Jag har en akleja på balkongen som är 3-4 år gammal. den står i en hink bredvid räcket och brukar blomma jättefint varje år. i år hade den blivit större än någonsin och fick jättemånga blommor. Men dom skrumpnar ihop efter bara någon dag, får liksom ljusa fläckar och vissnar! den har haft ett angrepp av bladlöss, men det brukar den få varje år och i år upptäckte jag det tidigare än vad jag brukar göra och fick bort dom innan det var särskilt mycket. så jag tror inte att det är lössens fel. däremot funderar jag på om det kan vara solen? tidigare har blomman varit mindre och därmed lägre, vilket gjort att blommorna hållt sig under balkongräcket och bara fått någon timmes sol per dag. Men nu har den blivit så hög att blommorna sträcker sig upp över räcket, och därmed hamnar i solen nästan hela dagen. Det mesta av blomman står fortfarande i skuggan, men just blommorna kommer liksom för högt upp. Kan det vara därför blommorna skrumpnar? Det har ju dessutom varit väldigt väldigt mycket sol den senaste veckan (bor i stockholm, och har nog inte sett ett moln på en vecka)
Vad ska jag göra? Hjälp!
Alexander-VG-zon3
10-06-2007, 09:08
kan dom va överblommade ?
blommor ska ju vissna ner när dom är klara och sen gå i frö
Karrolina
10-06-2007, 19:35
Jag vet att jag har läst om en ohyra på aklejor som gav sånna symptom.. Men jag minns inte vad.
Annars vatten eller näring som fattas?
överblommade tycker jag inte att de kan vara, för varje blomma har bara knappt slagit ut så vissnar den igen... vatten har den fått. näring också, flytande biobact. skulle ju iofs kunna vara näringen ändå kanske, för den har stått i samma kruka nu ett par år (med samm jord, alltså)... men borde inte bladen också se ledsna ut då? bladen är nämligen hur fina som helst, det är bara blommorna som tjurar!
Alexander-VG-zon3
10-06-2007, 20:47
sådana symptom får mina ny flyttade aklejor att knoppar å halvt utslagna blommor vissnar ner ,, och jag vet inte varför utan jag tror att dom behöver vatten och jag inte get dom tillräckligt vid plantering . men jag bara tror
Monarda
10-06-2007, 22:18
Det finns ett elände som heter aklejagallmygga, larven äter upp knopparna innifrån. Dom härjade som värst hos mig för ett par år sedan men har nu avtagit, gudskelov! Det är bara att plocka av knopparna och förstöra dom, lägg dom inte i komposten.
usch... hur vet man om det är aklejamygga?
Monarda
10-06-2007, 22:32
Kolla inne i knopparna, om du hittar ljust oranga larver som är 2-3 mm långa så är det säkert sådana.
Åsa, mälardalen zon 2
11-06-2007, 06:52
Aklejagallmygga har jag nästan inga numera men här kommer bilder från tidigare år

Nix, nu har jag kollat i knopparna efter aklejamyggor, men det hittar jag inte. Det är inte riktigt knopparna som vissnar heller, en del har gjort det men de flesta blommor slår ut, och sedan vissnar de. så mysteriet går vidare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.