Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Problembygge!, Får inte ihop mitt växthus
          kollba
          Inlägg 06-07-2007, 11:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 8 755

"Sen då, hur fasen ska dräntejpen sitta och varför ska man ha den. Ska den tejpas runt skivan på nederkant och sedan trycka dit alulisten."

Det var så jag gjorde men det var, som du säger, mycket trångt med att få på aluminiumlisterna sen.
          Sen anser jag att fönsterkonstruktionen - dvs sättet att fästa isolerskivorna med lister - inte är tillräckligt vid stark vind.
          Om det blåser hårt och fönstret är öppet (automatiska öppnare) finns det en stor risk att fjädrarna inte orkar hålla emot utan fönstret slår upp mot taknocken så att skivan skadar fönstret samtidigt som den blåser åt helvete...
          Jag tänker tejpa, alternativt skruva fast aluminiumlisten så att den inte kan blåsa loss.
          Sen sitter de triangelformade skivorna på gaveln inte fast ordentligt. Jag är rädd att de kommer att blåsa åt samma helvete när höststormarna kommer om jag inte fäster dem på något vettigt sätt.

Citera
          NiMa
          Inlägg 06-07-2007, 12:07
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 11 378

Fick iaf dit taket i går. Dräntejpen och alulisten till trots. Kom på ett knep som gjorde det mycket lättare. Lossa alla skruvar som håller takprofilerna, både i nock och vägg. Då kan man få till ett spel som gör att det går att pressa ner takskivorna lättare.

Håller med om att fönstrens konstruktion verkar lite rapplig. Går nog själv lös med lite alutejp för att fixera bättre.

Är öht väldigt kritisk till ritningen. Nog kan man kräva lite mer än bara en rent mekanisk ritning "A till B", "F mot G" osv. Varför inte använda lite förklarande TEXT ibland, följt av lite tips och råd t ex "Tänk på att du sedan.........", "Dra inte åt skruvarna så hårt än därför att ......" osv. Är trött på att göra om i onödan. Varför ska t ex de fixerande gummilisterna som man ska trycka ovanpå isolerplastskivorna vara 3 cm längre? Ska ut och sätta dit dom på taket nu, lär väl kanske upptäcka varför.....

Edit: Fick själv "spel" igår innan jag kom på att lossa skruvarna.

Redigerat av NiMa: 06-07-2007, 12:11

Citera
          emmapemma
          Inlägg 06-07-2007, 12:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Jag vet inte om det är samma typ av gummilister för plastskivorna som för glasskivorna, men för glas-gummilisterna klipper man längre längder än man behöver, för gummit krymper i solen.

Jag undrade också om gummilist-längderna (och var inte så noga med dem på baksidan av växthuset), en liten liten förklaring hade varit på sin plats (kan man ju tycka)

Citera
          Jonas70
          Inlägg 06-07-2007, 15:04
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Tänk att det ska vara sådan problem Euroserre som är dyrare än mitt Juliana Sunseeker Plus som jag inte hade några större problem med att montera.

Redigerat av Jonas70: 06-07-2007, 15:06

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          NiMa
          Inlägg 06-07-2007, 22:46
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 11 378

CITAT (Jonas70 @ 06-07-2007, 16:04) *
          Tänk att det ska vara sådan problem Euroserre som är dyrare än mitt Juliana Sunseeker Plus som jag inte hade några större problem med att montera.

Jag slängde upp ett Sunseeker plus i mitt förra hus för 4-5 år sen. 4 timmar inkl kafferast wink.gif Var ju nästan lite fuskigt att man t o m fick med en video.....

Redigerat av NiMa: 07-07-2007, 06:10

Citera
          Jonas70
          Inlägg 12-07-2007, 09:27
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Håller med dig om att det var oförskämt enkelt att montera ihop. Det som tog längst tid för mig var att gjuta plintarna smile.gif

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          kollba
          Inlägg 12-07-2007, 23:03
          Länk hit: #27

Medlem

Monteringen var inga större problem. Det jag påtalar är saker som borde konstrueras om för att förbättra växthuset...
          Sen föredrar jag ju faktisk att ha 201 cm sidohöjd i stället för 137 cm även om det skulle vara svårt att montera. Annars skulle jag vid det här laget varit tvungen att leda upp de flesta av mina tomater längs taket i stället för som nu - två stycken.

Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 28-07-2007, 17:24
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 7 472

Vi hade absolut inga problem men Euroserre,jag satte upp mitt förra sommaren,jättebra beskrivning,och det tjorvade ingenting!
          Tycker synd om er som stött på patrull,tror att det är olyckliga omständigheter som gjort det ...

Hälsar Camilla som inte vill byta Euroserre mot Juliana för allt smör i småland wink.gif

--------------------
          "Skaffa dig en trädgård och du får evig Lycka"
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Iza
          Inlägg 28-07-2007, 20:18
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 2 351

Willab är bara skit. Vi hade stora probelem att sätt sätta upp mitt växthus, Jag är faktiskt byggnadsingengör och kan kryssmäta eller diagonalmäta mm. Vi fick grejer för ca 2000:- som komensination bla deras värdelösa värmefläkt. Det är ju otroligt att ingen fråm Willab är på denna sida och kollar vad deras kunder tycker. För då skulle de ju ändra på sina instruktioner bla. kan man tycka.

--------------------
          zon3-4

Citera
          kollba
          Inlägg 28-07-2007, 21:14
          Länk hit: #30

Medlem

Nu är det ju faktiskt så att det inte är Willab som tillverkar växthusen så om du skall klanka så skall du väl göra det på tillverkaren ?
          Du skriver inget om vilka problem du hade... Jag hade i alla fall inga problem och jag kan också kryssmäta trots att jag inte är byggnadsingenjör. Stommen smällde jag upp på en eftermiddag och nästa dag satte jag ihop resten - helt ensam.

Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 29-07-2007, 12:55
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 7 472

Jag kan inte klaga på Willab,trevligt bemötande trots att det strulade en hel del med våran inglasning på altanen(transport skador,saknas skruvar),och växthuset hade jag inget problem med,klart på ett kick,trots att Jag är dagmamma och maken lastbilschaffis,ingen injenör här inte...tror att det är olyckligt om det inte passar,kanske fel i tillverkningen...vad tur att du fått kompensation,för det är inte kul när det strular.
          Min värmefläkt har fixat hela våren,inget har frusit i mitt nästan 17 kvm stora växthus och jag bor i norrland,där det är -15 ute när jag drar igång.
          Vilken fläkt hade du?

--------------------
          "Skaffa dig en trädgård och du får evig Lycka"
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Mu i myllan
          Inlägg 30-07-2007, 18:01
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 10 582

Varför ska t ex de fixerande gummilisterna som man ska trycka ovanpå isolerplastskivorna vara 3 cm längre? Ska ut och sätta dit dom på taket nu, lär väl kanske upptäcka varför.....

[/quote]

Frågade Willab om det där med listerna. Det är för att de krymper c:a 3 cm. Krympningstiden är 6 månader så det blir att korta dem till våren. Då ska man vara noga och markera innan man lossar och klipper så att man inte töjer dem medan man handskas med dem. Då blir de lätt för korta efter någon timme.
          Håller med dig om att det borde stå mer skrivet och motiverat.

--------------------
          Mu i myllan

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-06-2025, 15:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon