Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Elda i vedspis + kakelugn
          annelito
          Inlägg 09-07-2007, 09:01
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 1 691

Nu har vi plötsligt fått nya besked från fastighetsägaren om att sotare inte behöver tas till huset för provtryck osv eftersom dom varit där tidigare utan anmärkning...! Olika besked beroende på vem av dom man pratar med... devil.gif

Men min fråga är: På övervåningen finns en vedspis (så även på bottenvåningen) som vi skulle elda i igår och det verkade mest ryka in i rummet så vi slutade att elda.
          Det sitter ett spjäll på sidan på väggen, men det går varken att dra ut eller trycka in, det rubbas kanske några millimeter bara. Vad är det som "krånglar"?
          Vedspis och kakelugn på bottenvåningen fungerar finfint.
          Jag har bild på vedspisen på övervåningen (rummet med gröna tapeter) i mitt album om någon kan se om det är något speciellt med den?! Om man ska elda på "annat sätt" i just den här?
          Tacksam för hjälp!

Redigerat av annelito: 09-07-2007, 10:39

--------------------
          "Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".

Citera
          Tosan
          Inlägg 09-07-2007, 11:12
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag tycker ju ni ska kosta på er en sotning i vilket fall eftersom det stått så pass länge.

Till spisen då... Spjället måste ni ju få ordning på, försök smörj upp det, 5-56 som får verka en stund rår på det mesta. Sen ser det ut som om ni har en liten lucka under ugnen. Ta loss den och elda tidningspapper först tills ni får upp draget. Vissa vedspisar är bara kinkigare än andra.
          Lycka till!

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          annelito
          Inlägg 09-07-2007, 11:21
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 1 691

CITAT (Tosan @ 09-07-2007, 12:12) *
          Jag tycker ju ni ska kosta på er en sotning i vilket fall eftersom det stått så pass länge.

Till spisen då... Spjället måste ni ju få ordning på, försök smörj upp det, 5-56 som får verka en stund rår på det mesta. Sen ser det ut som om ni har en liten lucka under ugnen. Ta loss den och elda tidningspapper först tills ni får upp draget. Vissa vedspisar är bara kinkigare än andra.
          Lycka till!

Tack Tosan! Vi får gå på'n igen! Luckan under ugnen säger RÖKLUCKA så då tar vi och eldar lite tidningspapir där så får vi se!

--------------------
          "Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 09-07-2007, 11:34
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Vill bara varna lite grann!
          Min pappa var i sommarstugan, det var lite ruggigt så han la in en brasa i vedspisen.
          4-5 timmar senare brann hela stugan.
          Orsaken var sättningar i murstocken, nu berodde det på sprängningar runt om (man drog vatten och avlopp till området och sprängde djupt och långt) men ändå.
          Det kunde lika gärna varit så att pappa varit kvar, i så fall hade tiden stämt väldigt bra med hans vana att ta en lutare efter maten, och då hade han inte vaknat igen.
          Så snälla, var försiktiga, det kan pyra länge, och det behöver inte vara brand i skorstenen (sotbrand).
          dunno.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-12-2025, 20:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon