Visst, det finns ett begränsat antal grundämnen. Men de finns i ett närmast oändligt antal kombinationer.
Vi människor behöver också bara ett begränsat antal grundämnen. Däremot kan vi t.ex. inte käka stålspik för att få i oss järn, eller hur? Järnet måste tillföras i en form som vi kan tillgodogöra oss. Vi kan inte heller bryta ner cellulosa ur trä för att höja blodsockernivån. Vi mår däremot inte alls bra av att INTE få cellulosa; då får vi förstoppning och andra problem. Det ingår inte i vår ämnesomsättning, men är ändå nödvändigt.
Jag har mycket sämre växter i år, när dom växer i köpejord och är är gödslade med fullgödselmedel och ingen kompost, än jag haft på 20 år med enbart kompostgödning. Tanigare sallat, smaklösare morötter, tomatkrukorna kräver vattning både morgon och kväll. Det har inte dom kompostfyllda krukorna krävt förut.
Växter har också metabolism, som kan hantera olika kemiska föreningar olika bra. Och de tar till sig näring olika bra, beroende på fukthalt och luftighet i jorden. Och olika växter trivs bättre i olika jord. Olika pH, olika ler- och sandhalt, färsk kompost eller färdigbearbetad till jord osv.
Jag inbillar mig att växternas ämnesomsättning anpassat sig genom årmiljonerna till att få spårmineralerna bearbetade via daggmaskarnas matsmältning till organiska föreningar, liksom att få kväve, fosfor, kalk och kalium bearbetat av bakterier och svampar till lättåtkomliga föreningar. De har anpassat sig till att få näringen tillgänglig i det tempo naturlig nerbytning ger, och till olika förutsättningar och omgivningar för det har givit konkurrensfördelar. Darwin, osv.
Med tanke på hur snabbt forskningen går framåt, och gårdagens resultat blir inaktuella, så är jag imponerad av din tvärsäkerhet att mineralgödsel ger bättre näring än naturgödsel och kompost.
Redigerat av Eva i Västerås: 17-07-2007, 08:15
--------------------
Hälsningar Eva
|