs i princip i den rabatten. Framförallt Kirskål som jag fått lära mig är oerhört svår att bli av med. Jag har inga planer på att ha en exemplarisk rabatt utan minsta antydan till ogräs utan kan tillåta lite här och där, den ligger ändå på landet intill ett gammalt torp så får gärna vara lite "vildvuxen"Det jag vill är att kunna ha främst en massa lupiner och prästkragar i rabatten och inte styra så mycket över den, förutom att rensa bort kirskålen och annat.

Men hur ska jag gå tillväga till en början för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för en sådan "torprabatt" ? jorden tror jag är ganska bra, om inte annat kan jag tillföra kompostjord och blanda ut med. Men hur gör jag för att få bort så mycket av kirskålen som möjligt?

Från början hade jag tänk att gräva bort all jord och allt ogräs för att lägga dit en plastduk under och med ny jord på och sedan plantera och fröa. Men det kanske är onödigt jobb? kanske lika bra att bara sätta igång och rensa, det är kanske en lika stor ansträngning? Jag har självklart räknat med att hålla efter rabatten, jag är inte så naiv att jag tror det räcker med en rensning.

Jag har här bifogat en bild för att ni ska få se vad jag har att jobba med. Bakom rabatten finns en liten stenmur på ca en meter. Den har tyvärr tryckts sönder av Snöbollsbuskar som står bakom. De buskarna ska också bort, är det något jag ska tänka på där?
[attachment=3688:DSC00248.JPG]
Rabattens mått kanske kan vara bra att veta om, den är 12 m lång, 3 m bred och omges av stenar. Stenmuren bakom är knappt en meter hög och hela rabatten sluttar lite. Den ligger i västläge och har sol större delen av dagen.

Jag är jättetacksam för all hjälp och alla tips jag kan få, uppskattar det.
KURT
Skall du använda den jorden som finns där och bli av med all kirskålen så måste du antingen sålla jorden noga (så att ALLA rotdelar försvinner) , eller värmebehandla den (hur man nu gör det i stora volymer, i en tunna som man eldar under???).

Sedan kan du lägga markduk, eller plast i botten. Markduken släpper igenom vatten, medan plastduken är tät. Plastduken är bra om man vill hindra uttorkning, men det måste utformas så att överskottsvatten kan runna ut. Annars kan det bli bassäng!

Och tillsist fyller du på med ny eller gammal jord och planterar.
Akeleja
okej, så du tycker att det vore smidigare att byta ut all jord. jag tänkte ju göra så först. Men kirskålen växer inte bara där, den kommer från skogskanten som är en 10-20 meter bort och anledningen till att den inte växer i gräsmattan är ju att den klipps. så vi tänkte att det kanske är onödigt jobb med att byta ut jorden, att den kommer upp lika fort igen? tack för svaret smile.gif
Gillan
Nu heter ju inte jag Kurt, men trots det, så skulle jag råda dig att byta all jord i rabatten. Du säger att ni har kirskål över allt! Så har även vi. Vi har även sorken som tävlar med kirskålen om att döda allt i sin väg!

Nu har vi börjat med sorksäkra rabatter ( vilket faktiskt också lett till kirskålsfria!!!). Vi gräver så djupt det går, kantar med sten ( eller tom med betong på vissa ställen!!! )ca 30cm djupt. Fyller sedan med ny jord som vi beställer på lass( ca 10kubik/år.... giggle.gif ).Vi kan ju inte använda den jord vi har själva, eftersom den innehåller millioner med kirskålsrötter ranting.gif

För att återgå till kirskålen, så är ett bra förslag att se till att den inte hinner blomma! Den tar över allt i din närhet om du inte hindrar dess framfart. Se till att ta bort den så fort du ser den!

Lycka till!
Gloriana
Kirskål är ett elände. Jag har grävt och gått igenom jord i en betydligt mindre rabatt än din och kirsen firar fortfarande triumfer där. i andra rabatter går den att hålla stången. Jag skulle nog satsa på att göra som jag läste i senaste villatdningen. Rensa bort så mycket som möjligt så att jorden blir bar. Lägg TJOCKT med tidningar och så bra jord ovanpå i 15 cm lager ungefär. Det räcker för de sorter du räknade upp. Sen är det bara att plantera! Du kommer att få invandring från skogssidan och muren men det går nog att hålla i hyfsat schack. Lupiner och andra torparblommor är mycket tuffa! Jag kan tänka mig gula doftande dagliljor där också med lupinerna -vackert! Lycka till!
annagranq
hej, när vi blev med trädgård hade vi ett liknande problem. Ett trädgårdsland som inte var skött på flera år, där växte allt annat av ogrässorter och tom träd hade börjat växa. Vi fick tipset av en trädgårdskunnig att täcka området med en presenning och låta det ligga två somrar, för att kväva ögräset ordentligt för att sen kunna rensa och sen så. Vi gjorde så, det fick stå en och en halvsommar innan vi avtäckte fräste och sådde. Det var minst jobb i allafall om man står ut med presenning på gården ett tag.
anna
Akeleja
okej, känns som ni är rätt eniga iaf smile.gif tack för allt intresse blomma.gif

hur långt ner växer kirskålen och hur mycket jord behöver man gräva bort?
men en fråga till då, hur mycket skulle de nästan 30 -36 kubikmetrarna med jord jag behöver kosta då? jord brukar väl inte vara det allra billigaste... fast jag behöver ju kanske bara 15 -20 kubik om jag gräver bort en halvmeter jord, det kanske räcker men hur mycket skulle det kosta?
Gillan
Hmm, det blir ju ingen billig rabatt direkt! Om jag/vi skulle räkna på vad vi själva betalt för jorden vi köper, skulle det kosta dig ca 3000kr/10 kubik. Och då tänker vi oss att du behöver gräva ur ca 50 cm för enbart kirskålen. Det skulle alltså kosta dig ca 18x300=5400kr!!! Om du skulle ha samma priser som vi har förstårs!!! Usch!!.........Och det har vi betalt vartenda år sen vi flyttade hit confused.gif ..............jösses! Vi kan ju inte vara kloka -fear-.gif giggle.gif
Akeleja
oj, stackare. har ni blivit tvugna att göra det varje år? blink.gif har ni så stor trädgård? jag lider med er.. men tänk så fin trädgård ni kommer få biggrin.gif

det där med att värmebehandla jorden, finns det någon som kan förklara det lite mer ingående hur jag skulle gå tillväga och vad det innebär? dör ogräset av det då?
annagranq
om du lägger över en presenning i två somrar så behöver du inte köpa en massa jord.
anna
Gillan
CITAT (annagranq @ 06-06-2007, 16:32) *
om du lägger över en presenning i två somrar så behöver du inte köpa en massa jord.
anna

Instämmer med vad du säger, men måste ändå lägga in en brasklapp! Det beror helt och hållet på hur mycket Kirskål du har i omgivningen! Har du den överallt, är du inte speciellt behjälpt med att täcka i två år! Om du inte ska ge dig på att täcka hela omgivningen då..............som här, ca 5ha giggle.gif
perssoh1
Varför inte köpa RoundUp och bli av med problemet? Kostnad cirka 200 kronor.
Köpes i närmaste affär. Spruta försiktigt på bladen så du inte använder för mycket i onödan.
Se upp med att spruta nära recipienter, brunnar etc.

Hade 15 m2 Kirskål som efter en månad var helt fri från Kirskål. Upplever inte Kirskål som något som helst problem.
/Håkan
perssoh1
Varför inte köpa RoundUp och bli av med problemet? Kostnad cirka 200 kronor.
Köpes i närmaste affär. Spruta försiktigt på bladen så du inte använder för mycket i onödan.
Se upp med att spruta nära recipienter, brunnar etc.

Hade 15 m2 Kirskål som efter en månad var helt fri från Kirskål. Upplever inte Kirskål som något som helst problem.
/Håkan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon