Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gödsla hinkodling
          emmapemma
          Inlägg 02-07-2007, 20:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Jag har tomater, gurka, paprika, chili samt auberginer i stora självbevattningshinkar. Många hinkar. Mååååånga hinkar är det sweatingbullets.gif , och jag vet inte hur jag ska gödsla dem. Egentligen hade jag tänkt hälla på biobact eller något sådant, men med så många hinkar, med så många liters extra vattentank, kan jag inte stå och promillegödsla hinkarna vid varje bevattningstillfälle (och helst inte var tionde heller). Provade lägga på algomin, men det verkar som att (framförallt för chilisarna) att det inte funkar så bra.

Pelleterad hönsgödsel? Vad ska jag lägga ovanpå för att slippa gödsla med kanna? Hur gör ni?

Citera
          Tosan
          Inlägg 02-07-2007, 21:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag har kogödselpellets och det funkar super på både blommor, tomater och physalis. Gurkan, rädisorna och paprikan verkar inte heller fara illa av det. smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-07-2007, 22:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Gräsklipp ovanpå jorden i hinkarna (fast inte ända upp mot stammarna) + nässelvatten någon gång ibland, det brukar räcka till sånt som tomat, gurka, melon, auberine, chili etc..

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          emmapemma
          Inlägg 03-07-2007, 07:25
          Länk hit: #4

Medlem

Vi har inte gräsklipp i de mängderna tyvärr...

Kogödselpellets... det har jag aldrig sett. Var hittar jag det (eller funkar hönsgödsel lika bra?)

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-07-2007, 16:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Använd ett långtidsverkande gödselmedel exempelvis omocote. Se till att du får ett som innehåller spårelement. Jag använder osmocote till alla växter som jag har i krukor och eftersom jag alltid har några hundra på gång så går det inte att använda några orationella metoder att gögsla.
          MVH
          Jan Lindgren

Ursäkta felstavat. Osmocote.
          Jan Lindgren

Citera
          Tosan
          Inlägg 03-07-2007, 20:27
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (emmapemma @ 03-07-2007, 08:25) *
          Vi har inte gräsklipp i de mängderna tyvärr...

Kogödselpellets... det har jag aldrig sett. Var hittar jag det (eller funkar hönsgödsel lika bra?)

Jag beställde från Bakkers ifjol. En 5-kilos säck räcker länge... Har för mig att jag sett på granngården åxå... Men hönsgödsel borde ju funka det med, luktar sämre kanske sick.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          emmapemma
          Inlägg 04-07-2007, 09:01
          Länk hit: #7

Medlem

Nu köpte jag hönsgödsel (enklast att få tag på). Osmocote får jag testa ett annat år! Eller pelleterad kogödsel

Jag förstår inte vad alla tycker hönsgödsel stinker illa, jag tycker det är närmast doftlöst, ev. en svag doft av hundchoklad! Hoppas mina chilisar får tillbaka sin gröna färg (på bladen alltså)!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-07-2007, 09:07
          Länk hit: #8

Medlem

Jämfört med nässelvatten doftar ju hönsgödsel ingenting så det brukar gå bra att lägga ut och får jag föreslå Chrysan något annat år istället för Osmocote (konstgödning), Chrysan går bra att strössla på jorden i hinkar och krukor och doftar ingenting och är något mer långtidsverkande än hönsgödsel + det är organiskt.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          emmapemma
          Inlägg 04-07-2007, 11:10
          Länk hit: #9

Medlem

OK, är det det?

Varför funkade inte algomin, jag trodde det var ett generellt bra gödslingsmedel, typ Chrysan?

Citera
          emmapemma
          Inlägg 11-07-2007, 09:37
          Länk hit: #10

Medlem

Jag lade på hönsgödsel förra veckan på krukjorden, men nu har plupparna möglat. Jag har försökt mylla ner sk*ten, men det går inget bra. Vad sjuttsiken ska jag göra, ta bort plupparna med möglet eller vänta på att gödningen fördelas ner i jorden?

/Emma

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 11-07-2007, 12:42
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Hönsgödsel är pelleterad FÄRSK gödsel. Alltså - doftlös medan den är torr. När den blir blöt börjar den brytas ner, möglar, luktar och är allmänt besvärlig. För annat än bladtillväxt är den nästan väl kväverik också. (Hörs det att jag inte gillar det nåt vidare?).

Du får inte just nån kväve med algomin, det är kanske det som saknas. Hönsgödsel OCH Algomin är kanske en bra kombination. (bortsett frå lukten då...)

Chrysan har mer kväve, och kanske enklare för den skull.

Men där du redan har hönsgödslat kan du kanske strö lite jord över (blandat med några matskedar algomin per kruka).

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          emmapemma
          Inlägg 11-07-2007, 13:34
          Länk hit: #12

Medlem

Jättebra, Eva!

Tänkte ändå köpa lite marktäckning (typ bark) att lägga över, det kanske räcker!

Citera
          Tosan
          Inlägg 11-07-2007, 17:19
          Länk hit: #13

Medlem

Det blir likadant med kogödselgranulatet, det blir alldeles lurvigt, men lurvet försvinner när det lösts upp ordentligt.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 11-07-2007, 21:52
          Länk hit: #14

Medlem

Hej!
          Vet du om ditt hönsgödsel innehåller alla näringsämnen växten behöver i rätt proportioner? Hoppas det finns en korrekt innehållsdeklaration. Det bästa är att använda ett flytande gödsel som garanterat innehåller all näring. Det finns vetenskaplig forskning om vad en växt behöver. En liten komplett gödselgiva varje dag är optimalt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 12-07-2007, 07:01
          Länk hit: #15

Medlem

Jo, Jan,
          finessen med Algomin och Chrysan är att näringen är relativt hårt bunden, så den frigörs vartefter.
          Samma effekt som promillegödning alltså.
          Hönsgödsel är mer snabbverkande och väldigt kväverik. Mer jordförbättrande än flaskgödsel, dock.
          Flaskgödsel är lätthanterligt, men Algomin tillsammans med grästäcke ger godare tomater. Vet inte om det är bättre sortiment av mikronäring, eller om det är pH-värde, eller vad.
          Tomater gynnas av grovt material, gillar halvförmultnad kompost. Så kanske gräset i sig inverkar.
          I år har jag flyttat och har inte min vanliga tillgång på kompost i olika grovlekar.
          Därför har jag haft tomaterna i påskogödsel och gödslat med Biobact, för jag har inte kommit till att köpa Algomin. Har dock färre blommor och frukter än jag brukar ha. Lokalmiljö, skötsel, jord, gödning, vet inte vad jaag ska skylla på, men jag känner i själen att nästa år blir det grovkompost och Algomin.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Jonas70
          Inlägg 12-07-2007, 09:30
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Gräsklipp till tomaterna är kanon i kombination med något annat, exempelvis nässelvatten.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-07-2007, 13:30
          Länk hit: #17

Medlem

Japp och enligt nya rön verkar ju även gräsklipp innehålla mycket mer än växtnäring som gynnar odlingen. Man har ju numera börjat förstå att växterna kan behöva mer än de kända växtnäringsämnena (mycket bra artiklar i senaste natur och trädgård om detta), så konstgödning är inte optimalt för odlingen. Och grönsaker odlade med enbart konstgödning är ju en orsak till varför näringsinnehållet har minskat i grönsakerna i handeln, konstgödningen innehåller inte allt.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Chamomille
          Inlägg 12-07-2007, 14:02
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Det värsta här är att när min man har klippt gräsmattan så dundrar alla sniglar fram och äter av klippet... Då kryper dom väl upp i hinkarna me???
          Fast då kanske dom ger f..n i gurkor och tomater och äter gräs istöllet. rolleyes.gif
          Kollade just på hönsgödselpelletsarna jag använder, de innehåller:
          Kväve 4.0 %
          Fosfor 1,5%
          Kalium 2.0%
          Magnesium 0.3%
          Kalcium 3.0%
          Är det bra eller dåligt?

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 12-07-2007, 22:18
          Länk hit: #19

Medlem

Hej!
          Det finns väldigt mycket forskning om vad växter behöver. Grönsaker blir inte näringsfattigare av konstgödsel snarare tvärtom. Det finns stora näringsbrister i många jordar beroende på att man oftast bara gödslat med NPK samt svavel och magnesium. Det är därför viktigt att använda ett fullgödselmedel och inte ha för hög kvävehalt när man odlar grönsaker. Naturligtvis är strukturen på odlingssubstratet viktigt. Det är också synd att konsumenten ska ha så vackra grönsaker. Växtförädlarna har tagit fram stora, vackra och hållbara frukter och grönsaker. Smaken har tyvärr varit mindre viktig. Det finns väldigt mycket magi omkring växtodling och det kan vara skoj om man är troende. Gräs från ett välgödslat område innehåller troligen bra med näring möjligen kan det innehålla för mycket kväve vilket kan göra grönsakerna lite vattnigare och mera smalösa
          MVH
          Jan LIndgren

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 13-07-2007, 07:17
          Länk hit: #20

Medlem

Givetvis är näringsbalansen viktig, och gräsklipp kan innehålla väl mycket kväve.
          Det blir ju inte automatiskt godare grönsaker för att man inte använder konstgödsel. Näringsbalansen måste ju finnas där ändå.

Jag använder så lite konstgödning och gifter som bara är möjligt för att jag vill att jorden ska vara bra på sikt också. Fullgödselpreparat ger ingen förbättring av jordens struktur. Jorden blir utarmad.
          I Västergötland flyger åkrarnas lätta sandjord iväg när det blåser. I Mälardalen blir leran som cement.

Du kanske tycker att det är flummigt, och pratar om "magi", men jag ser jorden som mer än "Substrat". Man kan ju odla i mineralullsmattor också, med fullgödselbevattning. Det är ju vanligt substrat för tomatodling.

Jag handlar mycket grönsaker hos en kravodlare en bit från Västerås. Han har de godaste tomater jag smakat, odlade i naturgödslad jord. En annan odlare handlar jag rotfrukter av. Hans morötter och vitkål är fantastiska, och hållbara långt fram på våren. Tydligen är han nöjd med de skördar han får också.
          Däremot säger han att det tog 4 år innan jorden började ge något när han gick över från traditionell konstgödslad spannmålsodling. Han var på väg att ge upp innan det vände.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 22:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon