Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför ska man förbjuda kamphundar egentligen?
          Myosotis
          Inlägg 26-08-2008, 11:12
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Håller med. Har man inget att dölja kan man lika gärna visa upp sina kunskaper.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 26-08-2008, 12:06
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Miro @ 26-08-2008, 11:35) *
          .........................alla som kör upp för bilkörkort ......................

Om ett hundkort skulle innebära att alla skulle ta väl hand om sina hundar så skulle väl då också alla som har körkort följa hastighetsbegränsningarna............
          Ett kort som säger att du kan innebär ju tyvärr inte att du gör som du lärt!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Miro
          Inlägg 26-08-2008, 12:22
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Nä Anki, men föreslår du då att körkort är onödigt och att antalet olyckor inte ökar om vi tar bort det? Eller att lagar är onödiga eftersom det finns ett fåtal som bryter dem? Ingen lösning kommer någonsin att vara perfekt, betyder det att man ska sluta försöka?

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 26-08-2008, 21:20
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Tror inte ett ögonblick att ett hundkörkort skulle få någon effekt. Alla som är seriösa skulle läsa på och klara examen men de som skulle behöva lära sig står inte ens som ägare till hunden som givetvis inte är reggad

ingrid

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 26-08-2008, 22:59
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Hellre än hundkörkort tror jag på förbud för avel av andra än registrerade och utbildade uppfödare. Sen kan uppfödarna ställa krav på utbildning av sina valpköpare.
          Detta bör även gälla all blandrasavel, för att avla måste man vara utbildad och registrerad.
          Visst skulle det säljas "svarta" valpar härochvar, men myndigheter skulle ha möjlighet att gå in och stoppa det.

Citera
          pejori
          Inlägg 26-08-2008, 23:45
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (anncharlotte @ 26-08-2008, 23:59) *
          Hellre än hundkörkort tror jag på förbud för avel av andra än registrerade och utbildade uppfödare. Sen kan uppfödarna ställa krav på utbildning av sina valpköpare.
          Detta bör även gälla all blandrasavel, för att avla måste man vara utbildad och registrerad.
          Visst skulle det säljas "svarta" valpar härochvar, men myndigheter skulle ha möjlighet att gå in och stoppa det.

Håller med dej i sak, men ändå inte...
          Tror inte heller att körkort för hund får någon effekt.
          Som det ser ut med djurskyddet nu, vilken myndighet skall kunna ingripa?
          Tror mera på ett striktare uppfödaravtal, där man är tvungen att följa upp sina valpar..(typ som en servicehandbok för bil) där man kollar hur köpare klarar sin hund.(ras)

Har köpt hundar från seriösa uppfödare med gott renomé som aldrig med ett tel. samtal, kollat hur det går.
          Däremot står det ofta i köpeavtal att jag som köpare kan få råd av säljare...Tycker nog att det gäller åt båda håll...Att jag som säljare har ett ansvar för att kolla upp mina valpar.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          huskatt
          Inlägg 27-08-2008, 06:11
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 12 737

rolleyes.gif De flesta nyblivna hundägare vill nog gå på en valpkurs. Dels för sin egen skull oxå. Där får man ju lära sig att hantera "sin nya kompis"-vad det nu är för hundras. Alla är vi ju olika-både hundar o människor.
          Sen får man ju se upp med varifrån man köper hunden om det är seriöst.

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 30-08-2008, 20:15
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 10 195

CITAT (ingrid fuxwall @ 26-08-2008, 22:20) *
          Tror inte ett ögonblick att ett hundkörkort skulle få någon effekt. Alla som är seriösa skulle läsa på och klara examen men de som skulle behöva lära sig står inte ens som ägare till hunden som givetvis inte är reggad

ingrid

Håller med, precis som att de inte står som ägare till de bilar som de kör runt i utan körkort eller försäkring.
          Har de sen inga pengar att betala böter med och skulle förmodligen åka in på kåken för droginnehav förr eller senare iallafall så skiter dom i att det är olagligt att ha en aggresiv kamphund.

När myndigheterna inte ens klarar av att se till så att människor med djurförbud inte har några djur, hur ska dom kunna kontrollera hundägare utan hundkörkort?

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 31-08-2008, 12:17
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Ideen med hundkörkort är inte helt fel. Jag får inte gå ut och jaga utan att ha tagit en jägarexamen. Det räcker inte arr jag är en duktig skytt. Naturligtvis kommer många att bryta mot reglerna men det vore lättare att ta en hund ifrån någon som fått sitt hundkort indraget. Det finns på tok för många djurägare som inte kan sköta sina djur. Ofta vill de inte se problemen och det är för jobbigt att öppna en bok. Har jag sk offentlig visning av djur, dvs har några kaniner i anslutning till mitt cafe, så måste jag ha tillstånd, specialkontakt med veterinär och en biologiskt kunnig och godkänd person som regebundet kontrollerar djuren. Det kanske är dags att införa en viss utbildning för att få ha husdjur. (se tråden hästsport) Det hela behöver inte bli så fasansfullt dyrt. Studieförbunden skulle kunna anordna kurser till ett rimligt pris. Jag har en gång i tiden haft zooaffär, fött upp fiskar och fåglar men idag får jag inte sälja djur utan att gått en massa kurser. Jag kollade lite för ett par år sedan då jag hade en affärside och det hade då kostat över 20 000kr att gå kurserna. Vet ni att plantskoleägaren som säljer några guldfiskar måste ha gått en specialutbildning för det.
          Jag är inte helt övertygad om detta med kurser men det är absolut värt att diskutera och tänka över.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          DragonLady
          Inlägg 31-08-2008, 13:32
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Kunde man inte gjort så att man var tvungen att göra en mental test av alla hundar samtidigt som man kommer in för sin årliga vaccination? och att detta måste bli godkänt samt föras in i ett sk. "mentalintyg" som typ vaccinationsintyget?
          För jag tror det finns många ägare som inte har koll på sina hundar, små som stora.. fast de stora orsakar ju mer skada då tyvärr, o en hund som biter hårt utan att släppa måste man ju ha järnkoll på.

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-08-2008, 14:02
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (DragonLady @ 31-08-2008, 14:32) *
          Kunde man inte gjort så att man var tvungen att göra en mental test av alla hundar samtidigt som man kommer in för sin årliga vaccination? och att detta måste bli godkänt samt föras in i ett sk. "mentalintyg" som typ vaccinationsintyget?
          För jag tror det finns många ägare som inte har koll på sina hundar, små som stora.. fast de stora orsakar ju mer skada då tyvärr, o en hund som biter hårt utan att släppa måste man ju ha järnkoll på.

Det ska man nog akta sig för eftersom följden säkert skulle bli att folk struntade i att vaccinera sina hundar.

Hundkörkort tror jag inte heller på då man ändå inte kommer åt dom som skulle behöva utbildningen mest och det inte skulle fungera praktiskt att kolla alla. Däremot tror jag på att man skulle införa uppfödarlicenser och utbildning för alla som vill ta valpar på sina hundar och krav på att dessa hundar som ska avlas på veterinärundersöktes och mentaltestades för att få godkännande. På så sätt skulle man kunna få bort en hel del blandrasuppfödning med olämpliga hopblandningar t.ex. Större krav på uppfödarna alltså.

Sen borde alla hundägare givetvis gå kurs men då krävs det att det finns resurser för detta och kunniga kursledare i en helt annan omfattning än vad det gör idag då många som vill gå kurs inte ens får plats eller ens är välkomna hos t.ex. SBK.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Platinum
          Inlägg 31-08-2008, 14:07
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Bettis @ 26-08-2008, 10:10) *
          Jag undrar när ni pratar "kamphundar" vilka raser räknar ni in där g.gif

Kamphundar är väl egenligen hundar som avlats för att delta i organiserade hundslagsmål?

Jag associerar iallafall till raser som rottweiler, mastiff, pitbull och dobermann då jag hör ordet kamphund.

Jag tror det är svårt att få bukt på problemet med aggressiva hundar, eftersom det oftast är hundföraren som är orsak till hundens beteende.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Miro
          Inlägg 01-09-2008, 14:20
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Platinum @ 31-08-2008, 15:07) *
          Kamphundar är väl egenligen hundar som avlats för att delta i organiserade hundslagsmål?

Jag associerar iallafall till raser som rottweiler, mastiff, pitbull och dobermann då jag hör ordet kamphund.

Jag tror det är svårt att få bukt på problemet med aggressiva hundar, eftersom det oftast är hundföraren som är orsak till hundens beteende.

Jag tror de flesta associerar som du (även om jag tror ngr av raserna du nämnar är vakthundar ursprungligen)
          Och ändå har rottweiler rykte om att vara en mkt stabil hund för det mesta... (om än bestämd)
          De bullmastiffer jag träffat har varit likadana. Däremot har jag träffat en del knasiga vallraser och jaktraser...
          Så gränsen är nog inte lätt att dra...
          I många fall är nog det bäst att separera kamphunds- och ras-begreppen från varandra.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-09-2008, 15:48
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 31-08-2008, 15:02) *
          Det ska man nog akta sig för eftersom följden säkert skulle bli att folk struntade i att vaccinera sina hundar.

Varför det?.... om man nu har fostrat sin hund riktigt vill säga, har man ju inget att dölja..
          Hundägare som inte kan visa upp ett giltigt mental intyg är det ju då lättare att plocka ifrån dem hunden för polisen eftersom den då bevisligen inte är som den ska.. eller?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-09-2008, 16:14
          Länk hit: #55

Medlem

Jo men det är ju inte de seriösa skötsamma hundägarna man vill åt i första hand dom kommer säkert även fortsättningsvis att sköta sina hundar på ett bra sätt. Det är dom andra skumma typerna med noll kunskap om hundar och som buskavlar hur som helst. Polisen lär inte kunna hålla koll på att alla hundar har ett intyg.

--------------------

Citera
          Miro
          Inlägg 01-09-2008, 16:41
          Länk hit: #56

Medlem

Risken finns väl att även skötsamma ägare skulle bli tveksamma... Jag menar, det finns ju en del hundar som är "lite knepiga" men som ägarna klarar av att hålla efter... De är ju inget problem men skulle ev fastna i en kontroll... eller?

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-09-2008, 19:42
          Länk hit: #57

Medlem

Lite knepiga hundar är väl inte det som är det största problemet ? eller vad menar du med knepiga hundar? dunno.gif ..
          Problemet ligger ju i hundar som inte mår psykiskt bra och därigenom kan/är bli farliga.
          En hund måste ju vara stabil även utan sin husse/matte.. eller? för vad händer den dagen hunden gör en liten rymmarsväng confused.gif
          Polisen kan ju inte bara ta en hund som bitit en annan hund men kan inte ägaren visa upp ett intyg på att hunden är ok så skall de kunna göra det och därmed förhindra vidare skada, det skulle varit bra om det kunde funka så istället för att samma hund kan terrorisera grannskapet år efter år.

--------------------

Citera
          Miro
          Inlägg 02-09-2008, 06:50
          Länk hit: #58

Medlem

Ja, jag menar väl hundar med egna idéer som inte är helt normala. Typ grannen på landet vars hund var rätt läskig för att den var lite oberäknelig mot de utanför familjen, Fast e höll ju rätt på hunden så det var inte ngt problem för omgivningen... Tveksamt om den hunden hade passerat en utvärdering av typen som föreslås, eller om ägarna skulle velat chansa...Sen blir ju en del hundar rätt rabiata när de kommer till veterinären...

Citera
          Pia L
          Inlägg 02-09-2008, 07:17
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Angående att göra ett mentaltest i samband med vaccination, dom flesta missbrukare som äger kamphundar vaccinerar inte sina hundar, inte heller söker dom veterinärvård då deras hundar hugger varandra.
          Så med andra ord så skulle dom farligaste kamphundarna inte uppmärksammas förrän dom gett sig på en människa.
          Nu menar jag inte att rasen i sig är farligast, det finns sällskapshundar som kan dom med, men under dom förutsättningar som missbrukarhundarna lever så blir dom instabila i psyket och tränas oftast till att vara så.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-09-2008, 09:09
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Pia L @ 02-09-2008, 08:17) *
          Angående att göra ett mentaltest i samband med vaccination, dom flesta missbrukare som äger kamphundar vaccinerar inte sina hundar, inte heller söker dom veterinärvård då deras hundar hugger varandra.
          Så med andra ord så skulle dom farligaste kamphundarna inte uppmärksammas förrän dom gett sig på en människa.
          Nu menar jag inte att rasen i sig är farligast, det finns sällskapshundar som kan dom med, men under dom förutsättningar som missbrukarhundarna lever så blir dom instabila i psyket och tränas oftast till att vara så.

Håller med och det är ju också så att kamphundsraserna mycket sällan ger sig på människor medan det vanligtvis är andra hundar som attackeras och råkar illa ut. Dessutom är det minsann inte bara missbrukare som är olämpliga ägare till kamphundar. Man kan ju fråga sig varför just den här typen av hundar blivit så populära i vissa kretsar. Man kan ju bara gissa sig till svaret.

--------------------

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 23:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon