Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fakta och tips om kemisk bekämpning av mördarsniglar
          Österläge
          Inlägg 26-07-2007, 14:32
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

CITAT (*Ulrica* @ 25-07-2007, 19:16) *
          Kommer inte ihåg exakt var det stod men stod det inte att snigelmedlet omvandlas till CO2 och H2O efter att sniglarna har konsumerat det?

Så var det säkert! De löses ju inte upp i regn, vad det verkar, så det måste vara efter konsumtion som de blidar CO2 o H2O.

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 01-08-2007, 21:58
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Vi har haft problem med dessa sniglar i flera år och att ta tusen stycken några gånger per dygn har varit vardagsmat för oss ända fram tills i våras då det helt plötlsigt sällan blev mer än några hundra - grannarna hade börjat med effektiva medlel

Har ingen insikt i hur farliga dessa snigelmedel är men de - sniglarna är jobbiga och förstör allt - tänk på det Ni som fördömmer motmedel.

ingrid

Citera
          KURT
          Inlägg 02-08-2007, 05:30
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (ingrid fuxwall @ 01-08-2007, 21:58) *
          Vi har haft problem med dessa sniglar i flera år och att ta tusen stycken några gånger per dygn har varit vardagsmat för oss ända fram tills i våras då det helt plötlsigt sällan blev mer än några hundra - grannarna hade börjat med effektiva medlel

Har ingen insikt i hur farliga dessa snigelmedel är men de - sniglarna är jobbiga och förstör allt - tänk på det Ni som fördömmer motmedel.

ingrid

Sniglarna kanske tycks förstöra "allt", men de äter faktiskt bara växter. Skulle man däremot använda medel som skadar andra djur eller människor så är det nog betydligt mera allvarligt .

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-08-2007, 07:26
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har faktiskt nästan lyckats utrota kräken i min trädgård. Började runt midsommar när regnet lockade fram dom. Det blev stamp och klippmassaker varje kväll och även så fort jag såg en snigel. Jag hade vissa slaktplatser där det låg hundratals snigellik som i sin lockade kompisar som blev klippta och som i sin tur lockade kompisar....

För några veckor sen köpte jag vanligt snigelmedel och spred ut. Nu ser jag bara nån enstaka snigel då och då som dessutom tycks komma in från grannarna. Där finns det å andra sidan inte så många, är omringad av gräsmattor och plattsättningar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 02-08-2007, 09:23
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Vi har heller knappt några sniglar längre. Samma metod som Ruda.

Vet inte om minskningen av sniglar beror på vårt kämpande dock, tycker det verkar mindre sniglar även ute på vägen utanför oss där det för en månad sedan var rena slembanan. Kanske har sniglarna paus.... g.gif

Fler som märkt av en minskning av antalet den senaste veckan - 10 dagarna?

Redigerat av *Ulrica*: 18-03-2008, 15:10

Citera
          Nina K
          Inlägg 02-08-2007, 16:19
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 10 461

Jupp...mina sniglar har varit lika många under hela sommaren trots idogt klippande (Tror dom bor hos grannen smile.gif) men nu är det nästan inga alls. yahoo.gif

Det kanske var så kallt några dagar att dom gick och lade sig för gott. Jag var nästan själv beredd att gå i ide förra veckan ..hehe tongue.gif

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 02-08-2007, 17:16
          Länk hit: #47

Medlem

Hm... njaä... de trivs visst som allra, allra bäst när det är runt 10 grader så det kan inte vara förklaringen...

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 02-08-2007, 20:36
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (KURT @ 02-08-2007, 06:30) *
          Sniglarna kanske tycks förstöra "allt", men de äter faktiskt bara växter. Skulle man däremot använda medel som skadar andra djur eller människor så är det nog betydligt mera allvarligt .

Förklara dig gärna närmare.

Självfallet äter de bara växter men det är ju det enda som växer i min trädgård. Ok jag har möbler också men dem är jag tvungen att tvätta med högtryck för att kunna sitta på - efter sniglarnas framfart.

ingrid

CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2007, 08:26) *
          Jag har faktiskt nästan lyckats utrota kräken i min trädgård. Började runt midsommar när regnet lockade fram dom. Det blev stamp och klippmassaker varje kväll och även så fort jag såg en snigel. Jag hade vissa slaktplatser där det låg hundratals snigellik som i sin lockade kompisar som blev klippta och som i sin tur lockade kompisar....

För några veckor sen köpte jag vanligt snigelmedel och spred ut. Nu ser jag bara nån enstaka snigel då och då som dessutom tycks komma in från grannarna. Där finns det å andra sidan inte så många, är omringad av gräsmattor och plattsättningar.

Som sagt de senaste åren har jag ägnat sniglarna kanske två till fyra timmar per dygn under deras period men inte försvinner de för det. Det finns alltid någon sten de gömmer sig under och är inte dörren öppen så klättrar de på väggarna och försöker hitta någon springa för att komma in i huset.

ingrid som inte förstår skillnaden mellan de olika medlen - förklara gärna

CITAT (Nina K @ 02-08-2007, 17:19) *
          Jupp...mina sniglar har varit lika många under hela sommaren trots idogt klippande (Tror dom bor hos grannen smile.gif) men nu är det nästan inga alls. yahoo.gif

Det kanske var så kallt några dagar att dom gick och lade sig för gott. Jag var nästan själv beredd att gå i ide förra veckan ..hehe tongue.gif

Kallt!!
          Här frodas sniglarna och speciellt ute i naturen, där ingen går med sax och klipper dem.

Var och plockade hallon i dag och ända upp på en meters höjd hade snigeln tagit sig för att kalasa på samma hallon som jag tänkte plocka.

För att inte tala om de stackas kantarellerna, så där håller jag inte med - sniglarna frodas i fukten

Citera
          Nina K
          Inlägg 02-08-2007, 20:52
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 10 461

Jo, alltså, jag var inte riktigt allvarlig när jag sade att de kanske gått och lagt sig på grund av kylan flirting.gif Tjurar nog mest själv över den saken smile.gif

Men färre är de dock hemma hos mig. Nu tycker jag nästan att det är lite tråkigt när jag inte får klippa av någonting alls på mina kvällsutflykter med ficklampan. biggrin.gif Nej, egentligen är jag glad om de håller sig i skogen och får leva. Bara de inte hälsar på för ofta...

Citera
          Österläge
          Inlägg 27-08-2007, 12:54
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Ang hur farligt metaldehyd är för andra djur än sniglar: Jag pratade med en snigelexpert på Göteborgs Naturhistoriska museum härom veckan, och när jag nämnde medel med metaldehyd sa han skarpt att det är förbjudet i Sverige på mycket goda grunder, det är livsfarligt för både människor och djur menar han. Det är ju konstigt att det på vissa ställen står att det är helt ofarligt medan andra menar att det är så farligt, men jag vågar nog personligen inte använda det iaf... -fear-.gif Håller mig till snigelfritt, som enligt ovan nämnde expert är ofarligt för andra är sniglar och även effektivt.

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 28-08-2007, 07:22
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Kostigt att det är så mycket som är "livsfarligt för både människor och djur" i Sverige, men ingen annanstans i världen?

Vore dessa medel "livsfarliga" så skulle man väl se massa danskar, tyskar och andra europeer ligga döda och ruttna bland sniglarna i sina trädgårdar....

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 28-08-2007, 08:37
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Jan af Lisö @ 28-08-2007, 08:22) *
          Vore dessa medel "livsfarliga" så skulle man väl se massa danskar, tyskar och andra europeer ligga döda och ruttna bland sniglarna i sina trädgårdar....
          yes.gif ja, stackars dom som inte vet bättre....
          tur att våra svenska experter vet bäst! rolleyes.gif

Redigerat av *Ulrica*: 28-08-2007, 08:40

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 15:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon