Har ett ganska stort dilemma just nu, som kanske inte låter så jobbigt men som faktiskt ställer till det ordentligt. Jag har själv jobbat lite med barn, men har inga egna (än ) och det känns inte som att min lilla kunskap räcker till. Måste få skriva av mej lite innan jag exploderar . Bli inte oroliga om ni ser exakt samma inlägg på ett annat forum, för jag kommer lägga ut frågan där också . Vart "där" är nånstans får ni klura på (inte så svårt).
Det är så att en släktings barn (i 6-9-årsåldern) utan förvarning dyker upp hemma hos oss... med tillhörande kompisar. Det är inte "Hej, får vi komma in?" utan mer som en flock skenande elefanter som bara tränger sej in...
Det enda de egentligen gör när de kommit in är att stimma otroligt mycket, springa runt och vara klåfingriga samt bara vara allmänt ohyfsade. T.ex. att de inte frågar om lov innan de börjar hålla på med något, är äckligt högljudda och framförallt ignorerar tillsägningar. Vi brukade ha en skål med pengar ståendes vid mikron där alla växelpengar hamnade, nu står den inte där längre eftersom ett av barnen blivit fullt inställd på att räkna dem. Och eftersom vi inte litar på att h*n uppför sej så åkte skålen undan. Såg nu sist att det barnet (efter att ha hamrat lite på datorn) gick direkt ut i köket och tittade där skålen stått. Undrar vad som hade hänt om den varit där och vi inte varit i köket just då?
Lite mer harmlöst, fast ändå ohyfsat, var när ett av släktingbarnen gick och tog frukt utan att fråga. Min sambos tillsägelse gick in genom högra örat och ut genom vänstra för fem minuter senare gick h*n och kompisen ut till fruktskålen igen och så hör man "Ska du ha en frukt?". Då tyckte jag att det var nog, och kort efter det gick dom. Hatar att använda järnrösten, men jag blev så arg .
Blir också upprörd över att våra hundar blir så konfunderade. Det kan inte vara kul för en äldre dam och en ganska nyinflyttad unghund att gå från lugna småljud till samma ljudnivå som på ett dagis. Det syns att det inte är trivsamt. Är så glad att vi har en hundgrind för trappen så att ingen kommer upp på övervåningen. Då kan åtminstone ingen gå upp och vara respektlös mot katterna (det hände innan vi hade grinden).
Skulle kunna berätta mycket mer, fast det finns risk för att det bara blir upprepningar.
Det här är inte ett problem som bara drabbar oss, utan andra i släkten också. Det är precis samma scenario, fast värre. Reagerar verkligen över att ingen gör något åt det hela! Det finns liksom inget intresse alls för att förändra det jobbiga beteendet.
Även om sambon och jag skulle införa någon sorts regler för hur de ska uppföra sej när de kommer hit så går allt om intet när de kommer hem igen. Reglerna glöms bort till nästa gång och så är man tillbaka där det började. Därför lutar det nu åt att vi inte ens öppnar dörren när de är utanför. Jag lider av "trassliga nerver" och klarar verkligen inte av att friden försvinner så ofta. Hemma måste jag känna mej trygg och helt ostressad, och just nu går det inte! Så om nån har orkat läsa alltihop får ni gärna komma med råd och synpunkter (helst konstruktiva sådana ). Tillägg: Det vi har försökt göra är att vara tråkiga, men det verkar inte fungera. De kommer ju bara tillbaka hela tiden... Annars brukar det inte vara så skoj att gå hem till tråkmånsar.
Redigerat av Sailor Pluto: 18-07-2007, 16:17
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|