Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med femtunga, Min femtunga vissnar
          Hårboll
          Inlägg 16-06-2007, 22:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 11 074

Jag köpte en femtunga för några dagar sen på plantagen. Jag planterade den i en ampel, ca 15-20 cm i diameter, på min balkong vid en vägg som ligger i halvskugga som flyttar sej under dagen. Jag planterade i U-jord och har hållt den fuktig (inte blöt). Dagen efter jag hade tagit hem blomman och planterat om den började den se ledsen ut. Det blir bara värre och värre. Den är slapp i bladen och ser hängig ut. Jag har läst på olika sidor på nätet att detta ska vara en tålig och lättskött blomma och när jag köpte den frågade jag specifikt efter en blomma till läget på min balkong. Vad ska jag göra för att få liv i den?
          Mycket tacksam för svar!

--------------------
          Mvh Hårboll

"Omnia mirari etiam tritissima" -Linné

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-06-2007, 23:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hej och välkommen hit!
          Växter du köper är ofta hårt drivna i växthus med optimalt ljus och fuktighetsförhållanden. De kan få en chock när de flyttas. Jag gissar att din planta inte är van vid utomhusvistelse och hänger för att den har svårt att klara både sol och vind. Ta in den och låt den stå i ett ljus och skuggigt fönster tills den repar sig. Sedan avhärdar du den, det vill säga vänjer den vid att vara ute långsamt. Börja en mulen och vindstilla dag någon timme och sedan utökar du detta. Efter 3-4 dagars kort utevistelse så kan du börja vänja den vid sol en stund i taget. Efter en vecka, en dryg vecka så bör den klara sig ute.
          Lycka till!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 19:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon