Har de senaste åren tampats med krusbärsstekeln. Sommaren 2004 plockade vi för hand av två buskar, en krusbär och en vinbär. Det var lite väl äckligt tyckte jag som är lite kräsmagad :-) Höll rejäl koll sommaren 2005 och lyckades hejda dem på vinbären, men krusbärsbusken var översållad och vi tog bort hela busken till slut för jag hade fått lite avsmak för just de krusbären. Annars älskar jag krusbär så det var lite sorgligt. 2006 plockade jag hela blad istället på vinbären, det kändes lättare. Men jag fick plocka mycket och länge fast jag tog dem när de ibland var bara små gröna streck på bladen, knappt synbara larver. Nu har det börjat igen, lagom till midsommar som vanligt! Jag vet att de övervintrar i jorden och flyger upp igen nästa år. Men jag undrar om det finns något sätt att bli av med den? När jag plockar bladen hela tiden så det inte ens blir fullvuxna larver, vad är det då som övervintrar under busken? Eller kan man försöka byta jorden runt busken så gott det går, gräva och rensa bort jorden och lägga ny jord? Radhusgrannen har samma problem, om jag bekämpar dem men inte han, flyger de över till mig ändå eller håller de sig runt sin "egen" buske?
Vore tacksam för lite tips!