Har gått o införskaffat 2 st Sarracenia, flugtrumpet, o undrar om någon provat dem i dammen som sumpväxt? Har fått för mig att det skall gå.
Alexander-VG-zon3
08-06-2007, 15:03
bara dom inte dränks helt i vatten så trivs dom där
Elihe
08-06-2007, 15:14
Tackar för svaret. Har tänkt ställa dem i sumpzonen, de hamnar med halva krukan under vattenytan. Det borde fungera!? Sommarsvettiga hälsn.
Alexander-VG-zon3
08-06-2007, 16:26
vilken zon bor du i ?
du kan ju prova övervintra den ute och då kan du ju plantera den utan kruka
Elihe
08-06-2007, 17:16
Jag bor i Linköping zon 2-3. Det vore ju en fördel att kunna övervintra dem, har inget kallväxthus. Skall man gräva ner dem eller kan de stå kvar i sina krukor?
MariaS
08-06-2007, 20:26
Jag har haft trumpeter i dammen i fyra år, året runt. Likaså har företaget Brutala Blommor utanför Örebro haft sina i sitt träsk där. Enda problemet är framåt sensommaren när trumpeterna är så fulla med insekter så hela härligheten tippar. Mina trumpeter är planterade i fiberdukspåsar med ogödslad torv, eftersom trumpeterna inte gillar kalken i dammleran. Dessutom får aldrig trumpeterna torka, så mina står så att de åtminstone får lite vatten i "påsen". Övrig placering. Jag märkte ganska snart att trumpeterna frodades som bäst där det var som soligast och mest i lä. Det är väl där insekterna lurar också.
PS.Har föresten även fått grodyngel i några trumpeter....
Elihe
09-06-2007, 12:12
Det låter bra, maria. Mina har jag planterat om i plastkrukor, i torv blandat med lite sand, sen står krukorna bland stenarna i dammkanten. De står ständigt i vatten, men ej över vatten ytan.Hoppas det fungerar. Svettiga hälsningar Flugfångare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.