|
|
  |
Varför är somt så skamligt? |
|
|
|
06-07-2007, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Ja, man kan ju önska att det vore OK att prata öppet om psykisk ohälsa! Men, min mamma var varit manodeppressiv i nästan hela sitt liv, så jag har hört och sett hur psykvården, samhället och folks attityd har förändrats allt eftersom. När jag var liten trodde jag att jag var den enda i hela skolan (förutom mina syskon) som hade en psyksjuk mamma. För mej var det naturligt att mamma var på sjukhuset i några veckor 2ggr om året. I min ungdom talades det aldrig om psykisk ohälsa på TV, men nu för tiden är det nästan dagligen, på både gott och ont. Efter "Den Stora Psyk-reformen" på 80-talet, när många av landets stora mentalsjukhus lades ner och de institutions-skadade som inte varit ute i samhället på år och dag "kastades ut", blev det mer eller mindre kaos. DÅ började media skriva och prata om psykvården och psykiska sjukdomar. I dag pratas det, som sagt, mest om de psyksjuka i samband med våldsbrott  En av mina söner har "Aspbergers syndrom", men risken att han skulle mörda är inte särskilt mycket större än att någon annan i släkten skulle göra det. Än om det nu hörs så på medierna! Det är viktigt att vi pratar om mental ohälsa och att vi delar med oss av våra erfarenheter. Bara då kan samhället bli öppnare. Inte för att göra reklam, men RSMH är en himla bra förening (kolla gärna själva).
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
06-07-2007, 09:56
|
Gäster

|
Påstår media att vi med aspergers syndrom ska vara mer benägna att mörda? Jag är glad om jag slipper döda småkryp! Olle
|
|
|
|
|
06-07-2007, 10:21
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Jag tror inte media påstår att människor med aspergers syndrom är mer benägna att mörda än andra, det beror på vad man läser in i texten. Hur ofta näms inte att våldsverkare lider av schizofreni, manodepressivitet, depression etc. Däremot läste jag en irriterande intervju med Olle Palmlöf efter att han blivit mordhotad av någon (inte ens säkert att det var en person med aspergers f ö): Hur reagerade du på hoten? - Klart att det är läskigt. Många av de med aspergers syndrom är ju desstom rätt aggressiva, så jag kollade lite extra över axeln efter det. http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,481151,00.htmlOlle Palmlöf är naiv, korkad och plump i sin satir och han är inte särskilt smart eller allmänbildad när det gäller aspergers syndrom heller. Tyvärr låter reportern hans felaktiga påstående stå oemotsagt och det kan tolkas helt fel. Där har vi ett medialt tjänstefel imho, men det är faktiskt inte reportern som gör det felaktiga påståendet. Han låter det bara passera obestritt vilket förvisso kan bero på okunskap. Björn Solfors vet säkert inte någonting om syndromet helt enkelt.
Redigerat av LadyG: 06-07-2007, 10:21
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
06-07-2007, 11:24
|

Medlem

|
Okunskap helt enkelt. Folk fruktar det de inte förstår och än så länge är det inte så många som vet särskilt mycket om aspergers och andra syndrom. Det gäller även såna som Hasse Aaro och deras researchers.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
06-07-2007, 11:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Men media har hela ansvaret för vad de publicerar till allmänheten. Efter att ha varit med om ett otal påhopp å mitt gamla arbets vägnar så har jag inte mycket till övers för media. Hann knappt påbörja nytt arbete förrän media publicerade grovt felaktiga uppgifter.
Är extremt försiktig med vad jag läser från vilka tidningar och vad jag hör i dagens läge och väljer även . Märkligt av en sådan stor maktfaktor som media är, att vara så dåliga på att lägga fram fakta och väljer att vinkla en del reportage på mycket märkliga sätt.
|
|
|
|
|
06-07-2007, 11:37
|

Medlem

|
Men varför inte skriva till tidingarna som gör så felaktiga påståenden och tala om för dem vad som gäller istället? Hur ska de annars få veta att de har fel och borde rätta? Skriv till Ansvarig utgivare och klargör hur saker och ting ligger till, gärna med källhänvisning och referenser så de ser att du är påläst och inte bara en vanlig gnällspik.
Jag blir så trött på alla som "sitter hemma och gnäller" istället för att faktiskt GÖRA något åt saken, och det gäller i alla situationer (även politiskt, sjukvård etc).
--------------------
|
|
|
|
|
06-07-2007, 11:57
|

Medlem

|
Men om en journalist skriver att "en psykiskt sjuk person begick mord" pekas alla psykiskt sjuka ut som potentiella mödare. Om man istället skriver "en schizofren person begick mord" pekas alla schizofrena ut istället. Att inte skriva något alls antyder att personen skulle vara psykiskt frisk. Hur skulle du göra?
Damned if you do, damned if you don't.
Det folk inte verkar fatta är att researchers och journalister bara är människor de också. De jobbar mot en snäv deadline som inte alltid tillåter att de gräver så djupt som man skulle önska. I synnerhet Aftonblaskan och Expressen har snäv dö-lina eftersom de ska vara först med det senaste och de lever på lösnummerförsäljningen - dvs rubrikerna.
Att lita på vad man läser i kvällspressen är nästan lika korkat som att tro på allt man läser på Internet.
Jag är fortfarande irriterad på hur lätt folk gör det för sig. Det är lättare att sitta och gnälla än att göra en insats och vända sig till Ansvarig utgivare eller pressombudsmannen så att tidningarna får en klar markering vad som är okej och inte. Så länge ingen gör något och så länge de säljer lösnummer kommer de att fortsätta.
--------------------
|
|
|
|
|
06-07-2007, 12:04
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Ja jag vet inte om jag tycker att man ska skriva något om personens hälsa. Man skriver väl t ex inte att den som begick brottet led av gallsten eller någon annan fysisk åkomma. Har flera gånger också läst att det är skrivet så att man ska förstå att det var invandrare som begick brottet. Då pekas alla invandrare ut . Om en person lider av en psykisk sjukdom så kan det vara en förmildrande omständighet om den t ex begår ett brott och om man skildrar det på det viset så blir allmänhetens inställning annorlunda än om man skriker ut det på sensationella rubriker .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
06-07-2007, 12:09
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
CITAT (mamamaggan @ 06-07-2007, 13:04)  Ja jag vet inte om jag tycker att man ska skriva något om personens hälsa. Man skriver väl t ex inte att den som begick brottet led av gallsten eller någon annan fysisk åkomma. Har flera gånger också läst att det är skrivet så att man ska förstå att det var invandrare som begick brottet. Då pekas alla invandrare ut . Om en person lider av en psykisk sjukdom så kan det vara en förmildrande omständighet om den t ex begår ett brott och om man skildrar det på det viset så blir allmänhetens inställning annorlunda än om man skriker ut det på sensationella rubriker . Huvudet på spiken .
Eftersom jag inte tror att kvällstidningarna kommer att ändra sin strategi (varför ändra ett vinnande koncept?) så har jag valt att inte läsa dem. Fast jag ser ju rubrikerna ändå när jag handlar. Alltså sitter jag inte bara hemma och gnäller
Redigerat av Sailor Pluto: 06-07-2007, 12:10
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
06-07-2007, 12:14
|

Medlem

|
Vad är det sensationella i den här notisen t ex: http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...4_852__,00.htmlDu får gärna länka till en artikel som har en sån sensationslysten rubrik, jag tycker de flesta brukar handla om sex, Paris Hilton eller Linda Rosing.
--------------------
|
|
|
|
|
06-07-2007, 12:20
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 06-07-2007, 13:04)  Ja jag vet inte om jag tycker att man ska skriva något om personens hälsa. Man skriver väl t ex inte att den som begick brottet led av gallsten eller någon annan fysisk åkomma. Jo, om det var gallstenen som drev personen till mord så är det relevant och av allmänintresse. Mannen som mördade Sabina den 11:e spetember gjorde det pga av sin psykiska störning. Det är ganska intressant att sjukvården helt missade honom så länge och att han hade en osund fixering vid blod, död och 11:e spetember. Det kom de på efteråt. I sådana fall är det i allra högsta grad relevant att belysa den psykiska störningen eftersom sjukvården inte såg den trots att han träffade över 20 läkare. Eller skulle media tigit om det också? Mörkat lite kanske? Tycker det är mycket bättre att som Sailor Pluto faktiskt ta ställning och sluta köpa skiten om den nu är så störande. (Har själv inte köpt en tidning sen tidigt 90-tal) Det är ännu bättre om någon har stake nog att skriva och klaga.
--------------------
|
|
|
|
|
06-07-2007, 12:46
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 06-07-2007, 12:37)  Men varför inte skriva till tidingarna som gör så felaktiga påståenden och tala om för dem vad som gäller istället? Hur ska de annars få veta att de har fel och borde rätta? Skriv till Ansvarig utgivare och klargör hur saker och ting ligger till, gärna med källhänvisning och referenser så de ser att du är påläst och inte bara en vanlig gnällspik.
Jag blir så trött på alla som "sitter hemma och gnäller" istället för att faktiskt GÖRA något åt saken, och det gäller i alla situationer (även politiskt, sjukvård etc). Men jösses människa. Vad vet du om vad jag har gjort? De har alla möjligheter att kunna skriva korrekta artiklar och dessa artiklarna ska vara kontrollerade av ansvarig utgivare. Än så länge har jag inte fått svar på ett endaste mail där jag påpekat felaktigheter och hänvisat rätta kontakter. Sist vet jag att den högste chefen ringde upp ansvarig tidning och infromerade om felaktigheterna och tidningen lovade publicera en dementi (och den måste varit mycket liten för mig veterligen har det inte stått någon dementi och jag själv har inte hittat någon). Vad är det för dumt sätt du har?!
|
|
|
|
|
06-07-2007, 12:51
|

Medlem

|
Du är rätt duktig själv som hoppar på en hel yrkesgrupp och i omskrivning kallar dem inkompetenta.
--------------------
|
|
|
|
|
06-07-2007, 12:55
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
CITAT (Ophelia @ 06-07-2007, 12:29)  Men media har hela ansvaret för vad de publicerar till allmänheten. Efter att ha varit med om ett otal påhopp å mitt gamla arbets vägnar så har jag inte mycket till övers för media. Hann knappt påbörja nytt arbete förrän media publicerade grovt felaktiga uppgifter. Det stämmer att media har ansvar för vad man publicerar. Det är därför man har en ansvarig utgivare som är just ansvarig för det som publiceras. Men ansvaret ligger inte enbart hos media. Det är läsarnas ansvar att vara kritiska och ifrågasättande och inte bara säga ja och amen till allting. Har media skrivit fel (och de är ju trots allt inte mer än människor med mänsklig brist på kunskap och deadlines) ska de upplysas om saken och jag tycker att både skribenten och ansvariga utgivaren ska få veta om felet.
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
06-07-2007, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Kanske man också borde belysa att inte alla psykiskt sjuka är så farliga? Visst, det borde man begripa, fast alla gör inte det. Det är så lätt att människor börjar dra alla över en kam efter att ha blivit matade med sådana artiklar. Kanske är det också det jag stör mej på. Att media ska suga ut varenda liten droppe av det som händer.
Och jag kan faktiskt inte länka till något specifikt, fast det betyder ju inte att det inte finns. Det är bara en stark känsla jag får när jag tittar på hur rubrikerna är utformade, det här med att det är sensation man är ute efter. T.ex:
5-ÅRIG FLICKA BRUTALT MÖRDAD AV SCHIZOFREN MAN
Varför förstorar de upp just att det var en psykisk sjuk person som gjorde det? Det känns som att det dras ut på just det så mycket som det bara går. Det räcker inte med ett enkelt konstaterande, känns det som. Det vore väl bättre att börja gräva i hur psykvården funger/inte fungerar istället för att mala på om mordet?
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
06-07-2007, 13:01
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 06-07-2007, 13:51)  Du är rätt duktig själv som hoppar på en hel yrkesgrupp och i omskrivning kallar dem inkompetenta. Det är din tolkning. Bara din!
|
|
|
|
|
06-07-2007, 13:44
|

Medlem

|
CITAT (Fizzgigg @ 06-07-2007, 13:55)  Det stämmer att media har ansvar för vad man publicerar. Det är därför man har en ansvarig utgivare som är just ansvarig för det som publiceras. Men ansvaret ligger inte enbart hos media. Det är läsarnas ansvar att vara kritiska och ifrågasättande och inte bara säga ja och amen till allting. Har media skrivit fel (och de är ju trots allt inte mer än människor med mänsklig brist på kunskap och deadlines) ska de upplysas om saken och jag tycker att både skribenten och ansvariga utgivaren ska få veta om felet. Väl talat. CITAT (Sailor Pluto @ 06-07-2007, 13:59)  Kanske man också borde belysa att inte alla psykiskt sjuka är så farliga? Visst, det borde man begripa, fast alla gör inte det. Det är så lätt att människor börjar dra alla över en kam efter att ha blivit matade med sådana artiklar. Kanske är det också det jag stör mej på. Att media ska suga ut varenda liten droppe av det som händer.
Det däremot kan jag hålla med dig om. Lösnummerförsäljningen går oftast först, tyvärr. Det är därför jag tycker att fler borde göra som du. Och får man inte svar på sina mail så ringer man, men det är de flesta inte kaxiga nog för. Trots att redaktörer och ansvariga brukar vara rätt trevliga att prata med. Inga horn i pannan, inga bockfötter  Fast det där med lösnummerförsäljningen gör inte att alla journalister ljuger, förtalar, bedrar och hittar på bara för att jäklas med allmänheten.
Redigerat av LadyG: 06-07-2007, 13:46
--------------------
|
|
|
|
|
06-07-2007, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
CITAT (LadyG @ 06-07-2007, 14:44)  Det däremot kan jag hålla med dig om. Lösnummerförsäljningen går oftast först, tyvärr. Det är därför jag tycker att fler borde göra som du. Och får man inte svar på sina mail så ringer man, men det är de flesta inte kaxiga nog för. Trots att redaktörer och ansvariga brukar vara rätt trevliga att prata med. Inga horn i pannan, inga bockfötter  Den senaste journalisten jag skrev och klaga till konstaterade att "jag håller med dig om att hon [läs: personen i artikeln som journalisten hade skrivit om] är ute i ogjort vatten, men vad ska jag göra, uppdraget jag fick var att skriva en artikel med vinkel den har". De flesta journalister är faktiskt förståndiga. Om några ska ha kritik för skandalvinklade rubriker är det faktiskt inte säkert att det ens är journalisten man ska bli sur på utan layoutaren. Det är faktiskt sällan som den som har skrivit artikeln har skrivit rubriker, nedryckare, dårrader, mellanrubriker osv. Ofta har journalisten inte ens skrivit ingressen. Så örfilas den som örfilas bör helt enkelt.
Redigerat av Fizzgigg: 06-07-2007, 13:54
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|