Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citronmeliss, är den verkligen som ogräs??
          Stella-Polaris
          Inlägg 12-12-2007, 01:35
          Länk hit: #21

Gäster

Jag har inga problem. Tvärt om skulle den gärna få växa bättre. Dock tror jag det handlar om man skördar eller inte. De som inte skördar kanske får problem. Själv gödslar jag både mynta och pepparrot för att det skall växa bättre och ändå räcker det inte till.

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 12-12-2007, 12:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Apropå dragon, så har jag hittat en "dragon" med jättefin doft och smak.
          Mexikansk dragon, som egentligen är en tagetes.
          Liten, ettårig, med starkare dragonsmak än den franska.
          Lättodlad dessutom. Fast jag sår den oftast inomhus för att få skörda medan sommaren är varm, så smaken är stark.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 12-12-2007, 13:12
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Här sprider sig citronmelissen som ogräs. Inga problem med övervintring heller. Den växer i en rabatt som är väldigt väldränerad. Jag jordförbättrar och försöker "mulla" upp den ibland, men den vill ändå bli för torr på sommaren. Och det blir massor av citronmeliss även ut på grusgången. Den sprider sig lite för mycket men jag skulle ändå inte vilja vara utan den.

De små plantorna är lätta att dra upp, men de stora äldre har rejäla rötter.

Citera
          tettan
          Inlägg 12-12-2007, 14:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

hänger väl på med dragonen en sväng till,, är den härdig här hos mej tro? menar då den franska. hur gör ni när ni vill ha en särskild växt alldeles väldigt mycket, och den inte finns hos er trädgårdshandel, brukar ni få beställa hem enkomt för er räkning då eller? är de så serviceminded?

snigelhataren..!! det står inte vilken zon du bor i, men det låter ju underbart med meliss som ogräs tycker jag

ska söka mexikansk dragon, finns det hos impecta tro?

Citera
          MariaS
          Inlägg 12-12-2007, 16:53
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (tettan @ 12-12-2007, 14:30) *
          hänger väl på med dragonen en sväng till,, är den härdig här hos mej tro? menar då den franska. hur gör ni när ni vill ha en särskild växt alldeles väldigt mycket, och den inte finns hos er trädgårdshandel, brukar ni få beställa hem enkomt för er räkning då eller? är de så serviceminded?

snigelhataren..!! det står inte vilken zon du bor i, men det låter ju underbart med meliss som ogräs tycker jag

ska söka mexikansk dragon, finns det hos impecta tro?

Den mexikanska har jag köpt på Impekta, tyvärr ger den inga frön bara...
          Har nu läst på om skilnaderna mellan fransk och rysk dragon. Franska sätter inga frön och är smakrik (Artemisia dracunculus) Tvärtom med den ryska (Artemisia dracunculoides) Bör klara Falköping, men tveksam i högre zoner än så. Du får väl satsa på skyddat läge...

Citera
          tettan
          Inlägg 12-12-2007, 22:35
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

får väl flytta den ryska till något blåshål och göra en fransk restaurang på det skyddade området istället, tror ni dom gillar samma käk?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-06-2025, 22:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon