Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Krusbärsstekel, Hur blir jag av med den?
          Blomtess
          Inlägg 14-06-2007, 10:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 11 037

Har de senaste åren tampats med krusbärsstekeln. Sommaren 2004 plockade vi för hand av två buskar, en krusbär och en vinbär. Det var lite väl äckligt tyckte jag som är lite kräsmagad :-) Höll rejäl koll sommaren 2005 och lyckades hejda dem på vinbären, men krusbärsbusken var översållad och vi tog bort hela busken till slut för jag hade fått lite avsmak för just de krusbären. Annars älskar jag krusbär så det var lite sorgligt. 2006 plockade jag hela blad istället på vinbären, det kändes lättare. Men jag fick plocka mycket och länge fast jag tog dem när de ibland var bara små gröna streck på bladen, knappt synbara larver. Nu har det börjat igen, lagom till midsommar som vanligt! Jag vet att de övervintrar i jorden och flyger upp igen nästa år. Men jag undrar om det finns något sätt att bli av med den? När jag plockar bladen hela tiden så det inte ens blir fullvuxna larver, vad är det då som övervintrar under busken? Eller kan man försöka byta jorden runt busken så gott det går, gräva och rensa bort jorden och lägga ny jord? Radhusgrannen har samma problem, om jag bekämpar dem men inte han, flyger de över till mig ändå eller håller de sig runt sin "egen" buske?
          Vore tacksam för lite tips!

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 18:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon