Jag har en akleja på balkongen som är 3-4 år gammal. den står i en hink bredvid räcket och brukar blomma jättefint varje år. i år hade den blivit större än någonsin och fick jättemånga blommor. Men dom skrumpnar ihop efter bara någon dag, får liksom ljusa fläckar och vissnar! den har haft ett angrepp av bladlöss, men det brukar den få varje år och i år upptäckte jag det tidigare än vad jag brukar göra och fick bort dom innan det var särskilt mycket. så jag tror inte att det är lössens fel. däremot funderar jag på om det kan vara solen? tidigare har blomman varit mindre och därmed lägre, vilket gjort att blommorna hållt sig under balkongräcket och bara fått någon timmes sol per dag. Men nu har den blivit så hög att blommorna sträcker sig upp över räcket, och därmed hamnar i solen nästan hela dagen. Det mesta av blomman står fortfarande i skuggan, men just blommorna kommer liksom för högt upp. Kan det vara därför blommorna skrumpnar? Det har ju dessutom varit väldigt väldigt mycket sol den senaste veckan (bor i stockholm, och har nog inte sett ett moln på en vecka) Vad ska jag göra? Hjälp!
Redigerat av silas: 10-06-2007, 08:00
|