Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hemtrevligt i utedasset
          Alba
          Inlägg 13-06-2007, 08:47
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Så jätteläckert Betty. Lilltoan kan man verkligen göra något extra med.......säger jag som har en enfärgad tråkig lilltoa. Men planer finns.....någon gång.

Utedasset ska ha spetsgardin och gamla bokmärken som man gör tavlor av. Gamla tidningar som man ramar in är också jättefint.
          En glad trasmatta och glada handdukar.......glada = härliga färger som lyser upp.
          Jag har en liten bok där som heter just "Dassboken ".
          Gamla veckotidningar hör till.

Ett litet tvätt fat och en hink vatten med skopa i går bra.

Citera
          Hannele
          Inlägg 13-06-2007, 09:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Betty, du har ju inte utedass, hur funkar tapeter och annat i en riktig utedass?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          annelito
          Inlägg 13-06-2007, 10:03
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 1 691

CITAT (karjo @ 13-06-2007, 09:40) *
          Låter som en bra idé att spänna tyg tycker jag, men det som slog mig direkt var att då finns det ju kanske risk att man inte ser när getingarna börjar bygga nya bon. Så man kanske får ta till vana att titta där ovanför med jämna mellanrum och rensa. smile.gif

Ja, det får man kanske göra, eller tror du att dom kommer in "fel" väg så att säga och letar efter sina bon på insidan? Risken finns ju så klart...

--------------------
          "Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".

Citera
          Betty
          Inlägg 13-06-2007, 10:57
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Hannele @ 13-06-2007, 10:44) *
          Betty, du har ju inte utedass, hur funkar tapeter och annat i en riktig utedass?

Nej det har jag ju inte, mitt inlägg var bara ett litet sidospår apropå kungligheter på väggarna.
          Tapeter och tyg på riktigt utedass... tja, med häftpistol kanske... wink.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Berith
          Inlägg 13-06-2007, 12:15
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Betty @ 13-06-2007, 11:57) *
          ---
          Tapeter och tyg på riktigt utedass... tja, med häftpistol kanske... wink.gif

Då kan man ju passa på att vaddera väggarna också kanske? whist.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Annika i Korshol...
          Inlägg 13-06-2007, 12:22
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 181

Det hörs nog om getingarna börjar surra ovanför tyget, skulle jag tro. Vi har kanske inte så mysigt dass, men praktiskt. Golvet är lackat flera lager med båtlack så att det håller och så lackad panel på väggar och tak. En spegel och vanligt porslinshandfat med avloppet ut genom golvet. Vatten har vi fixat med en vanlig hink på utsidan, en slang in via en fotpump (används ofta i båtar, tyvärr rätt dyr) och via ett litet aluminium rör (ersättning för kran) i handfatet. Trasmatta på golvet och bastrullgardin i fönstret, men det är nog större än ditt fönster och är det inte risk för insyn så räcker säkert en vanlig kappa av något slag. Något att läsa eller korsord är förstås ett måste, men då finns alltid risken att man lämnar för länge på dasset.

Citera
          netaave
          Inlägg 14-06-2007, 15:27
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vad är det för svart som är innanför dörrarna? Måste det vara där?
          Jag tycker du ska måla där inne med en vilsam färg, t.ex. grönt i grå ton, sen måla "lådan i en ljusare ton av samma nyans och locket i samma färg som väggen.
          Som gardin kan du ta en ljus genomsläpplig väv.
          Ett runt bord med handfat, tvålkopp och kanna i sama stil. Kanske med hylla nertill för xtra toarullar m.m. Sätt samma tyg runt de som gardinen.
          Alternativt ett litet hörntvättställ du kan hitta t.ex. i affärer som säljer husvagnsinredningar. (Finns en som heter Husvagnssvensson)
          Fina krokar för handukar och en fotogenlampa i taket, den ger både ljus och värme.
          Trasmatta och ett tidningsställ på väggen.
          Sen tycker jag du ska ta upp ett hjärthål i dörren, så man kan sitta där och filosofera och kolla ut i naturen.

Redigerat av netaave: 14-06-2007, 15:30

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 14-06-2007, 16:03
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Mamma och hennes karl har utedass i stugan. Såg ut som vilket utedass som helst tills syrran inte kunde hålla fingrarna i styr. Nu är det sååå fint. Syrran jobbar nämligen på färgaffär och är jätteduktig på färgsättning osv. De har laserat sittytan och golvet i mörk ek och så har de antingen tapetserat eller målat ljusa väggar (kommer inte ihåg, har inte varit där sen förra sommaren.

Precis min stil, synd jag inte har någon bild för det är verkligen snyggt så det skriker om det tummenupp.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          annelito
          Inlägg 14-06-2007, 17:24
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (netaave @ 14-06-2007, 16:27) *
          Vad är det för svart som är innanför dörrarna? Måste det vara där?
          Jag tycker du ska måla där inne med en vilsam färg, t.ex. grönt i grå ton, sen måla "lådan i en ljusare ton av samma nyans och locket i samma färg som väggen.
          Som gardin kan du ta en ljus genomsläpplig väv.
          Ett runt bord med handfat, tvålkopp och kanna i sama stil. Kanske med hylla nertill för xtra toarullar m.m. Sätt samma tyg runt de som gardinen.
          Alternativt ett litet hörntvättställ du kan hitta t.ex. i affärer som säljer husvagnsinredningar. (Finns en som heter Husvagnssvensson)
          Fina krokar för handukar och en fotogenlampa i taket, den ger både ljus och värme.
          Trasmatta och ett tidningsställ på väggen.
          Sen tycker jag du ska ta upp ett hjärthål i dörren, så man kan sitta där och filosofera och kolla ut i naturen.

Det svarta är latrinhinkar (oanvända dock!) som stod där när vi var och kikade på huset, bilderna är från det tillfället. Dom ska inte stå där när dasset ska tas i bruk. Och vad jag har hört så ska latrinhinkar inte längre hämtas av kommunen utan nu får man visst själv ordna med det där...
          Så det blir väl till att höja upp dasset en aning så att vi får fritt fall och sedan kalka över skiten. wink.gif Sen ska det väl bli kompost så småningom.

Locket kommer nog att bli utbytt mot en sittring i trä, en sån där man har till vanliga vattenklosetter (vilket gammalt ord jag fick till!).

Tack för alla bra tips du kommer med, jag ska absolut anteckna dom i min bok och sen kommer säkerligen bilder på resultatet! Så får du se om några av dina tips "kom med". smile.gif

Ett hjärta måste man ju absolut ha! Frågan är vad man ska såga ut det med...

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 14-06-2007, 17:35
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Ett hjärta måste man ju absolut ha! Frågan är vad man ska såga ut det med...
          [/quote]

Sticksåg, gör en mall eller använd ett stort pepparkasmått som en sån och rita med blyerts från insidan.
          Gör ett hål i mitten av hjärtat och utgå från det när du sågar ut.

--------------------

Citera
          annelito
          Inlägg 14-06-2007, 17:45
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (netaave @ 14-06-2007, 18:35) *
          /...Sticksåg.../.

Just ja, det var det jag var och for efter. Tack!

Redigerat av annelito: 14-06-2007, 17:46

--------------------

Citera
          annelito
          Inlägg 17-06-2007, 23:16
          Länk hit: #32

Medlem

Nu har jag städat upp på dasset och rensat ut hinkarna som stod på insidan. Just nu är det väääldigt primitivt när det gäller allt där, ingen mysighetsfaktor än så länge. Ska kolla färgkartor, leta tyg och sätta igång förvandlingen så småningom. Jag har inget klart i huvudet hur det ska se ut...det blir vad det blir. Men kul ska det bli.

Här är senaste "looken" på dasset:

Inifrån och så utsikten.

Redigerat av annelito: 17-06-2007, 23:24
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Bifogad bild

--------------------

Citera
          annelito
          Inlägg 17-06-2007, 23:23
          Länk hit: #33

Medlem

Min katt Busen balanserar och spanar ut över utsikten!
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

--------------------

Citera
          krellus
          Inlägg 18-06-2007, 07:38
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (Kvarnvik @ 12-06-2007, 20:29) *
          Varje utedass med självaktning ska ha en bild på kungen och Silvia! Så är det i alla fall här nere i Småland där jag bor ;-)

Håller med helt och hållet. Det första vi skaffade var en bild på kungen och Silvia! Det är ett måste!
          Hm, andra saker... en karaff med vatten samt en skål att skölja händerna i. Frugan fixade en skål med "doftande" blad etc i.
          Tidningskorg med lite litteratur.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          annelito
          Inlägg 18-06-2007, 10:33
          Länk hit: #35

Medlem

Alla "smådetaljer" kommer så småningom. I nuläget är det endast en PET-flaska med brunnsvatten och filmburkar med flytande tvål som finns. Igår införskaffades ett fat i zink så man slipper stå ute och tvätta händerna. Snart ska en zink-vattenbehållare oxå in istället för PET-flaskan. Och så lite fin tvål + tvålkopp (men jag tror att vattenbehållaren har en tvålkopp på locket om jag inte minns fel) och igår lade jag dit en påse med "dofta-gott".

Men än finns det saker kvar att göra som ni ser...

Och vad är bäst att använda att strö över sin "hög" efter att man utfört sina behov? I nuläget har vi en hink och strör över gräs som blivit efter gräsklippningen (men jag tror vi skippar det för det kan ha varit från just detta gräs jag fick en fästing igår!!! confused.gif ) och tanken är sedan att vi "gräver ner skiten" i något hål i marken.

Men dasset ska höjas så att vi istället kan få "fritt fall" och då kan vi kalka har jag hört, vilket leder till att det sedan sköter sig självt och blir kompost så småningom.

Några tips på den fronten?

Redigerat av annelito: 18-06-2007, 10:37

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 18-06-2007, 17:10
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (annelito @ 18-06-2007, 11:33) *
          /.............../

Och vad är bäst att använda att strö över sin "hög" efter att man utfört sina behov? I nuläget har vi en hink och strör över gräs som blivit efter gräsklippningen (men jag tror vi skippar det för det kan ha varit från just detta gräs jag fick en fästing igår!!! confused.gif ) och tanken är sedan att vi "gräver ner skiten" i något hål i marken.

Men dasset ska höjas så att vi istället kan få "fritt fall" och då kan vi kalka har jag hört, vilket leder till att det sedan sköter sig självt och blir kompost så småningom.

Några tips på den fronten?

Kalk brukar många använda. Har inte provat själv.

Citera
          Anma
          Inlägg 18-06-2007, 17:20
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Du kan även använda kompostströ. Fast det kanske bara funkar till mulltoa med värme? (det är vad vi har på stugan).

Ska fixa i ordning toan där, fick många ideér från denna tråd! Tack så mycket! Det blir nog en kunglig variant här, med guldspegel. Det trista är att vår toa är så hiskeligt liten, handfat finns i duschutrymmet utanför.

Citera
          Netha
          Inlägg 11-08-2007, 18:42
          Länk hit: #38

Gäster

CITAT (Betty @ 12-06-2007, 23:50) *
          Tidigare var lilltoan beige och trist som lill-toor så ofta är. Det royalistiska började med att jag hittade den där tjusiga bården i blått och guld... sen sökte jag reda på en tapet som matchade den och sen spann jag vidare på det. biggrin.gif Bilderna är vanliga vykort, alla utom CG's och Silvias bröllopsbild ovanför toastolen. Guldiga ramar har jag ständig spaning på, spegeln är infattad i en vanlig tavelram den med. Försöker nu som sagt bara få tag på en liten kristallkrona eller kristallplafond till taket.

Idag har första steget mot Kunglig toa tagits... hittade guldinramad spegel på Ö&B smile.gif
          Nu återstår att hitta tapeter, bård och vykort med kungafamiljen...guldiga ramar fanns också på Ö&B.
          Grunnar på om jag ska beställa hantverkare som gör jobbet... har ju 18.000 kr i bofonden ... att disponera till tapeter, golv och färg.
          På onsdag åker vi igen till IKEA ( tredje vändan)...kanske hittar jag lampetter där eller i nån annan butik i Hapa.
          Maken han bara skakar på huvet och fattar ingenting... no.gif confused.gif... jag säger.. Betty... whistling.gif laugh.gif
          och då blir han ännu mer confused.gif laugh.gif
          Bifogad bild

Citera
          Biggan_
          Inlägg 11-08-2007, 19:05
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Netha @ 11-08-2007, 19:42) *
          Maken han bara skakar på huvet och fattar ingenting... no.gif confused.gif ... jag säger.. Betty... whistling.gif laugh.gif
          och då blir han ännu mer confused.gif laugh.gif

giggle.gif rotfl.gif giggle.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Netha
          Inlägg 11-08-2007, 19:59
          Länk hit: #40

Gäster

CITAT (Biggan_ @ 11-08-2007, 20:05) *
          giggle.gif rotfl.gif giggle.gif

whist.gif

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 17:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon