|
|
  |
Fler vattenpoliser än jag? |
|
|
|
10-06-2007, 06:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460

|
Dessutom brukar vi ju inte ha någon större vattenbrist i vårat land, plus att de som lever i torra områden knappast blir hjälpta av att vi inte använder vårat vatten? De får ju inte mer vatten hos sig för det. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|
|
|
|
|
12-06-2007, 17:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Njae, det får dom kanske inte, men risken blir att det kan börja bli ont om vatten även där det inte brukar vara det. Här nere har det blivit riktiga politiska vapen när det pratas om användning av vatten, det har uppstått verkliga ovänskaper mellan kommuner när det börjas prata om att byta riktning på vattendrag.etc För ett par år se fick dom ta till tankfartyg och fylla dom med vatten och skicka över det till Mallorca som var snustorrt..och i Barcelona har vi haft vattenransoneringsmolnet hängande över våra huvuden flera somrar i rad..De värsta är ju att det blir så stora brandrisker i samband med torka......Men än så länge finns det väl tillräckligt i Sverige som tur är., och jag hoppas att det kommer att fortsätta så..
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2007, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Det finns faktiskt samhällen i Sverige som får hushålla vattenanvändning redan i dag i Sverige. Om ni söker nånstans så kan ni säkert hitta artiklar. Jag läste (2007) om en ort i Sörmland som hade problem med att få vattenreservoaren att räcka. Den fylldes under natten och skulle räcka för dagens förbrukning, men det var knappt att den gjorde det. För att folk vattnar gräsmattor? Borstar tänder under rinnande vatten? Diskar under rinnande vatten? Badar i badkar? Vet inte exakt vad man ska skylla på men inte kan vi bara tänka att vi har gott om vatten i Sverige?
Edit: försökte hitta det nu: gnesta eller södertälje...hittade nåt om Karlskoga. Nåt som nån känner igen? Om Karlskoga o vattenbrist?
Redigerat av anna_rispan: 12-06-2007, 17:26
|
|
|
|
|
13-06-2007, 07:43
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
För några år sedan hade vi vattningsförbud i min kommun. Det var tufft. Till det som var nyplanterat och därför ömtåligare använde jag allt gråvatten jag hade.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
13-06-2007, 07:48
|

Medlem
Antal inlägg: 168
Medlem nr: 7 508

|
På Öland har vi haft vattningsförbud väldigt ofta, kanske är det det jag har i ryggmärgen(förutom sambons gnäll om dyra räkningar *s*).
Men vilket ståhej om användningen av begagnat vatten! Tycker jag är väldigt "medveten" som hellre använder 300 L av familjen en dag istället för att hälla ut detta vatten och sen använda ytterligare 300L när jag vattnar... Och som sagt, mina blommor växer så det knakar och far inte illa av smutsvatten.
--------------------
|
|
|
|
|
13-06-2007, 07:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Vi har haft bevattningsförbud flera somrar i rad. Vi har fått vattna blommorna typ, men i år bara med vattenkanna. Sen vad det är för skillnad om jag drar fram slangen till grönsakslandet och fyller kannan, eller om jag duschar direkt, det låter jag vara osagt... Det är nog viktigast att använda insidan, ta reda på det vatten man kan och återanvända tex. Vi har tex fyllt hinkar och kannor från sonens badpool osv. Men nu kommer det vatten i rikliga mängder igen.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
13-06-2007, 10:52
|
Medlem
Antal inlägg: 71
Medlem nr: 10 142

|
CITAT (tiagirl @ 13-06-2007, 08:48)  På Öland har vi haft vattningsförbud väldigt ofta, kanske är det det jag har i ryggmärgen(förutom sambons gnäll om dyra räkningar *s*).
Men vilket ståhej om användningen av begagnat vatten! Tycker jag är väldigt "medveten" som hellre använder 300 L av familjen en dag istället för att hälla ut detta vatten och sen använda ytterligare 300L när jag vattnar... Och som sagt, mina blommor växer så det knakar och far inte illa av smutsvatten. Jag förstår att du vill vara "medveten" men man kan vara medveten på många sätt. Det finns krav på rening av sådant vatten du häller ut i trädgården, åtminstone om ni använder någon form av rengöringsmedel när ni tvättar er och diskar. Att blommorna mår bra är ingen garanti för att du inte förorenar grundvatten, sjöar och vattendrag. Nu är kanske du den enda som gör så här i dina trakter så påverkan just där kanske blir minimal, men många bäckar små... Varför inte ta reda på vad din kommun har för krav på rening, kanske tvåkammarbrunn eller liknande, bygga upp en öppen sådan rening så att du kan ta hand om det renade vattnet? Vet inte om det är möjligt att göra så, är verkligen ingen expert, men det borde inte vara omöjligt.
Redigerat av Emssal: 13-06-2007, 10:53
|
|
|
|
|
18-06-2007, 12:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
CITAT (Tosan @ 13-06-2007, 08:50)  Vi har haft bevattningsförbud flera somrar i rad. Vi har fått vattna blommorna typ, men i år bara med vattenkanna. Sen vad det är för skillnad om jag drar fram slangen till grönsakslandet och fyller kannan, eller om jag duschar direkt, det låter jag vara osagt... Det är nog viktigast att använda insidan, ta reda på det vatten man kan och återanvända tex. Vi har tex fyllt hinkar och kannor från sonens badpool osv. Men nu kommer det vatten i rikliga mängder igen. jo det är ju skillnad. med vattenkanna utan stril så blir ju vattnet mer samlat. man får hälla långsamt förståss. med stril blir spridningen större o med vattenslang o spridare på så blir det ju väldigt spritt o en hel del dunstar ju bort. de tips som kommuner delar ut är väl gjorda enklast möjliga o utgår väl från hur det mest sannolika är. vattnar man med slang utan spriidrae o inna solljuset gassar för fullt kanske det jämnar ut sig? fast å andra sidan så är det ju bekvämare så sannolikheten för att vattna mer än man borde vid vattenbrist ökar ju... nån som hänge rmed hur jag tänker?
|
|
|
|
|
18-06-2007, 15:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (anna_rispan @ 18-06-2007, 13:33)  jo det är ju skillnad. med vattenkanna utan stril så blir ju vattnet mer samlat. man får hälla långsamt förståss. med stril blir spridningen större o med vattenslang o spridare på så blir det ju väldigt spritt o en hel del dunstar ju bort.
de tips som kommuner delar ut är väl gjorda enklast möjliga o utgår väl från hur det mest sannolika är. vattnar man med slang utan spriidrae o inna solljuset gassar för fullt kanske det jämnar ut sig? fast å andra sidan så är det ju bekvämare så sannolikheten för att vattna mer än man borde vid vattenbrist ökar ju...
nån som hänge rmed hur jag tänker? Jo, jag tror jag förstår hur du tänker. Och det skrivs väl kanske mest för att folk ska fatta att det verkligen är lite vatten. Jag använder ff vattenslangen och duschmunstycket, men ser till att vattna ordentligt och sällan ist för en skvätt varje dag, och inte använda mer än vad jag verkligen behöver. Växterna får torka och sloka en aning när det är så. Man får se till å använda insidan liksom.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
18-06-2007, 21:07
|
Medlem
Antal inlägg: 141
Medlem nr: 9 360

|
Är det inte skillnad mellan att släppa ut gråvattnet i sjön och att vattna sina växter inne och ute med det. Anledningen till att reglerna om vattenrening skärptes var väl att sjöarna blev övergödda,nb eftersom disk/tvättmedel, schampo, tvål mm i praktiken bara är näring. Finns det inte nya reningsystem där man låter vattnet rinna genom sand innan det kommer till sjön. Jag är inte säker men har fått för mig att det finns sådana diskussioner!
Det skulle vara kul om ngn riktigt kunnig kunde svara på detta.
Jag tycker bara att det är tråkit när ngn som egentligen gör vettiga saker blir kritiserad bara på grund att den kritiserande är okunnig!
|
|
|
|
|
18-06-2007, 21:21
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
Sverige är väl inte direkt i världen ett land som har det fattigt med vatten ,, tvärtom så har vi gott om vatten här
finns en viss skillnad på svår sommar torka till torka som sträcker sig under månader .
vad jag vet så har vi vatten i kranen även under sommaren . och det är väl sällan vi behöver använda vatten dunkar eller likande .
att vi får bevattningsförbud är ju för vi ska spara på vattnet i naturen och inte slösa med det i poolen och trädgården m.m .
typ här får vi med bevattningsförbud och annat flera somrar ,, gräset blir brunt och träden får en tidigare löv fällning och vatten nivån sjunker och bäckar och små åar torkar ut i skogen m.m. men dock är vi långt ifrån torka det är bara svår sommar torka .
Redigerat av flaxss: 18-06-2007, 21:27
|
|
|
|
|
18-06-2007, 22:34
|

Medlem

|
CITAT (evely @ 18-06-2007, 22:07)  Jag tycker bara att det är tråkit när ngn som egentligen gör vettiga saker blir kritiserad bara på grund att den kritiserande är okunnig!  Eftersom det bara är jag som gör så här så är det nog inte någon större fara för resten av landet. Ni kan nog fortsätta njuta av naturen och bada i sjöarna!!! Undra va alla som bor i båt, dom som tältar, åker husvagn, bor i sommarstugor utan avlopp mfl gör av sitt vatten? Ah!  Dom tar sin diskbalja till närmaste avlopp! Smart!!
--------------------
|
|
|
|
|
19-06-2007, 05:13
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (tiagirl @ 18-06-2007, 23:34)   Eftersom det bara är jag som gör så här så är det nog inte någon större fara för resten av landet. Ni kan nog fortsätta njuta av naturen och bada i sjöarna!!! Undra va alla som bor i båt, dom som tältar, åker husvagn, bor i sommarstugor utan avlopp mfl gör av sitt vatten? Ah!  Dom tar sin diskbalja till närmaste avlopp! Smart!! Sommarsstugor FÅR INTE släppa ut sitt avlopp rakt ut!!!!!! Den som tältar/ har husvagn kan väl inte hälla ut sitt " skitvatten " direkt ut heller , på tältplatser finns det avlopp !!!!!! Har du inte förstått vad reningsverk är till för? Verkar som du bor på Öland, har inte ni algblomning där ? Någonsin hört varför? Bl a för att det släpps ut för mycket orenat vatten som kommer ut i Östersjön!
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
19-06-2007, 07:45
|
Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 9 353

|
CITAT (tiagirl @ 18-06-2007, 23:34)  Undra va alla som bor i båt, dom som tältar, åker husvagn, bor i sommarstugor utan avlopp mfl gör av sitt vatten? Ah!  Dom tar sin diskbalja till närmaste avlopp! Smart!! Jag vet inte var alla som har båt gör av sitt diskvatten. Men jag vet var det tiotal båtar jag regelbundet är ute och dyker med gör av sitt vatten. Det går till en tank som töms i avloppsanläggning i land. Om det är för att det är lag på det (vet att det var ett lagförslag uppe för några år sedan, men vet inte om det gick igenom) eller om det är för att alla båtägarna är dykare och därmed på ett annat sätt än de flesta faktiskt ser vad som händer i våra hav pga övergödning (ingen rolig syn) låter jag vara osagt. Det är väl lite som den gamla tomatdiskussionen - skall man köpa lokalproducerade tomater istället för de som fraktats med lastbil genom hela Europa från Spanien och släppt ut en massa avgaser längs med vägen? Vid en första anblick verkar det logiskt, men någon som räknade på det hela kom fram till att det ökar energiåtgången avsevärt att värma växthus i jämförelse med att frakta på lastbil. Alla mynt har två sidor och vilken sida som är rätt är inte alltid uppenbart ur miljösynpunkt. Ofta har jag en känsla av att det handlar om att välja mellan pest och kolera - hur man än gör blir det fel. Sen är det väl upp till var och en att göra en bedömning kring vad som är största problemen för just dem (så länge det är inte är olagligt såklart) I mitt fall som tillbringar mycket av min fritid under ytan i hav och sjöar är valet enkelt i just den här frågan - vattenbrist är ett betydligt mindre problem i Sverige idag än övergödning av vatten. Således skall allt använt vatten in i avloppshanteringen. /Maria - som således har moraliska dilemman inför varje tillsats av gödsel i trädgården... Det är inte lätt att försöka vara miljömedveten.
|
|
|
|
|
19-06-2007, 08:20
|

Medlem

|
CITAT (Maria S @ 19-06-2007, 08:45)  /Maria - som således har moraliska dilemman inför varje tillsats av gödsel i trädgården... Det är inte lätt att försöka vara miljömedveten. Med att starta en diskussion får man veta/lära sig mycket minsann.  Eller diskussion, ett inlägg rättare sagt. Ganska så intressant slutände på det här, ska kolla upp med kommunen vad det sägs här; av ren nyfikenhet faktiskt. Och nej, jag bor inte på Öland. Längre. Ang ett annat inlägg.
--------------------
|
|
|
|
|
20-06-2007, 10:37
|
Medlem
Antal inlägg: 70
Medlem nr: 10 233

|
Jag är en syndare har förvisso egen djupborrad brunn, men har senaste dagarna vattnat med vatten spridare i mina rabatter och fyllt våran 23000l pool, får nu lite dåligt sammvete när jag läser vad ni skriver och hur ni kämpar, lovar att skärpa mig.
|
|
|
|
|
20-06-2007, 20:15
|

Medlem
Antal inlägg: 15
Medlem nr: 10 734

|
CITAT (anna_rispan @ 09-06-2007, 23:08)  Oj det var intresanta grejer. Innehåller schampon fortfarande så mycket av zinkpyriton? Heter det så på flaskan?
Kommer att tänka på triclosan som var poulärt i tandkräm. Nån som minns det? Zinkpyrition ingår i mjällschampo. Det är det bästa medlet för att ta bort mjäll. Mjäll är svamp. Zinkpyrition är svampdödande. För att uttrycka mig kortfattat....  Allt bra har en baksida.
|
|
|
|
|
20-06-2007, 20:53
|
Medlem

|
Jag tycker fortfarande att diskussionen är lite konstig. En person häller ut sitt gråvatten i trädgården för att spara vatten och blir rakt av behandlad som att hon häller ut den i havet/sjön/ån. Jag menar att det inte är samma sak. Jag menar att näringen i det vattnet tas om hand av växterna. Finns det gifter i vattnet är det naturligtvis inte bra!
VAd som är bra ur miljösynpunkt är sällan logiskt och konsten att applicera rätt studie i rätt situation är just en konst, många gånger så kommer det senare en annnan studie som stjälper undan den felaktiga tolkningen. Så länge som vi inte verkligen har problem med torka lär ingen myndighet göra ngn ansträngning för att lösa den här frågan.
Min gissning är att kommunens miljötjänsteman kommer att ge ett fegt ickesvar, vissa här kommer att tolka det som att de hade rätt och andra kommer att tolka det som att de hade fel och jag och antagligen några till kommer att känna att de inte fick ngt svar. Det är synd att det är så svårt att veta vad som är rätt...
|
|
|
|
|
20-06-2007, 21:28
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Att det inte skulle komma ut i vattendragen är väl verkligen en sanning med modifikation likaså att växterna tar upp all näring och ev. gifter.
Visst är det väl så att bönderna har fått restriktioner angående gödning med vissa medel just p g a att de kom ut i vattendragen och ställde till elände. Vattnet i " vår " sjö var förr väldigt näringsrikt p g a detta men tack vare dessa restriktioner har vattnet förbättrats.
Tänk dig tanken att vi alla skulle samla vårt använda vatten och hälla ut det utan rening , vet iaf att det är strängt förbjudet i vår kommun.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
21-06-2007, 08:36
|
Medlem

|
Visst kommer böndernas gödsel ut i vattendragen, visst gör det så. Men då får vi diskuttera att minska näringen totalt i stället för att inte använda gråvattnet. Ska man diskuttera gifterna så får man diskuttera vilket diskmedel/shampo/tvål kanske till och med tvättmedel som används. Det blir komplicerat och det är säkert just det som är anledningen till att kommunaltjänstemän är fega
Gråvattnet måste väl andå (under förutsättning att inget gift kommit in i det) anses som ett svagt gödselmeldel och min personliga gissning är att mindre näringsämnen läcker ut om man använder svag näring ofta än om man stötdoserar med mycket starkt ett par gånger per år.
Detta är en intressant och säkert mycket komplex diskussion.
Guldvatten kan ju tex också innehålla gift. Tex när en person äter pencilin så kissar den ut pencilin, alla som äter ppiller och dyl kissar ut hormoner som är ett gift i naturen. Det finns fler situationer då människor kissar ut gifter, men det är också en annan diskussion.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|