Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför ska man förbjuda kamphundar egentligen?
          Grå
          Inlägg 21-09-2008, 11:10
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Ok!

Citera
          Miro
          Inlägg 22-09-2008, 07:41
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Oj vad mycket heta känslor!
          Folk verkar synnerligen lättstötta i det här ämnet! Tänkte bara röra om lite mer i grytan genom att påpeka att jag kännt fler opålitliga småhundar än stora hundar. Men jag tror inte att det beror en sekund på rasen utan att en del okunniga mäniskor vill ha en liten bekväm hund och inte vet vad de ger sig in på. Av de stora hundar jag stiftat bekantskap med har de också funnits de som är svåra och där finns labrador, golden och boxer representerade men faktiskt inte amstaff eller pitbull (KAN iofs bero på att jag känner för få sådana).

Grå: jag delar din kärlek till rottisarna, de är helt underbara. Men jag tror att det inte är helt ovanligt att allmänheten klassar denna hund som "hotfull" eller kamphund emellanåt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2008, 10:21
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Miro @ 22-09-2008, 08:41) *
          Oj vad mycket heta känslor!
          Folk verkar synnerligen lättstötta i det här ämnet! Tänkte bara röra om lite mer i grytan genom att påpeka att jag kännt fler opålitliga småhundar än stora hundar. Men jag tror inte att det beror en sekund på rasen utan att en del okunniga mäniskor vill ha en liten bekväm hund och inte vet vad de ger sig in på. Av de stora hundar jag stiftat bekantskap med har de också funnits de som är svåra och där finns labrador, golden och boxer representerade men faktiskt inte amstaff eller pitbull (KAN iofs bero på att jag känner för få sådana).

Grå: jag delar din kärlek till rottisarna, de är helt underbara. Men jag tror att det inte är helt ovanligt att allmänheten klassar denna hund som "hotfull" eller kamphund emellanåt.

Tja inte är då problemet att det springer runt en massa småhundar och biter ihjäl varken andra småhundar eller stora hundar. Jag förstår inte varför det ska göras jämförelser med småhundar eller andra hundraser så fort kamphundar kommer på tal. Problemet med kamphundsraser blir ju inte mindre för det utan faktum kvarstår att det förkommer alltför många attacker med allvarlig utgång med sådana hundar inblandade. Jag begriper inte vad dessa hundar har för funktion i vårt samhälle. Hundraser är ju framavlade för en viss funktion men eftersom tiderna ändras behövs inte en del av dom funktionerna längre och hundarna kan inte användas till det dom är avlade för. Ta borzoier t.ex. som är avlade för vargjakt, dom kan absolut bli livsfarliga i orätta händer och dom kan och får hos oss inte användas till det dom är avlade för precis lika lite som kamphundar. Så varför måste vi ha sådana raser?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Mimmi79
          Inlägg 22-09-2008, 11:50
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 7 206

Men hur många av dagens hundar används faktiskt för det de ursprungligen avlades fram för?

Låt oss göra det enkelt - förbjud alla raser utom de i sällskapshundsgruppen! Det är väl en jättebra idé???

Citera
          Miro
          Inlägg 22-09-2008, 16:17
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (Mimmi79 @ 22-09-2008, 12:50) *
          Men hur många av dagens hundar används faktiskt för det de ursprungligen avlades fram för?

Låt oss göra det enkelt - förbjud alla raser utom de i sällskapshundsgruppen! Det är väl en jättebra idé???

Håller med om det första!!! (och antar att du är sarkastisk i det andra ??)
          Hur många skulle man ha kvar????

stintan, jag tror poängen många (i alla fall jag) vill göra är att problemet är ägaren, inte hundenrasen. Och då är det ju relevant att jämföra hundraser eftersom andra raser blir vad man kallar en kontrollgrupp som man jämför med. Inte för att racka ner på de hundraserna utan för att liksom standardisera beteende

(Och så är det ju alltid bra att belysa problemet med folk som skaffar små hundar och tror att det inte ska behövas mycket jobb. Små hundar är ju inte små individer (!) och förtjänar alla lika engagerade ägare som jag är säker på att du är till din hund.)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2008, 17:11
          Länk hit: #86

Medlem

Ska man ha kontrollgrupper så bör det väl finnas några likheter mellan grupperna. Jag kan då inte se några likheter mellan varken hundar eller ägare till kamphundar respektive småhundar.

Vad har du för belägg att just en massa småhundar köps av olämpliga ägare som inte tror att man måste jobba med dom? Jag tror inte ett smack på det. Olämpliga hundägare finns överallt och det är ett problem men att peka ut just småhundar som ett problem vändar jag mig emot. Går det inte att diskutera problemet med kamphundsraserna utan att dra in småhundar som jämförelse ?

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-09-2008, 17:35
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 22-09-2008, 18:11) *
          Ska man ha kontrollgrupper så bör det väl finnas några likheter mellan grupperna. Jag kan då inte se några likheter mellan varken hundar eller ägare till kamphundar respektive småhundar.

Vad har du för belägg att just en massa småhundar köps av olämpliga ägare som inte tror att man måste jobba med dom? Jag tror inte ett smack på det. Olämpliga hundägare finns överallt och det är ett problem men att peka ut just småhundar som ett problem vändar jag mig emot. Går det inte att diskutera problemet med kamphundsraserna utan att dra in småhundar som jämförelse ?

Det här med småhundsägare verkar vara en riktigt öm tå. Det är inte så att du själv är småhundsägare? naughty.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2008, 18:44
          Länk hit: #88

Medlem

Jo jag är småhundsägare men har alltid haft stora hundar förut. Men min inställning har inte med det att göra.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-09-2008, 19:53
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Det kanske är med hundar som med barn; små hundar - små bekymmer, stora hundar - stora bekymmer. Man hör ju aldrig talas om nån liten pudel som bitit ihjäl nån iallafall. Vad småhundarna har i debatten om kamphundar att göra kan jag också undra.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 22-09-2008, 20:22
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Grå @ 20-09-2008, 22:41) *
          Ok Ingrid, har du aldrig hört talas om kamptupparna på Filipinerna som skickas in i ring för att spelas på och de som håller på med det ser det som sin rätt för att "det är tradition" ?
          "Vi ser tupparna som Heliga Krigare" sa de i en intervju - vad tupparna ansåg om saken var det ingen som funderade över.

Kan du vara vänlig och tala om för mig vad de s.k "kamphundsraserna" fått sin stämpel från? Av vilken anledning är de framavlade? För att vara barnkära familjehundar? Det jobbet var redan upptaget av Labrador tror jag.
          Nej Ingrid, jag skitsnackar inte den här gången - jag vill gärna ha svar från dig och från andra varför man skaffar och/eller avlar på hundar som benämns kamphundsraser och vad man kan använda dem till.
          Antingen ger du en bra presentation av hunden eller så skäller du på mig för att jag ställer frågan - valet är ditt.

Ser ingen som helst anledning till vare sig det ena eller andra - det valet gör jag då du upplevs som om du vill starta en hetsjakt eller ett mindre bråk i alla fall mad.gif nono.gif .

Du vet inget om mina hundar och jag ser ingen som helst anledning till att försvara varför jag hade den sortens hund, så det så whistling.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2008, 20:23
          Länk hit: #91

Medlem

Tack Magdis! tummenupp.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2008, 20:29
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 22-09-2008, 21:22) *
          Ser ingen som helst anledning till vare sig det ena eller andra - det valet gör jag då du upplevs som om du vill starta en hetsjakt eller ett mindre bråk i alla fall mad.gif nono.gif .

Du vet inget om mina hundar och jag ser ingen som helst anledning till att försvara varför jag hade den sortens hund, så det så whistling.gif

Fast ditt svar får ju inte precis skeptikerna till dessa hundar att ändra uppfattning.

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 22-09-2008, 20:34
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (*Stintan* @ 22-09-2008, 21:29) *
          Fast ditt svar får ju inte precis skeptikerna till dessa hundar att ändra uppfattning.

Men vem säger att jag vill omvända dessa - de som är skepiska?
          Levde så länge med denna typen av hundar att jag insåg att de inte bör ägas av vem som helst och att jag aldrig kommer att göra "reklam" för dem. För det stora problemet är nog att fel sorts människor har dessa hundar - i dubbel bemärkelse.

ingrid

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-09-2008, 20:53
          Länk hit: #94

Medlem

Om man gör en kanske lite hård jämförelse så kan man ju säga att kamphundarna är som ett livsfarligt vapen i händerna på fel person. En K-pist kan vara helt harmlös om den är i händerna på en harmlös person. Frågan är då vilket som är enklast, att förbjuda K-pistarna eller att förbjuda människorna som använder dem. OK, knasig jämförelse kanske men det är ändå lite av samma sak. ninja.gif

Citera
          Miro
          Inlägg 23-09-2008, 06:47
          Länk hit: #95

Medlem

Min sambo körde denna jämförelse; man vet att fart i trafiken korrelerar med antalet (döds)olyckor. Ska man då förbjuda alla bilar som går snabbare är 110? (naturligtvis håller ALLA här alltid sig till hastighetsbegränsningarna)

Angående småhundsägarna så VET jag att det finns folk som skaffar mindre hundar och förväxlar dem med ett marsvin i koppel. säger INTE att någon här gör det. Men det händer och det är synd om de hundarna. En liten hund som biter är lika konstig i huvudet som en stor hund som biter. Konsekvenserna för den bitna blir mindre men hunden mår fortfarande inte bra.

Citera
          Magdis
          Inlägg 23-09-2008, 07:52
          Länk hit: #96

Medlem

Visst händer det att en liten hund biter till, men det brukar inte vara dessa som går till galna attacker och hugger mot hals och ansikte för att bita ihjäl en människa.

Citera
          Grå
          Inlägg 23-09-2008, 08:13
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (ingrid fuxwall @ 22-09-2008, 21:22) *

Trodde faktiskt aldrig att jag skulle säga detta till dig Ingrid, men nu tycker faktiskt jag att du är löjlig (för omväxlings skull.)

vadå starta hetsjakt? Jag snackar om kamphundar utan att vare sig romantisera dem eller dissa dem. jag menar att människor i Sverige har inget behov av att spela på sina djurs liv eller död, så vad är det som gör att man vill avla på hundar som tidigare använts i detta syfte?
          Mimmi gav ett bra svar på detta, så du slipper eftersom du enligt dig själv inte vill svara på det.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-09-2008, 08:13
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Miro @ 23-09-2008, 07:47) *
          Min sambo körde denna jämförelse; man vet att fart i trafiken korrelerar med antalet (döds)olyckor. Ska man då förbjuda alla bilar som går snabbare är 110? (naturligtvis håller ALLA här alltid sig till hastighetsbegränsningarna)

Angående småhundsägarna så VET jag att det finns folk som skaffar mindre hundar och förväxlar dem med ett marsvin i koppel. säger INTE att någon här gör det. Men det händer och det är synd om de hundarna. En liten hund som biter är lika konstig i huvudet som en stor hund som biter. Konsekvenserna för den bitna blir mindre men hunden mår fortfarande inte bra.

Undrar vad det är för raser som man kan förväxla med ett marsvin? Vet att det finns knäppa amerikaner som har avlat fram tekoppsvarianter av småhundar men mig veterligt har vi inte här i Sverige några hundar i marsvinsformat ännu så en förväxling torde vara omöjlig.
          Jag har väldigt svårt att förstå vad småhundar har att göra med debatten om man ska förbjuda kamphundar.

--------------------

Citera
          Pia L
          Inlägg 23-09-2008, 08:25
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

En liten hund som bits gör det sällan i ilska, det är mer som en liten trotsig treåring som inte får som den vill och slår samtidigt som den säger -dumma dig!!
          Att dra in och jämföra småhundar med kamphundarna finns ingen logik i, men jag vet av erfarenhet att även småhundar kan hamna hos "fel" ägare, som skämmer bort dom så att dom BLIR bortskämda.
          En kamphund MÅSTE man däremot vara konsekvent med så att den inte får övertaget, jag föredrar småhundar då jag har många dåliga erfarenheter av både kamphundar och stora hundar med fel ägare.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-09-2008, 08:37
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Kan vi inte lämna "småhundsdiskussionen" och återgå till kamphundarna.

Personligen anser jag att det bör vara förbjudet att avla på hundar med "kamphundsmentalitet". Problemet är naturligtvis att definiera vad detta innebär och att dra en rimlig gräns.

(småhundarna kom på tal utifrån perspektivet att det inte bara handlar om hundrasser utan också om hundägarens agerande)

Redigerat av Aqvakul: 23-09-2008, 08:38

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 22:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon