När jag var påväg till jobbet igår, så alldeles innan jag kom in i Kvänum, såg jag en kattunge som satt mitt i vägen. Bilarna som kom i det körfältet lyckades undvika att köra över den. Men eftersom den inte flyttade sig misstänkte jag att något inte var rätt, så jag lyfte fort upp den och stoppade den innanför min tröja och fortsatte till jobbet. Det var inte förrän jag kom fram som jag insåg varför den inte flyttade sig. Någon hade pillat bort ena ögat och förstört det andra. Det stod ut någon cm från huvudet och var fyllt av var. Som tur är känner jag ordförande för Djurens vänner i Lidköping och hon kom senare och hämtade honom. En underbar, tam liten kattkille var det. Jag fick utan problem ledigt från jobbet, trots att vi hade ont om folk, så att jag kunde få tag i min kompis. På vägen hem låg han innanför min tröja och spann. Hur kelen som helst och var inte det minsta rädd för mina hundar utan trivdes bra med dem. Veterinären som undersökte honom (han fick namnet Vincent av mig) konstaterade bara det jag gissat, en människa har gjort detta mot kattungen. . Det fanns inga hackskador eller bett på djuret i övrigt. Man hade alltså placerat honom mitt på vägen för att han skulle bli överkörd och för att ingen skulle upptäcka vad man gjort med honom. Det gick tyvärr inte att rädda Vincent, så han fick somna in direkt. Så nu har det blivit polisanmält och jag hoppas verkligen de får tag i den som gjorde det.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|