Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Törs man klaga på vädret ?, Tar mod till mej !
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-06-2007, 19:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Eva i Skåne @ 08-06-2007, 20:29) *
          För varmt för att vara effektiv. Helt klart! Min "lagom-temperatur" är 23-24 grader. Då njuter jag.
          Men kvällarna nu är härliga, tycker jag. Inte blir dom kalla.

Jag hoppas vi kan fylla poolen i stugan i helgen. Längtar efter kunna doppa mig.

Har ni tänkt på att sommaren just börjat??? De närmaste tre månaderna blir antagligen lika varma, eller varmare. flirting.gif

underrrrbarrt med sommar jag blir så ful med liv på sommaren . och inte bara 3månader utan 4,5 kanske såå underbart

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 08-06-2007, 19:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Här är det ca 30 grader utomhus, och säkert 37 grader inomhus sweatingbullets.gif . Och det är väl inte min idealiska temperatur direkt. Försöker göra det bästa av situationen tills jag har vant mej, t.ex. vara 80% naken hela dagarna så länge jag inte ska nånstans, dricka mycket vatten, äta lätt och undvika jobbiga aktiviteter. Tröstar mej med att det växer så det knakar i grönsakslandet iaf smile.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Pirum
          Inlägg 08-06-2007, 20:14
          Länk hit: #23

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Mitt allmäntillstånd är ungefär som när jag har en lättare vinterförkylning. Då syftar jag ju inte på snuva och hosta, utan på hur jag känner mig. Orkar ingenting, föredrar att ligga och vila (helst i en kall källare - men sådan har jag ju inte här). Kommer det här vädret att fortsätta en vecka till är jag bekymrad för om jag ska orka arbeta. Jag arbetar inomhus, i luftkonditionerad miljö, men har svårt att sova med temperaturer på ca 30C inomhus - och även om jag sover vaknar jag helt utmattad. Funderar som sagt STARKT på att köpa en luftkonditioneringsanläggning. Även om man bara använder den någon månad per år så är det nog värt pengarna. Det krångliga blir att montera den, det är det som avhåller mig.

--------------------
          zon2.5

Citera
          AnnammA
          Inlägg 08-06-2007, 23:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Visst är det härligt med sommarvädret, MEN jag reagerar över att allting blommar så tidigt i år! Rosorna är redan på gång, och de brukar inte vara igång förrän till midsommar...Midsommarblommorna kommer vara slut till midsommar, eller?

Hälsn

AnnA

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 09-06-2007, 16:12
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Pirum @ 08-06-2007, 21:14) *
          Mitt allmäntillstånd är ungefär som när jag har en lättare vinterförkylning. Då syftar jag ju inte på snuva och hosta, utan på hur jag känner mig. Orkar ingenting, föredrar att ligga och vila (helst i en kall källare - men sådan har jag ju inte här). Kommer det här vädret att fortsätta en vecka till är jag bekymrad för om jag ska orka arbeta. Jag arbetar inomhus, i luftkonditionerad miljö, men har svårt att sova med temperaturer på ca 30C inomhus - och även om jag sover vaknar jag helt utmattad. Funderar som sagt STARKT på att köpa en luftkonditioneringsanläggning. Även om man bara använder den någon månad per år så är det nog värt pengarna. Det krångliga blir att montera den, det är det som avhåller mig.

Ja och då kan ni ju tänka er oss som HAR en rejäl förkylning. Snuva/täppt/rinnsnuva, feber till och från, hosta, halsont och öronont i en vecka nu och mycket bättre blir det inte heller, bara att härda ut sa de på VC när min man ringde dit. Hela huvet känns tungt som bly, går ju inte att sova alls när det är uppåt 30 grader varmt inomhus på nätterna och när man dessutom kämpar mot att inte vakna av hosta, snor som rinner och diverse.

Vi funderar allvarligt också på att köpa en AC-anläggning, vårt hus är så välisolerat, bra på vintern men mindre bra på sommaren. Har svårt att ha takfläkt på som blåser rakt på mig eller fönster öppna i sovrummet för då blir jag förkyld direkt, tål inte drag.

Jag vill ha varmt men inte såhär varmt giggle.gif Jag gillar mer när det är molniga dar med 25 grader och en varm fläkt. Är ingen soldyrkare och nu är det svårt att hitta skugga.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          katah
          Inlägg 09-06-2007, 16:36
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

värmen gör gott för min kropp, då kan jag göra nästan vad som hälst!

Men det finns måtta på mig med... var ute på trädgården bara under förmiddagen, sedan har jag varit inne och klippt tjocka möbel-tyg till båtmaddrasser wink.gif.

Jag sitter då mitt i huset och har 3 dörrar öppet ut , så det drar lite skönt ibland.

Växthuset pallar inte vädra själv trotts att alla luckor är öppna + dörren + 2 utsugningsfläktar och ett bordsfläkt.
          så där har jag hjälpt med vattenslang några omgångar.

I kväll blir det två nya fläktar dit hoppas att de klarar trycket, när jag är bortrest under sommaren.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 10-06-2007, 09:16
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Nej våga inte klaga på vädret!! wink.gif

Eller jo klaga får man visst.

Jag var på odlingslotten i går o jobbade. Det knepiga är ju att man blir inte varmare än överhettad så det är bara att fortsätta o jobba o dricka vatten. smile.gif Inte särskilt mycket växer förutom perenner. Skulle jag kunna vattna varje dag skulle det nog växa så det knakar där också.

Här är kvällarna ljumma och sköna. Perfekta tycker jag. O jo 30-35 grader är visst varmt. Så det räcker.

Kläder då. syntetmaterial när man svettas så här mycket?? Jag skulle lukta lökringar efter en kvart då!!! ohmy.gif Inge skoj. Nej idealet för mig är tunna bomullsblusar som fladdrar runt kroppen o sladdriga saronger. Har tyvär bara en sarong så det räcker inte långt inte.

Nå ja. I juli ska jag jobba utomhus varenda dag. Hoppas på mera moln då. Inte regn nödvändigtvis men lite mera moln bara.

Citera
          olgak
          Inlägg 10-06-2007, 09:45
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Jag ska erkänna att jag haft svårt att klara av värmen. Men det brukar bli lättare fram på sommaren, man vänjer sig, kroppen ställer om sig på något sätt.

Att flaxss älskar denna värme verkar ju inte oväntat - du verkar ju hålla på med medelhavsväxter och sånt smile.gif flaxss, så jag förstår att du och dina växter är helt på samma linje i detta laugh.gif.

Jag ska köpa en fläkt till sovrummet i år, jag vet att det hjälper jättemycket på nätterna. Sen är det bara att vänta som sagt, på att man vänjer sig.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          dahla
          Inlägg 10-06-2007, 20:05
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (anna_rispan @ 10-06-2007, 10:16) *
          Kläder då. syntetmaterial när man svettas så här mycket?? Jag skulle lukta lökringar efter en kvart då!!! ohmy.gif Inge skoj. Nej idealet för mig är tunna bomullsblusar som fladdrar runt kroppen o sladdriga saronger. Har tyvär bara en sarong så det räcker inte långt inte.

Bomull binder vatten vilket gör att din kläder då garanterat kommer dofta ganska illa på kort tid... syntetmaterial transporterar endast fukten men binder den inte vilket gör att det torkar fortare och man dofter då mindre illa. Kolla vad amerikanska armén använder för material i sina underkläder när dom reser till mellanöstern...

Kläder i ullmaterial fungerar även de väldigt bra när det är varmt då även dessa endast transporterar bort fukten men det kan ju bli lite lätt varmt då de flesta ullprodukter är ganska tjocka och tänkta för vintern.

Men... när det är 30 grader eller mer behöver de flesta av oss inga kläder alls för att inte behöva frysa... Låt kroppen reglera temperaturen på sitt egna lilla vis genom att svettas så mycket ni behöver... ersätt all förlorad vätska genom att dricka mycket vatten... minska på mängden kaffe och te. Börja dagen med en timmas promenad och ha alltid en vattenflaska bredvid dig... om vattnet hinner bli varmt i flaskan dricker du troligtvis för långsamt...

De flesta här vet ju hur era växter ser ut när ni glömmer vattna dom... troligtvis glömmer ni att vattna er själva... eller så snålar ni på vattnet och "tror" att ni får i er tillräckligt med vatten... kolla färgen på det ni pinkar... det ska vara helt ofärgat... är det gult så har ni vätskebrist... drick mer och må bra av sommaren!

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 10-06-2007, 20:19
          Länk hit: #30

Medlem

Okej. Vilka syntetmaterial menar du??

Citera
          dahla
          Inlägg 10-06-2007, 20:26
          Länk hit: #31

Medlem

Elastan, polyamid, polyester är några av de syntetmaterial som lämpar sig i kläder.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 10-06-2007, 20:33
          Länk hit: #32

Medlem

okej. kan du då förklara för mig varför ett plagg med sådant material luktar mindre fräscht efter kort tid. jag gör inget annorlunda jämfört med när jag använder bomull eller ull....de doftar fräscht hela dagen. eller du behöver inte förklara. jag vet vad som funkar för mig.

men dina tips kan jag ta med mig o dela med mig av till de som vill.

Citera
          HelenN
          Inlägg 10-06-2007, 20:57
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

24 grader i vattnet & det är inte ens midsommar.....vad mer kan man önska sig.
          Som tur är så finns det ju skugga & skall man vara i solen så föredrar jag att sitta i en baden baden med fötterna i vattnet.....då är man liksom säker om svetten smyger sig på ......bara att kasta sig i.....om inte vatten finns i närheten så undviker jag helst gassande solsken sweatingbullets.gif

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-06-2007, 21:08
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Håller med dej anna rispan, här är det oxå stora tunna luftiga bomullskläder som gäller såna här varma dagar.
          Syntetmaterialen klibbar fast och man känner sig allmänt äcklig i sånt. Vad gäller kroppsodör så är det ju lite olika från person till person hur mycket illa det luktar men för mej funkar det bäst med att hålla sig ren och att använda bomulls- eller linnekläder.

Själv har jag alltid lidit av för varmt väder och sa redan som mycket liten att det var synd att man inte kunde ta av sig skinnet oxå. Mår alltså fysiskt dåligt när det är för varmt och orkar inte göra mycket annat än att uppsöka det svalaste stället på platsen jag befinner mig.

Just nu sitter jag på min balkong och njuter (iklädd bomullkläder) av det blixt-o dunderväder med tillhörande regn som just visat sig utanför min balkong och fått temperaturen att sjunka från 33 till 19 grader. Härligt och jag önskar mer regn!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 10-06-2007, 21:16
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Syntetmatrial i värmen.....

näver in my lajf...

bomull,lin är vad som gäller...

syntet bara klibbar fast och KLIAR samt luktar illa FORT.....

tycker iallafall

b

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-06-2007, 21:53
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (anna_rispan @ 10-06-2007, 21:19) *
          Okej. Vilka syntetmaterial menar du??

Jag har haft äkta sidenskjorta, den är varm på vintern och sval på sommaren.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-06-2007, 21:57
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Visst är det naturmaterialen som är skönast i värmen, om man nu måste ha kläder på sig flirting.gif Det beror ju på hur man bor och i vilket sällskap man befinner sig.
          Idag hade jag gärna haft min sommarpool fylld för att kunna svalka mig lite då och då
          och det är inte utan att jag avundas dig Stintan, som fått ett rejält åskväder som rensat luften lite.

Citera
          dahla
          Inlägg 10-06-2007, 21:58
          Länk hit: #38

Medlem

Det här med syntetkläder... dom SKA sitta åt på kroppen för att fungera bra smile.gif Ni har väl inte nylonstrumpor som sitter löst? wink.gif

Kläderna väljer man ju efter vad man vill ha på sig... och detsamma gäller ju vad man häller i sig i form av vätska... by the way... har ni några badkläder som är gjorda i bomull eller andra naturliga material? smile.gif

Citera
          Pia L
          Inlägg 10-06-2007, 22:00
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Ok, då fick jag lära mig något nytt innan jag skulle sova för kvällen blink.gif
          Syntetmaterial trodde jag var typ polyester, elastan, viskose..... g.gif Men siden var jag så säker på att man gjorde av materialet som fjärilarna spann sina kokonger av, hur kan det vara syntet??
          Det är säkert jag som bara är för trött, men alltid lär man sig något nytt flirting.gif

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Netha
          Inlägg 10-06-2007, 22:00
          Länk hit: #40

Gäster

Alla ni som klagar på värmen... kom hit upp.. vi kan garantera att ni får svalka.
          Hit har lovats ca 11 plusgrader och regn på tisdag. smile.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-06-2025, 02:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon