Carin Fredlund
I fjol fick så fina morötter, så i år ville vi sätta mycket mer. Men nu har de knappt grott över huvud taget.
Vi började anlägga våra köksland i fjol, i den stora trädgården till den gamla prästgård vi flyttat till. På en tidigare gräsmatta grävde vi upp land och satte bland annat potatis, lök av olika slag, sugar snap peas, morötter, ruccola och spenat mm. Potatisen blev fantastisk, morötterna likaså och sugar snap peas. Ruccolan och spenaten gick direkt i blom, även om ruccolan var god.
I år fördubblade vi ytan. Satte potatisen i de nya landen, de växer så det knakar. Morötter och lök satte vi där vi tidigare haft potatis. Löken verkar ta sig utmärkt. Men morötterna har fortfarande knappt kommit upp. På vissa ställen kom ingenting, så jag sådde mer. På vissa (bland annat där jag satte mer) har de i stort sett de första små gröna tecknen visat sig.
Var vi för tidigt ute? Vi sådde den 2 maj, men det har varit oerhört varmt och fint hela tiden sedan dess. Vi bor i Småland, zon 2. Vi hade gödslat innan vi sådde och vattnar en hel del.
Ruccolan är lika besvärlig i år, kommer upp fint, men blir väldigt liten och går i blom.
En hel rad med isbergssallad grodde inte alls, men en som jag sådde senare är på gång.
Mycket tar sig bra. Men purjolök är en riktig besvikelse. Vi köpte plantor i fjol och de blev aldrig någonting med. Likadant i år. Varför?
Åsa, mälardalen zon 2
Vad göslade du med och hur mycket???

Och nej du sådde inte morot för tidigt morot kan man så direkt då tjälen går ur marken och sedan brukar man kunna så i flera omgångar, morotsfrön har dock inte så lång hållbarhet så det kanske var gamla eller dåliga frön.

Ruccolan sådde du för sent, ruccola ska sås tidigt för försommarskörd, ruccola går bara upp i blom när det blir varmt och torrt så man brukar inte odla den under sommaren, man kan så en omgång till under sensommaren för höstskörd. Samma sak som gäller för ruccolan gäller för spenat den går också upp i blom och man brukar inte odla spenat under sommaren, jag rekommenderar någon rad mangold den kan odlas hela sommaren, kan klippas ner vid skörd och nya blad kommer till ända in på senhösten, smakar spenat tillagad.

Salladen som inte grodde kan också ev. vara för sen sådd sallad gror inte om det är för varmt även denna brukar sås tidigt på våren.

Vad gödslar du med under odlingssäsongen medans grönsakerna växer och hur ofta??
Carin Fredlund
Vi gödslar med kogödsel. Vi gödslade i månadsskiftet april/maj och har gödslat en gång till sedan dess.
Det verkar logiskt med värmen. Vi har haft så otroligt varmt och torrt här i Småland. Runt 25-30 grader i flera veckor under maj månad. Det var ju inte riktigt vad vi räknade med när vi sådde.

Då ska vi passa på och så igen lite senare.

Tack för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är köpt kogödsel, sån där billig, tänk på att den inte innehåller så mycket näring den är mera som vanlig blomjord i näringsinnehåll, jag tänker på ex. purjolök som är en mycket näringskrävande gröda så du kanske måste lägga på mera eller oftare gödning till den typen av gröda.

Till grönsakerna kan du även regelbundet lägga på gräsklipp som gödning, tänk bara på att inte lägga gräsklippet ända upp mot plantorna.

Carin Fredlund
Oj, vilka fina purjolökar!
Bra tips. Vi köpte en hel pall med kogödsel, så vi kan lägga på massor.
Gräsklipp har vi också hur mycket som helst. Vår gamla prästgård har fortfarande väldigt mycket gräsmattor kvar.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte purjolök även om de nästan är lika tjocka som purjolökar, det är vitlök som också är en mycket hungrig gröda.
Carin Fredlund
Vitlök ska man, om jag förstår rätt, sätta på hösten. Vi gjorde fel där och klämde ner några klyftor förra sommaren. Men de börjar låg kvar i landet och börjar bli klara för skörd nu.
Det är mycket man ska testa, göra fel och slutligen lyckas med, när man som vi är nybörjare, trots mogen ålder. Men det är oerhört kul. Och en fantastisk avkoppling, när man är skrivbordsarbetare till vardags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon