Sidor: 1, 2
annelito
Mitt sommarställe har ett utedass och eftersom stället varit obebott i dryga två år så behöver dasset städas ur från gamla getingbon och göras hemtrevligt. Så att man har lust att sitta där och utföra sina behov utan att känna olust...
Dasset är visserligen ganska nybyggt så det är inte i dåligt skick på något sätt. Men jag skulle vilja göra det mysigare, för visst är det väl trevligare att sitta på dass om det är trevligt runtomkring?

Har ni några tips på hur man "myser till" ett utedass?

Det finns ett litet fönster och jag skulle vilja göra något med det oxå...vet inte vad...vad kan man göra för kul med en fönsterruta?

Vad finns det för lösningar för att tvätta händerna, var kan man t ex köpa zinkhinkar med kran "nedtill"?

Jag är inte så mycket för spetsgardiner eller rosor eller "den puttenuttiga stilen".
Men som sagt, har du några tips till ett utedass så tas de tacksamt emot!
Har försökt leta efter dassinspiration på nätet men hittar inte riktigt bilder som inbjuder till kreativitet...
Kvarnvik
Varje utedass med självaktning ska ha en bild på kungen och Silvia! Så är det i alla fall här nere i Småland där jag bor ;-)
Gossen Ruda
För länge sen skulle det finnas en bild på Oscar II på dass. Fråga mig bara inte varför.
annelito
Kanske dags för nyare "idolbilder" på dasset! g.gif
olgak
Det klassiska är väl just spetsgardiner, en tapetserad vägg med uppklistrade bokmärken på änglar och rosor - och så bilder på kungahuset laugh.gif.

Men om man nu inte gillar den stilen (förutom det där med kungarna, det har du inte sagt att du inte gillar wink.gif)...

Någon typ av gardin som inte är spets, eller en fönstermålning (jag vet inte hur man gör, har bara sett att folk gör sånt).

Måla väggarna, eller få upp en tapet och måla på den - och sen stämpla något mönster som du gillar, det behöver ju inte vara alltför pluttigt. English stamp - jag har köpt stämpel härifrån, och med bra stämpel färg och en miniroller, går det faktiskt lätt, men jag tror det är snyggast om man mäter upp ordentligt så att det blir ett regelbundet mönster.

Någon fin liten blomma kanske, eller en bukett med ängsblommor.
anna_rispan
ett handfat med vattenkanna till kanske?

målade väggar så det blir ljust o en färg du gillar. trasmatta så att fötterna inte blir alldeles kalla.
Anna2
Jag brukar klä väggarna med korsord, blir både hemtrevligt och uppskattat. Torkar blommor och hänger upp, typ lavendel eller smörblommor. Jag brukar också göra buketter av olika örter, ser både mysigt ut samt luktar gott. Sen tycker jag det är snyggt med svart/vita gamla vykort eller fotografier, så det finns det några stycken av på vårt utedass.
En grå-svart liten spegel spikades upp i år, blev riktigt bra.
*Stintan*
en liten gardinkappa bara duger fint. Lite roliga gamla affischer på väggarna. En hörnhylla där det får plats ett litet handfat och en tvålkopp och på golvet under hyllan en hink med vatten och en skopa i. Några krokar på väggen för en handduk och att kunna hänga av sig en jacka kanske. Finns det plats så passar ett gäng gamla veckotidningar.
En trasmatta på golvet och en liten kvast i ett hörn är bra.
Tesa
En trevlig ljusstake är ett måste...jättemysigt att sitta där i stearinljussken...
*Stintan*
Och glöm inte tändstickor fniss
annelito
Vad många bra tips ni kommer med! Jag antecknar för fullt!! bravo.gif
annelito
Här är några (inte så bra) bilder på dasset jag vill mysa till!

dass1.jpg Dasset och ett urgammalt och obeskuret äppelträd. Det är vildvuxet runt dasset så vi får nog nästan ta fram lien och slå bort allt så vi kommer in på dasset.

dass2.jpg Ett litet fönster på sidan, som jag skulle vilja göra något roligt med...måla kanske?

dass3.jpg Så här ser det ut på insidan, ganska trångt och omysigt just nu. Vill måla om och göra det hemtrevligt så att man trivs med att gå på dass!

dass4.jpg Getingbon i dassets tak...funderar på att spänna upp ett tyg på insidan så att man slipper få in kryp via takets insida och kanske slipper getingbon. Kan det vara något?

Hannele
CITAT (annelito @ 12-06-2007, 20:10) *
Har ni några tips på hur man "myser till" ett utedass?

Mna borde fråga Ernst. wub.gif
mamamaggan
CITAT (Hannele @ 12-06-2007, 22:24) *
Mna borde fråga Ernst. wub.gif

Han gjorde väl om ett utedass för några år sedan ? Har för mig att han gjorde en " tron " av en gammal stol och tog bort sitsen så att man kunde ha tunnan under. Sedan satte han upp en kristallkrona också tror jag. En med stearin ljus då. En mysig förgylld spegel och kanna och handfat.

Vår dåvarande granne gjorde likadant , det blev väldigt mysigt.
annelito
CITAT (mamamaggan @ 12-06-2007, 22:29) *
Han gjorde väl om ett utedass för några år sedan ? Har för mig att han gjorde en " tron " av en gammal stol och tog bort sitsen så att man kunde ha tunnan under. Sedan satte han upp en kristallkrona också tror jag. En med stearin ljus då. En mysig förgylld spegel och kanna och handfat.

Vår dåvarande granne gjorde likadant , det blev väldigt mysigt.

Ja det gäller att göra sig kunglig när man sitter där och lättar på trycket! wink.gif
Tesa
Ja..är man i sällskap av kungligheter så... rolleyes.gif
Betty
[attachment=3990:2007_06_12_007.jpg]
[attachment=3989:2007_06_12_009.jpg]
[attachment=3987:2007_06_12_012.jpg]
På tal om kungligheter på dasset...
Vår "lill-toa" kallar jag för "Royal-WC"... Nån som vet var jag kan få tag på en ganska liten kristallkrona "som krona på verket" om man så säger...? whist.gif
Netha
Jesses så vacker toa du har Betty!
Tror faktiskt att jag ska ta och börja leta kungliga bilder och rama in på min trista lilla. smile.gif
Betty
Tidigare var lilltoan beige och trist som lill-toor så ofta är. Det royalistiska började med att jag hittade den där tjusiga bården i blått och guld... sen sökte jag reda på en tapet som matchade den och sen spann jag vidare på det. biggrin.gif Bilderna är vanliga vykort, alla utom CG's och Silvias bröllopsbild ovanför toastolen. Guldiga ramar har jag ständig spaning på, spegeln är infattad i en vanlig tavelram den med. Försöker nu som sagt bara få tag på en liten kristallkrona eller kristallplafond till taket.
karjo
Låter som en bra idé att spänna tyg tycker jag, men det som slog mig direkt var att då finns det ju kanske risk att man inte ser när getingarna börjar bygga nya bon. Så man kanske får ta till vana att titta där ovanför med jämna mellanrum och rensa. smile.gif
Alba
Så jätteläckert Betty. Lilltoan kan man verkligen göra något extra med.......säger jag som har en enfärgad tråkig lilltoa. Men planer finns.....någon gång.

Utedasset ska ha spetsgardin och gamla bokmärken som man gör tavlor av. Gamla tidningar som man ramar in är också jättefint.
En glad trasmatta och glada handdukar.......glada = härliga färger som lyser upp.
Jag har en liten bok där som heter just "Dassboken ".
Gamla veckotidningar hör till.

Ett litet tvätt fat och en hink vatten med skopa i går bra.
Hannele
Betty, du har ju inte utedass, hur funkar tapeter och annat i en riktig utedass?
annelito
CITAT (karjo @ 13-06-2007, 09:40) *
Låter som en bra idé att spänna tyg tycker jag, men det som slog mig direkt var att då finns det ju kanske risk att man inte ser när getingarna börjar bygga nya bon. Så man kanske får ta till vana att titta där ovanför med jämna mellanrum och rensa. smile.gif

Ja, det får man kanske göra, eller tror du att dom kommer in "fel" väg så att säga och letar efter sina bon på insidan? Risken finns ju så klart...
Betty
CITAT (Hannele @ 13-06-2007, 10:44) *
Betty, du har ju inte utedass, hur funkar tapeter och annat i en riktig utedass?

Nej det har jag ju inte, mitt inlägg var bara ett litet sidospår apropå kungligheter på väggarna.
Tapeter och tyg på riktigt utedass... tja, med häftpistol kanske... wink.gif
Berith
CITAT (Betty @ 13-06-2007, 11:57) *
---
Tapeter och tyg på riktigt utedass... tja, med häftpistol kanske... wink.gif

Då kan man ju passa på att vaddera väggarna också kanske? whist.gif
Annika i Korsholm, Finland
Det hörs nog om getingarna börjar surra ovanför tyget, skulle jag tro. Vi har kanske inte så mysigt dass, men praktiskt. Golvet är lackat flera lager med båtlack så att det håller och så lackad panel på väggar och tak. En spegel och vanligt porslinshandfat med avloppet ut genom golvet. Vatten har vi fixat med en vanlig hink på utsidan, en slang in via en fotpump (används ofta i båtar, tyvärr rätt dyr) och via ett litet aluminium rör (ersättning för kran) i handfatet. Trasmatta på golvet och bastrullgardin i fönstret, men det är nog större än ditt fönster och är det inte risk för insyn så räcker säkert en vanlig kappa av något slag. Något att läsa eller korsord är förstås ett måste, men då finns alltid risken att man lämnar för länge på dasset.
netaave
Vad är det för svart som är innanför dörrarna? Måste det vara där?
Jag tycker du ska måla där inne med en vilsam färg, t.ex. grönt i grå ton, sen måla "lådan i en ljusare ton av samma nyans och locket i samma färg som väggen.
Som gardin kan du ta en ljus genomsläpplig väv.
Ett runt bord med handfat, tvålkopp och kanna i sama stil. Kanske med hylla nertill för xtra toarullar m.m. Sätt samma tyg runt de som gardinen.
Alternativt ett litet hörntvättställ du kan hitta t.ex. i affärer som säljer husvagnsinredningar. (Finns en som heter Husvagnssvensson)
Fina krokar för handukar och en fotogenlampa i taket, den ger både ljus och värme.
Trasmatta och ett tidningsställ på väggen.
Sen tycker jag du ska ta upp ett hjärthål i dörren, så man kan sitta där och filosofera och kolla ut i naturen.
fruberglund
Mamma och hennes karl har utedass i stugan. Såg ut som vilket utedass som helst tills syrran inte kunde hålla fingrarna i styr. Nu är det sååå fint. Syrran jobbar nämligen på färgaffär och är jätteduktig på färgsättning osv. De har laserat sittytan och golvet i mörk ek och så har de antingen tapetserat eller målat ljusa väggar (kommer inte ihåg, har inte varit där sen förra sommaren.

Precis min stil, synd jag inte har någon bild för det är verkligen snyggt så det skriker om det tummenupp.gif
annelito
CITAT (netaave @ 14-06-2007, 16:27) *
Vad är det för svart som är innanför dörrarna? Måste det vara där?
Jag tycker du ska måla där inne med en vilsam färg, t.ex. grönt i grå ton, sen måla "lådan i en ljusare ton av samma nyans och locket i samma färg som väggen.
Som gardin kan du ta en ljus genomsläpplig väv.
Ett runt bord med handfat, tvålkopp och kanna i sama stil. Kanske med hylla nertill för xtra toarullar m.m. Sätt samma tyg runt de som gardinen.
Alternativt ett litet hörntvättställ du kan hitta t.ex. i affärer som säljer husvagnsinredningar. (Finns en som heter Husvagnssvensson)
Fina krokar för handukar och en fotogenlampa i taket, den ger både ljus och värme.
Trasmatta och ett tidningsställ på väggen.
Sen tycker jag du ska ta upp ett hjärthål i dörren, så man kan sitta där och filosofera och kolla ut i naturen.

Det svarta är latrinhinkar (oanvända dock!) som stod där när vi var och kikade på huset, bilderna är från det tillfället. Dom ska inte stå där när dasset ska tas i bruk. Och vad jag har hört så ska latrinhinkar inte längre hämtas av kommunen utan nu får man visst själv ordna med det där...
Så det blir väl till att höja upp dasset en aning så att vi får fritt fall och sedan kalka över skiten. wink.gif Sen ska det väl bli kompost så småningom.

Locket kommer nog att bli utbytt mot en sittring i trä, en sån där man har till vanliga vattenklosetter (vilket gammalt ord jag fick till!).

Tack för alla bra tips du kommer med, jag ska absolut anteckna dom i min bok och sen kommer säkerligen bilder på resultatet! Så får du se om några av dina tips "kom med". smile.gif

Ett hjärta måste man ju absolut ha! Frågan är vad man ska såga ut det med...
netaave

Ett hjärta måste man ju absolut ha! Frågan är vad man ska såga ut det med...
[/quote]

Sticksåg, gör en mall eller använd ett stort pepparkasmått som en sån och rita med blyerts från insidan.
Gör ett hål i mitten av hjärtat och utgå från det när du sågar ut.
annelito
CITAT (netaave @ 14-06-2007, 18:35) *
/...Sticksåg.../.

Just ja, det var det jag var och for efter. Tack!
annelito
Nu har jag städat upp på dasset och rensat ut hinkarna som stod på insidan. Just nu är det väääldigt primitivt när det gäller allt där, ingen mysighetsfaktor än så länge. Ska kolla färgkartor, leta tyg och sätta igång förvandlingen så småningom. Jag har inget klart i huvudet hur det ska se ut...det blir vad det blir. Men kul ska det bli.

Här är senaste "looken" på dasset:

Inifrån och så utsikten.
annelito
Min katt Busen balanserar och spanar ut över utsikten!
krellus
CITAT (Kvarnvik @ 12-06-2007, 20:29) *
Varje utedass med självaktning ska ha en bild på kungen och Silvia! Så är det i alla fall här nere i Småland där jag bor ;-)

Håller med helt och hållet. Det första vi skaffade var en bild på kungen och Silvia! Det är ett måste!
Hm, andra saker... en karaff med vatten samt en skål att skölja händerna i. Frugan fixade en skål med "doftande" blad etc i.
Tidningskorg med lite litteratur.
annelito
Alla "smådetaljer" kommer så småningom. I nuläget är det endast en PET-flaska med brunnsvatten och filmburkar med flytande tvål som finns. Igår införskaffades ett fat i zink så man slipper stå ute och tvätta händerna. Snart ska en zink-vattenbehållare oxå in istället för PET-flaskan. Och så lite fin tvål + tvålkopp (men jag tror att vattenbehållaren har en tvålkopp på locket om jag inte minns fel) och igår lade jag dit en påse med "dofta-gott".

Men än finns det saker kvar att göra som ni ser...

Och vad är bäst att använda att strö över sin "hög" efter att man utfört sina behov? I nuläget har vi en hink och strör över gräs som blivit efter gräsklippningen (men jag tror vi skippar det för det kan ha varit från just detta gräs jag fick en fästing igår!!! confused.gif ) och tanken är sedan att vi "gräver ner skiten" i något hål i marken.

Men dasset ska höjas så att vi istället kan få "fritt fall" och då kan vi kalka har jag hört, vilket leder till att det sedan sköter sig självt och blir kompost så småningom.

Några tips på den fronten?
Alba
CITAT (annelito @ 18-06-2007, 11:33) *
/.............../

Och vad är bäst att använda att strö över sin "hög" efter att man utfört sina behov? I nuläget har vi en hink och strör över gräs som blivit efter gräsklippningen (men jag tror vi skippar det för det kan ha varit från just detta gräs jag fick en fästing igår!!! confused.gif ) och tanken är sedan att vi "gräver ner skiten" i något hål i marken.

Men dasset ska höjas så att vi istället kan få "fritt fall" och då kan vi kalka har jag hört, vilket leder till att det sedan sköter sig självt och blir kompost så småningom.

Några tips på den fronten?

Kalk brukar många använda. Har inte provat själv.
Anma
Du kan även använda kompostströ. Fast det kanske bara funkar till mulltoa med värme? (det är vad vi har på stugan).

Ska fixa i ordning toan där, fick många ideér från denna tråd! Tack så mycket! Det blir nog en kunglig variant här, med guldspegel. Det trista är att vår toa är så hiskeligt liten, handfat finns i duschutrymmet utanför.
Netha
CITAT (Betty @ 12-06-2007, 23:50) *
Tidigare var lilltoan beige och trist som lill-toor så ofta är. Det royalistiska började med att jag hittade den där tjusiga bården i blått och guld... sen sökte jag reda på en tapet som matchade den och sen spann jag vidare på det. biggrin.gif Bilderna är vanliga vykort, alla utom CG's och Silvias bröllopsbild ovanför toastolen. Guldiga ramar har jag ständig spaning på, spegeln är infattad i en vanlig tavelram den med. Försöker nu som sagt bara få tag på en liten kristallkrona eller kristallplafond till taket.

Idag har första steget mot Kunglig toa tagits... hittade guldinramad spegel på Ö&B smile.gif
Nu återstår att hitta tapeter, bård och vykort med kungafamiljen...guldiga ramar fanns också på Ö&B.
Grunnar på om jag ska beställa hantverkare som gör jobbet... har ju 18.000 kr i bofonden ... att disponera till tapeter, golv och färg.
På onsdag åker vi igen till IKEA ( tredje vändan)...kanske hittar jag lampetter där eller i nån annan butik i Hapa.
Maken han bara skakar på huvet och fattar ingenting... no.gif confused.gif... jag säger.. Betty... whistling.gif laugh.gif
och då blir han ännu mer confused.gif laugh.gif
[attachment=6182:Spegel.jpg]

Biggan_
CITAT (Netha @ 11-08-2007, 19:42) *
Maken han bara skakar på huvet och fattar ingenting... no.gif confused.gif ... jag säger.. Betty... whistling.gif laugh.gif
och då blir han ännu mer confused.gif laugh.gif

giggle.gif rotfl.gif giggle.gif
Netha
CITAT (Biggan_ @ 11-08-2007, 20:05) *
giggle.gif rotfl.gif giggle.gif

whist.gif
Betty
rotfl.gif rotfl.gif Vad har jag ställt till med?!!! whist.gif

Tapeter och bård köpte jag billigt på Rusta, så även ljuslampetterna. Kungliga vykort finns på bl.a. Gallerix. Tjusiga guldgula handdukar och fluffig dito matta finns på Jysk. Royalblå liten sophink köpte jag på Åhléns och toarullshållaren fanns på Indiska (den var svart så jag målade om den med guldfärg)
Netha
CITAT (Betty @ 11-08-2007, 22:23) *
rotfl.gif rotfl.gif Vad har jag ställt till med?!!! whist.gif
Tapeter och bård köpte jag billigt på Rusta, så även ljuslampetterna. Kungliga vykort finns på bl.a. Gallerix. Tjusiga guldgula handdukar och fluffig dito matta finns på Jysk. Royalblå liten sophink köpte jag på Åhléns och toarullshållaren fanns på Indiska (den var svart så jag målade om den med guldfärg)

Ställt till med?... Fått upp mina ögon att det finns mer än blekbeige tråkiga väggar att ha på lilltoan. smile.gif Tackar såååå mycket!!!

Då får jag hålla ögona öppna när vi besöker Rusta i Haparanda på onsdag... Lampetter smile.gif

Toarullshållaren... visste jag väl att du hade spraymålat... det sa jag när jag visade bilderna för maken. smile.gif
Betty
CITAT (Netha @ 11-08-2007, 22:35) *
Toarullshållaren... visste jag väl att du hade spraymålat... det sa jag när jag visade bilderna för maken. smile.gif

Nix, för den är målad med pensel! tongue.gif

Den där hållaren för extrarullar som står bredvid toastolen har jag gjort av en trätrissa och en bit helt vanlig rundstav. Målade den blå (förståss) och snickrade till en liten krona högst upp som målades i guldfärg.
[attachment=6199:2007_08_10_001.jpg]
Netha
CITAT (Betty @ 11-08-2007, 22:40) *
Nix, för den är målad med pensel! tongue.gif

Den där hållaren för extrarullar som står bredvid toastolen har jag gjort av en trätrissa och en bit helt vanlig rundstav. Målade den blå (förståss) och snickrade till en liten krona högst upp som målades i guldfärg.

Där ser man.. jag trodde att du köpt toarullehållaren ..
en sådan SKA jag också ha.. och det lovar maken att tillverka. smile.gif
Netha
Nyss hemkommen från en sjuttotvåmila resa... köpte en liten kristallkrona/lampa
Vet ännu inte om den går att ha på toan, men hoppas det. smile.gif
Kristaller
Den lyste iaf sååå fint med såna "vågiga" kronlampor.
anna_rispan
Netha: en jättefin lampa! det kommer nog bli bra ditt projekt! smile.gif
Betty
CITAT (Netha @ 15-08-2007, 21:46) *
Nyss hemkommen från en sjuttotvåmila resa... köpte en liten kristallkrona/lampa
Vet ännu inte om den går att ha på toan, men hoppas det. smile.gif
Kristaller
Den lyste iaf sååå fint med såna "vågiga" kronlampor.

tummenupp.gif Själv jagar jag en mer plafondaktig kristallampa, har inte så högt i tak (och maken är låååång...)
kompiskram.gif
Airamya
Vilkne fullkomligt underbar tråd! Jag har inte lett så här brett på länge biggrin.gif
Underbara bilder.
Utedasset ser jag fram emot att se hur det blir när det blir klart. Du har fått fantastiskt många bra tips, Annelito smile.gif

Och den royalistiska toa-idén ser ju ut att sprida sig genom landet. Härligt! Bra gjort Betty! blomma.gif

Det finns inget underbarare än att sitta tidigt, tidigt på morgonen, medans resten av världen sover, på ett utedass med dörren öppen och se solen gå upp över trädtopparna wub.gif
Är det dessutom ett mysigt dass så sitter jag gärna kvar hela dan...
Netha
En plafondaktig har jag också letat efter i butiker och på nätet, men nu slog jag till när dottern hittade denna. smile.gif
Vet inte hur låg den här blir om man tar kortaste kedjan, jag har inte packat upp den ännu.
Kul är det iaf med projektet... maken han skakar fortfarande på huvet så fort jag nämner kungliga toan laugh.gif

Och förresten... så glömde jag berätta att dottern och jag blev filmade och intervjuade av en finsk tevereporter
så nu är vi TV-kändisar i Finland. smile.gif
anna_rispan
CITAT (Betty @ 15-08-2007, 22:01) *
tummenupp.gif Själv jagar jag en mer plafondaktig kristallampa, har inte så högt i tak (och maken är låååång...)
kompiskram.gif

Betty du får lära maken att sitta och kissa då då. Det ska tydligen tömma blåsan bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon