Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Katter och Currykryss
          Berith
          Inlägg 20-07-2007, 07:46
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Inte menat att få igång nåt bråk eller så kompiskram.gif undrar bara hur Ruda kan ha så många åsikter om saker som han inte har nån erfarenhet av? Ämnen som jag inte har varit med om, sett, hört, fått, kännt eller gjort kan jag helt enkelt inte diskutera. Varför tror du dej veta hur allt ligger till trots din oerfarenhet i ämnet? Menar inte bara det här, utan över huvudtaget. Exempelvis - du har ingen katt men vet med bestämdhet hur katter "funkar". Det är flera/många ämnen där du vet precis hur allt är utan att ha varit med om det eller sett det eller vad det nu kan vara. Tycker bara att det är så konstigt... g.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-07-2007, 08:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ibland är det en fördel att inte ha direkt personlig erfarenhet eftersom man då kan se lite mer kritiskt. Det går ofta bra att läsa sig till erfarenhet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 20-07-2007, 08:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Ok, kan ju vara bra att veta i fortsättningen att du egentligen menar (?) att din erfarenhet är just din och inte norm för alla erfarenheter och upplevelser. tummenupp.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Monarda
          Inlägg 22-07-2007, 19:43
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Här ligger Bassen och snarkar på sitt currykryss och struntar i debatten.

P1010850b.jpg

Citera
          Leia
          Inlägg 23-07-2007, 07:41
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (Monarda @ 22-07-2007, 20:43) *
          Här ligger Bassen och snarkar på sitt currykryss och struntar i debatten

Härligt! wub.gif
          Vi människor kan vända och vrida och analysera hur mycket vi vill, men djuren dom bara är och går på sin egen känsla. smile.gif wub.gif

Redigerat av Leia: 23-07-2007, 07:42

Citera
          Monarda
          Inlägg 23-07-2007, 12:18
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Ja, visst är det så. Vi människor skulle nog behöva vara lite mer 'djuriska' ibland. smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-07-2007, 19:44
          Länk hit: #27

Medlem

Mjau. För min del vill jag att allt skall ha en förklaring, har det inte det betraktar jag det som icke-existerande. Fast vi har väl käbblat färdigt om denna saken för tillfället.

--------------------

Citera
          Agne Olausson
          Inlägg 28-04-2010, 10:39
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 28 473

För oss trädgårdsodlare och även biodlare är denna kunskap om jordenergierna viktig.
          Vissa träd och växter i trädgården trivs inte på jordenergier medan andra, som eken, gärna vill extra energi.

Planterar Du fruktträd så kolla att de står på fritt område. Träden skall ju växa i många år.

Ställer Du ut dina bisamhällen så trivs de bäst med två curryenergier in på flustret.

Citera
          GzO
          Inlägg 28-04-2010, 12:40
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 29 209

Men den lilla fysik jag har i huvudet just nu så kan jag inte förmå mitt lilla huvud att få fram hur pinnarna skulle vrida sig MOT varandra av ett "energifält". Teoretiskt sett så borde ju pinnarna ha samma laddning om de är tillverkade av samma material och på grund av det vrida sig åt samma håll vid påverkan av ett yttre "energifält".

Bluff och båg enligt mig...

edit: Ja, vår katt hade också en favoritplats att sova på i huset. Det var mitt på golvet i hallen, under henne gick värmerören.

Redigerat av GzO: 28-04-2010, 12:43

Citera
          malarmaster
          Inlägg 28-04-2010, 18:38
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

Visst finns currylinjer www.currylinjer.com enkelt att lära sig o förr var det en vanlig kunskap hos "kloka gubbar/gummor". mitt hus (byggt 1870) är utstakat efter currylinjer . hörnorna står på kryss,likaså innerväggarna följer linjerna.många gamla hus är byggda såhär,gammal bortglömd kunskap i sverige,men inte överallt i världen bl.a kineserna använder det fortfarande fast under namnet feng shui. läs också om leylines,fascinerande om kultplatser o helgedomar som ligger på en linje flera mil lång,kan följas på en karta. använder tekniken i trädgården,planterar aldrig träd o buskar i kryss då de oftast dör eller blir förkrymta o konstiga. har provat o plantera i ett kryss 4 olika gånger o samtliga träd dog .det segaste klarade sig 3 år. man får givetvis tro på detta eller ej men vem som helst kan lära sig ta ut kryss o linjer om man har tålamod o vilja. Ulf

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-04-2010, 20:24
          Länk hit: #31

Medlem

Jag var inne på länken, både roande och oroande. Hur man lär sig själv innehåller ett par frågetecken. Först skulle man leta upp ett skatbo för skatorna bygger alltid i kryssen. Jag misstänker nog att de bygger där det går men strunt i det. Sen skulle man långsamt gå in i krysset och stanna där ett tag samtidigt som man håller i sina pinnar. Nu är det så att står man stilla och håller i ett par pinnar kommer snart musklerna att protestera. Man börjar få problem med balansen, får kramp mm. Då kan den lättpåverkade tro att det är curry i armarna men det är bara musklerna som spelar spratt. Nåja, jag blev inte övertygad.

Skulle faktiskt mer än gärna göra ett experiment med currymänniskor. Använda ett stort fält utan orienteringsmöjligheter där några försökspersoner skulle få plocka fram linjerna och så registrerar man dessa med en teodolit eller liknande. Sen skulle man jämföra med vad alla kommer fram till och gärna nya tester andra dagar. Skulle alla dessa tester visa på ett gemensamt överensstämmande rutnät kan jag tro på det, tills dess är jag djupt skeptisk. Vad en eller några personer intygar på internet har ingen betydelse i sammanhanget, hur trovärdigt man än uttalar sig.

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 28-04-2010, 20:51
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 21:24) *
          Jag var inne på länken, både roande och oroande. Hur man lär sig själv innehåller ett par frågetecken. Först skulle man leta upp ett skatbo för skatorna bygger alltid i kryssen. Jag misstänker nog att de bygger där det går men strunt i det. Sen skulle man långsamt gå in i krysset och stanna där ett tag samtidigt som man håller i sina pinnar. Nu är det så att står man stilla och håller i ett par pinnar kommer snart musklerna att protestera. Man börjar få problem med balansen, får kramp mm. Då kan den lättpåverkade tro att det är curry i armarna men det är bara musklerna som spelar spratt. Nåja, jag blev inte övertygad.

Skulle faktiskt mer än gärna göra ett experiment med currymänniskor. Använda ett stort fält utan orienteringsmöjligheter där några försökspersoner skulle få plocka fram linjerna och så registrerar man dessa med en teodolit eller liknande. Sen skulle man jämföra med vad alla kommer fram till och gärna nya tester andra dagar. Skulle alla dessa tester visa på ett gemensamt överensstämmande rutnät kan jag tro på det, tills dess är jag djupt skeptisk. Vad en eller några personer intygar på internet har ingen betydelse i sammanhanget, hur trovärdigt man än uttalar sig.

det finns kurser att gå på, prova. det är endast så man lär sig något nytt.det är inget fel att vara skeptisk,det var jag också en gång i min ungdom men man lär sig av sina erfarenheter men även andras erfarenhet bör man ta tillvara. Ulf

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-04-2010, 21:02
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (malarmaster @ 28-04-2010, 21:51) *
          det finns kurser att gå på, prova. det är endast så man lär sig något nytt.det är inget fel att vara skeptisk,det var jag också en gång i min ungdom men man lär sig av sina erfarenheter men även andras erfarenhet bör man ta tillvara. Ulf

Innan jag går någon kurs vill jag se mitt ovannämnda test förverkligas.

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 28-04-2010, 21:04
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Erfarenheter kan man inte få ifrån andra eller läsa sig till, erfarenheter är något man skapar själv. Däremot man man bli påläst eller informerad.

Jag tycker detta med currylinjer är fascinerande även om jag inte vet så mycket om det.

Vad jag egentligen skulle berätta - vilket är lite OT men på någotvis hör ihop - är att på vårt sommarställe så skulle det grävas ny brunn, det är för kanske 50 år sedan nu. Min mormor berättade att en gubbe gick över hela tomten med en grenklyka i händerna och plötsligt vek den av nedåt, mormor fick också prova och kände samma sak. Sedan tog gubben klykan och snurrade den runt kroppen och stannade efter 8 varv - på 8 meters djup skulle det finnas vatten.
          Så de grävde där och ja, på 8 meters djup kom vattnet och brunnen har ännu aldrig sinat.
          Min mormor var en väldigt jordnära människa och inte den som jag skulle sätta ihop med "trams".

Jag tycker i alla fall att det är fascinerande.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          malarmaster
          Inlägg 28-04-2010, 21:29
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 22:02) *
          Innan jag går någon kurs vill jag se mitt ovannämnda test förverkligas.

den sanne skeptikern,inte testa för tänk om det skulle fungera. Ulf

Citera
          Daniel83
          Inlägg 29-04-2010, 00:55
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 10 896

Folktro är riktigt spännande, är ju så himla massa saker som folk trot på genom tiderna, men personligen är jag en skeptiker. De enda undersökningar av den typen som Gossen Ruda vill ha och som jag sett har varit rätt klara på sin sak, currymänniskorna verkar hitta linjerna på lite olika ställen. Det behöver ju inte betyda att de inte är sanna för det, men personligen så tror jag inte att katter eller andra djur bryr sig om linjerna och jag kan inte påstå att jag sett något som bevisar motsatsen heller.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-04-2010, 08:55
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (malarmaster @ 28-04-2010, 22:29) *
          den sanne skeptikern,inte testa för tänk om det skulle fungera. Ulf

Jag har testat på egen hand och fick inget resultat.

--------------------

Citera
          short
          Inlägg 29-04-2010, 10:08
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 22 028

CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2007, 09:40) *
          Ibland är det en fördel att inte ha direkt personlig erfarenhet eftersom man då kan se lite mer kritiskt. Det går ofta bra att läsa sig till erfarenhet.

NÄÄÄÄÄÄ....man kan inte läsa sig TILL erfarenhet, enbart OM andras erfarenhet/er.
          Du får inte egen erfarenhet av att läsa andras.
          EGEN erfarenhet måste man uppleva sig till praktiskt.

mvh

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-04-2010, 11:06
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (short @ 29-04-2010, 11:08) *
          NÄÄÄÄÄÄ....man kan inte läsa sig TILL erfarenhet, enbart OM andras erfarenhet/er.
          Du får inte egen erfarenhet av att läsa andras.
          EGEN erfarenhet måste man uppleva sig till praktiskt.

mvh

Jo, du har rätt. Jag uttryckte mig felaktigt, byt ut erfarenhet mot kunskap så blir det bättre.

--------------------

Citera
          Agne Olausson
          Inlägg 29-04-2010, 11:26
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 28 473

Torsdagen 13 maj kl 15 - 17 anordnar Svenska Slagruteförbundet info och prova på för allmänheten på Flämslätts kursgård i Lerdala (mellan Skara och Skövde). Då har Du möjlighet att själv känna på med pekare eller slagruta.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 01:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon