Medlem
Antal inlägg: 471
Medlem nr: 2 392
Jag bor i Linköping zon 2-3. Det vore ju en fördel att kunna övervintra dem, har inget kallväxthus. Skall man gräva ner dem eller kan de stå kvar i sina krukor?
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930
Jag har haft trumpeter i dammen i fyra år, året runt. Likaså har företaget Brutala Blommor utanför Örebro haft sina i sitt träsk där. Enda problemet är framåt sensommaren när trumpeterna är så fulla med insekter så hela härligheten tippar. Mina trumpeter är planterade i fiberdukspåsar med ogödslad torv, eftersom trumpeterna inte gillar kalken i dammleran. Dessutom får aldrig trumpeterna torka, så mina står så att de åtminstone får lite vatten i "påsen". Övrig placering. Jag märkte ganska snart att trumpeterna frodades som bäst där det var som soligast och mest i lä. Det är väl där insekterna lurar också.
PS.Har föresten även fått grodyngel i några trumpeter....
Medlem
Antal inlägg: 471
Medlem nr: 2 392
Det låter bra, maria. Mina har jag planterat om i plastkrukor, i torv blandat med lite sand, sen står krukorna bland stenarna i dammkanten. De står ständigt i vatten, men ej över vatten ytan.Hoppas det fungerar. Svettiga hälsningar Flugfångare