Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför grodde inte morötterna?, Sådde jag för tidigt?
          Carin Fredlund
          Inlägg 17-06-2007, 16:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 8 388

I fjol fick så fina morötter, så i år ville vi sätta mycket mer. Men nu har de knappt grott över huvud taget.
          Vi började anlägga våra köksland i fjol, i den stora trädgården till den gamla prästgård vi flyttat till. På en tidigare gräsmatta grävde vi upp land och satte bland annat potatis, lök av olika slag, sugar snap peas, morötter, ruccola och spenat mm. Potatisen blev fantastisk, morötterna likaså och sugar snap peas. Ruccolan och spenaten gick direkt i blom, även om ruccolan var god.
          I år fördubblade vi ytan. Satte potatisen i de nya landen, de växer så det knakar. Morötter och lök satte vi där vi tidigare haft potatis. Löken verkar ta sig utmärkt. Men morötterna har fortfarande knappt kommit upp. På vissa ställen kom ingenting, så jag sådde mer. På vissa (bland annat där jag satte mer) har de i stort sett de första små gröna tecknen visat sig.
          Var vi för tidigt ute? Vi sådde den 2 maj, men det har varit oerhört varmt och fint hela tiden sedan dess. Vi bor i Småland, zon 2. Vi hade gödslat innan vi sådde och vattnar en hel del.
          Ruccolan är lika besvärlig i år, kommer upp fint, men blir väldigt liten och går i blom.
          En hel rad med isbergssallad grodde inte alls, men en som jag sådde senare är på gång.
          Mycket tar sig bra. Men purjolök är en riktig besvikelse. Vi köpte plantor i fjol och de blev aldrig någonting med. Likadant i år. Varför?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon