Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Elda i vedspis + kakelugn
          Alba
          Inlägg 13-06-2007, 09:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Åh vilket mysigt hus. Vilken underbar sommar det kommer att bli.

Citera
          annelito
          Inlägg 13-06-2007, 13:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 1 691

CITAT (Gossen Ruda @ 13-06-2007, 09:04) *
          Det var ingen dålig kåk. Men en vedspis på övervåningen???? Har det varit ett tvåfamiljshus? Med en sån skorsten är det nog bäst att låta kolla saken ordentligt, det håller jag med om. Hoppas bara att kakelugnen klarar detta, skall man renovera en sån springer tusenlapparna iväg som skrämda möss.

Ja, det har förmodligen bott två familjer i huset.
          Skorstenen har dessutom ingen "plåthuva" så det regnar rakt in, men det skulle hyresvärden fixa en och sätta dit...vilken dag som helst...man har för lite tålamod känner jag och tycker att dagarna rinner iväg och inget blir gjort (av hyresvärden som lovat än det ena än det andra).

CITAT (karjo @ 13-06-2007, 09:34) *
          Enligt en bekant som är sotare så är det oftast ingen idé att provtrycka skorstenen i en äldre kåk, de läcker som regel mer eller mindre, så det är ofta att slänga pengana i sjön. Bättre då att lägga de pengarna på att sätta rör, för det blir man tvungen till förr eller senare ändå. Men då pratade han om året-runt-hus, det kanske inte blir samma sak i ett fritidshus...

Nå, det är hyresvärden som betalar sotaren så det kostar inte mig något. Men det är ju trist om det blir eldningsförbud för det är ju lite halva grejen med huset, att man kan elda i vedspisar och kakelugn. Men det är tveksamt om han tycker att det är värt att laga kakelugn eller skorsten om det skulle visa sig vara något fel.
          Det här huset är nog inte riktigt året-runt-boende. Visst, det går väl, men det blir nog lite bökigt med vattnet och slangen som fryser om vintern.

--------------------
          "Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".

Citera
          krellus
          Inlägg 13-06-2007, 15:14
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Jag och frugan har ett fritidshus från 1858 och har provtryckt vår skorsten.
          Den visade sig vara tät *knock on wood*

Vi har en vedspis i köket samt en som är mycket lik den på bilden som också fungerar.
          Sotaren tände en liten eld i den också för att testa "draget" och det gick bra. Också denna var på övervåningen i "sovrummet".
          Det var väl "gammal" standard antar jag...

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          annelito
          Inlägg 13-06-2007, 22:13
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (krellus @ 13-06-2007, 16:14) *
          Jag och frugan har ett fritidshus från 1858 och har provtryckt vår skorsten.
          Den visade sig vara tät *knock on wood*

Vi har en vedspis i köket samt en som är mycket lik den på bilden som också fungerar.
          Sotaren tände en liten eld i den också för att testa "draget" och det gick bra. Också denna var på övervåningen i "sovrummet".
          Det var väl "gammal" standard antar jag...

Så än finns det hopp!

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-06-2007, 13:34
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har riktigt dåligt drag genom min skorsten, det tar minst en timme att elda den varm nog för att det skall sluta ryka mellan plattorna på spisen. Och inte ens då är det något bra drag genom den, det är helt omöjligt att elda spisen röd till exempel. Även om man eldat kvällen innan så skorstenen är lite ljummen fortfarande så är det svårt, och ofta slocknar det på en gång när man stänger gallret vid askfacket. Det är precis som om jag har ett jäkla mottryck. Den är inte alls som det var på föräldrarnas gård där jag växte upp. Vad tror ni det kan bero på? Det finns två pipor, men den andra har jag inte testat eftersom kaminen är stulen. Och någon besiktning har jag inte låtit göra, eftersom jag är rätt säker på vilket resultatet skulle bli ändå...

Citera
          Tosan
          Inlägg 14-06-2007, 13:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Huggorm @ 14-06-2007, 14:34) *
          Jag har riktigt dåligt drag genom min skorsten, det tar minst en timme att elda den varm nog för att det skall sluta ryka mellan plattorna på spisen. Och inte ens då är det något bra drag genom den, det är helt omöjligt att elda spisen röd till exempel. Även om man eldat kvällen innan så skorstenen är lite ljummen fortfarande så är det svårt, och ofta slocknar det på en gång när man stänger gallret vid askfacket. Det är precis som om jag har ett jäkla mottryck. Den är inte alls som det var på föräldrarnas gård där jag växte upp. Vad tror ni det kan bero på? Det finns två pipor, men den andra har jag inte testat eftersom kaminen är stulen. Och någon besiktning har jag inte låtit göra, eftersom jag är rätt säker på vilket resultatet skulle bli ändå...

PÅ många vedspisar finns det en liten lucka längst ner som man kan skruva lös och stoppa in tidningspapper och tutta på för att få drag i skorsten innan man börjar elda. Problemen är oftast störst när det är kallt eller fuktigt ute. Men det kan ju va så att du har nåt i rökgången, tex fågelbo. Är den sotad under din tid som eldare?

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-06-2007, 14:40
          Länk hit: #27

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Tricket med luckan är testat, men det funkar ännu bättre med sotluckan på sidan. Utan detta trick tror jag inte man skulle få igång genomdraget över huvud taget. Det är inte sotat tyvärr, jag har inte vågat ta kontakt med sotaren eftersom han säkert skulle kräva att jag testade skorstenen. Men det ser inte ut att vara speciellt mycket sot vad jag kan se i alla fall. Några fågelbon tror jag heller inte på, men kanske bitar från teglet har lossnat och lagt sig på tvären någonstans. Man kan höra att det rasslar till lite inuti skorstenen ibland på natten när man skall sova, som om småbitar ramlar ner från kanterna

Citera
          krellus
          Inlägg 14-06-2007, 15:09
          Länk hit: #28

Medlem

Ärligt talat så blir jag lite bekymmrad.

För oss var det världens naturligaste grej att ringa sotaren och testa skorstenen och det var inte speciellt dyrt heller.

Visst, det kan ju blir dyrt OM du/ni måste fixa till skorstenen OM något är fel men är inte det bättre än en skorstensbrand??

Förresten så har Clas Ohlson ett "zink" vedträd som du kan elda för att rensa ur skorstenen.
          Det ingick en gratis försäkring också tror jag.

Se länken:
          http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381435

Redigerat av krellus: 14-06-2007, 15:16

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 14-06-2007, 18:08
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Hmm g.gif , måste nog också erkänna att jag blir lite bekymrad.

Jag/vi, skulle aldrig elda i en spis vars skorsten inte är ordentligt kontrollerad av kunnigt fackfolk! Okej, det kostar pengar att både ta dit sotarn och ännu lite mer för att provtrycka. Men är inte det en ganska billig livförsäkring ändå?

En mycket närstående släkting med familj vaknade av att det bultade på dörren för några år sedan. Det var grannen som redan ringt brandkåren eftersom det stog tre meter höga lågor ur deras skorsten.Det var sotbrand som uppstått pga sprickor i skorstenen. Mycket blev förstört den natten och vad som verkligen kunde ha hänt om inte grannen varit vaken och sett vad som hände.................det kan man bara spekulera i.

Ps. Sotbrand kan också uppstå om man eldar med "blankt" papper i spisen. Hur och varför har jag inte blivit klar över, men så har jag blivit informerad om av de sotare som sotat hos oss.

Ps. Annelito, vilket fint hus du ser ut att ha hyrt yes.gif tummenupp.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Tosan
          Inlägg 14-06-2007, 19:32
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Huggorm @ 14-06-2007, 15:40) *
          Man kan höra att det rasslar till lite inuti skorstenen ibland på natten när man skall sova, som om småbitar ramlar ner från kanterna

Så lät det i våran skorsten när vi fick soteld.... Ungefär som om nån stod och rev papper och släppte ner... Jag skulle ringa sotarn OMG!

Om du har mycket sot i skorsten och det börjar flagna av och lossna kan det ta eld. Det händer inte sällan om det inte är sotat på länge och nån lekman börjar försöka sig på det själv. Blankt papper är väl ett sånt material som bygger på den typen av sot i skorsten antar jag.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Gillan
          Inlägg 14-06-2007, 21:52
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Enligt Räddningsverkets statistik, och brandkårens utryckningar/larm från 2006, så är "rökkanal" det vanligaste startföremålet för brand i bostad. Som god tvåa kommer "eldstad".

Av 5891 bränder i bostad, är det 975 som kommer från Rökkanal=16,6%, 439 som kommer från Eldstad=7,5%.

Jämför man dessa siffror med tex kaffebryggare, som endast var tre st = 0,1%, så kanske man inser att det här med att låta sotarn göra sitt jobb inte är så helt fel.

Skrämmande siffror tycker i alla fall jag.

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Netha
          Inlägg 14-06-2007, 21:55
          Länk hit: #32

Gäster

Tänd inte en endaste brasa förrän du låtit provtrycka.
          Det kostar en del.. men mindre än om du måste fly lågorna.

Citera
          Tosan
          Inlägg 14-06-2007, 22:02
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Gillan @ 14-06-2007, 22:52) *
          Enligt Räddningsverkets statistik, och brandkårens utryckningar/larm från 2006, så är "rökkanal" det vanligaste startföremålet för brand i bostad. Som god tvåa kommer "eldstad".

Av 5891 bränder i bostad, är det 975 som kommer från Rökkanal=16,6%, 439 som kommer från Eldstad=7,5%.

Jämför man dessa siffror med tex kaffebryggare, som endast var tre st = 0,1%, så kanske man inser att det här med att låta sotarn göra sitt jobb inte är så helt fel.

Skrämmande siffror tycker i alla fall jag.

Ja grejjen är ju den att en soteld släcks relativt snabbt och enkelt om den bara upptäcks i tid... Sen får du bära salt ur pannan i sinne... Men särskilt i lite äldre hus där man inte hade samma krav på isolering och så kan det om det får gå för långt börja pyra runt om skorstenen och katastrofen är ett faktum. Det är därför man på nyinstallationer ska ha spärrar och spalter och gipsskivor och allt vad det kan va.
          Vi fick larma om en soteld för ca 1½ år sen. GUbben satte sig vid fläkten för att röka och såg genom fönstret nåt konstigt ljus. Familjen hade inte en aning om att det brann.

CITAT (Netha @ 14-06-2007, 22:55) *
          Tänd inte en endaste brasa förrän du låtit provtrycka.
          Det kostar en del.. men mindre än om du måste fly lågorna.

Ta åtminstone dit sotarn så han får sota ordentligt och ge en bedömning. Provtryckning kanske inte är nödvändigt, men iaf en koll så att allt är okej. Tyckte hyresvärden verkade lite misstänksam om att nåt var fel...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          annelito
          Inlägg 15-06-2007, 11:35
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Gillan @ 14-06-2007, 19:08) *
          Jag/vi, skulle aldrig elda i en spis vars skorsten inte är ordentligt kontrollerad av kunnigt fackfolk! Okej, det kostar pengar att både ta dit sotarn och ännu lite mer för att provtrycka. Men är inte det en ganska billig livförsäkring ändå?

Ps. Annelito, vilket fint hus du ser ut att ha hyrt yes.gif tummenupp.gif

Jag väntar med att elda tills någon kunnig varit där och provtryckt. Känns säkrast så.

Ja, det är ett underbart hus! Det har stor potential. Fler bilder på det finns att titta på via min hemsida. smile.gif

--------------------

Citera
          annelito
          Inlägg 17-06-2007, 23:01
          Länk hit: #35

Medlem

Idag gick det inte att hålla sig... whist.gif

Det eldades i både kökets vedspis samt i kakelugnen...det var bra drag i båda och ur skorstenen kom det rök. (Det finns för närvarande ingen "plåttunnel" över skorstenen så det regnar ju in (?), eller fungerar det att ha en "öppen" skorsten?).

Varken såg eller kände något konstigt i samband med eldninngen.
          Och förhoppningsvis står huset kvar imorgon... shy.gif
          Men ni som vet och kan sånt här, vad kan hända som inte hände under tiden som jag hade uppsikt över elden?

Här lite bilder från idag:

vedspis5.jpg

vedspis4.jpg

kakelugn5.jpg

kakelugn4.jpg

kakelugn6.jpg

Hur vet man förresten om spjället är öppet eller inte...? Eller ja, det märker man väl när röken kommer in istället för ut...men är det något man ska tänka på när det gäller spjäll?

Och vad har dom där runda "plåtburkarna" på kakelugnens utsida för funktion?

Redigerat av annelito: 17-06-2007, 23:05

--------------------

Citera
          Boxer
          Inlägg 18-06-2007, 05:53
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

För några år sedan när min sambo precis åkt till jobbet (jag var själv = inga grannar), blev det soteld i huset. Innan brandkåren kom hann jag kasta ut det viktigaste genom fönstret. Huset klarade sig men efter det kommer SJÄLVKLART sotaren varje år.

tveka inte - SOTA

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2007, 06:59
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (annelito @ 18-06-2007, 00:01) *

Det eldades i både kökets vedspis samt i kakelugnen...det var bra drag i båda och ur skorstenen kom det rök. (Det finns för närvarande ingen "plåttunnel" över skorstenen så det regnar ju in (?), eller fungerar det att ha en "öppen" skorsten?).

Varken såg eller kände något konstigt i samband med eldninngen.
          Och förhoppningsvis står huset kvar imorgon... shy.gif
          Men ni som vet och kan sånt här, vad kan hända som inte hände under tiden som jag hade uppsikt över elden?

/Klippiklipp/

Hur vet man förresten om spjället är öppet eller inte...? Eller ja, det märker man väl när röken kommer in istället för ut...men är det något man ska tänka på när det gäller spjäll?

Och vad har dom där runda "plåtburkarna" på kakelugnens utsida för funktion?

Du märker om spjället är stängt, jag lovar. rolleyes.gif

Tydligen gick eldningen bra, man bör dock inte vrålelda om man inte eldat på ett tag. Ev fukt i skorstenen skall få tid på sig att försvinna. Plåtburkarna är väl till för att dra nytta av kakelugnens förmåga att värmas upp, tar man bort dom cirkulerar rumsluften inne i kakelugnen och kommer ut uppvärmd.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tosan
          Inlägg 18-06-2007, 09:26
          Länk hit: #38

Medlem

Vad som kan hända är att gamla sotavlagringar lossnar och tar eld. Alltså soteld. Sotelden kan i sin tur antända material runt skorsten.
          Men nu vet ni ju att murstocken är hel och allt funkar, så beställ tid för sotning så borde allt va okej.

Det där "taket" över skorsten är inte nödvändigt, men det är bra. Särskilt om den ska stå kall längre perioder. Största risken med att va utan är väl egentligen att det är större risk att det ryker in.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          krellus
          Inlägg 18-06-2007, 09:51
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (annelito @ 18-06-2007, 00:01) *

När vår sotare inspekterade vår skorsten så frågade jag om just detta men hans kommentar var att:"Skorstenen har fungerat väl i 150 år så det är nog inget ni behöver bekymra er över allt för mycket."

--------------------

Citera
          annelito
          Inlägg 18-06-2007, 10:29
          Länk hit: #40

Medlem

Ja, vi ska absolut vänta in sotaren innan nästa eldning! För att vara riktigt riktigt säker och höra en yrkesmans utlåtande.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 03:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon