Full version: Sarracenia
Elihe
confused.gif Har gått o införskaffat 2 st Sarracenia, flugtrumpet, o undrar om någon provat dem i dammen som sumpväxt? Har fått för mig att det skall gå. blush.gif -fear-.gif
Alexander-VG-zon3
bara dom inte dränks helt i vatten så trivs dom där
Elihe
sweatingbullets.gif Tackar för svaret. Har tänkt ställa dem i sumpzonen, de hamnar med halva krukan under vattenytan. Det borde fungera!?
Sommarsvettiga hälsn.
thanks.gif
Alexander-VG-zon3
vilken zon bor du i ?

du kan ju prova övervintra den ute och då kan du ju plantera den utan kruka
Elihe
blush.gif Jag bor i Linköping zon 2-3. Det vore ju en fördel att kunna övervintra dem, har inget kallväxthus. Skall man gräva ner dem eller kan de stå kvar i sina krukor?
cool.gif yes.gif
MariaS
Jag har haft trumpeter i dammen i fyra år, året runt. Likaså har företaget Brutala Blommor utanför Örebro haft sina i sitt träsk där. Enda problemet är framåt sensommaren när trumpeterna är så fulla med insekter så hela härligheten tippar. Mina trumpeter är planterade i fiberdukspåsar med ogödslad torv, eftersom trumpeterna inte gillar kalken i dammleran. Dessutom får aldrig trumpeterna torka, så mina står så att de åtminstone får lite vatten i "påsen". Övrig placering. Jag märkte ganska snart att trumpeterna frodades som bäst där det var som soligast och mest i lä. Det är väl där insekterna lurar också.

PS.Har föresten även fått grodyngel i några trumpeter....
Elihe
whistling.gif Det låter bra, maria. Mina har jag planterat om i plastkrukor, i torv blandat med lite sand, sen står krukorna bland stenarna i dammkanten. De står ständigt i vatten, men ej över vatten ytan.Hoppas det fungerar.
Svettiga hälsningar
Flugfångare devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon